Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w Ford Mondeo Mk4 i Mk5 to średnio 327 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Forda Mondeo Mk4 i Mk5 przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.6 Duratec 110KM 81kW | 4,1 | 5W-30 | 180 PLN | 28 PLN | 288 PLN |
1.6 Duratec 120KM 88kW | 4,1 | 5W-30 | 180 PLN | 32 PLN | 292 PLN | |
1.6 EcoBoost 160KM 118kW | 4,1 | 5W-30 | 180 PLN | 31 PLN | 291 PLN | |
2.0 Duratec 145KM 107kW | 4,1 | 5W-30 | 180 PLN | 32 PLN | 293 PLN | |
2.3 Duratec 161KM 118kW | 4,3 | 5W-30 | 180 PLN | 36 PLN | 296 PLN | |
2.5 Turbo Duratec 220KM 162kW | 5,8 | 5W-30 | 205 PLN | 46 PLN | 331 PLN | |
Diesel | 1.8 Duratorq TDCi 100KM 74kW | 5,6 | 5W-30 | 225 PLN | 37 PLN | 322 PLN |
1.8 Duratorq TDCi 125KM 92kW | 5,6 | 5W-30 | 225 PLN | 41 PLN | 326 PLN | |
2.0 Duratorq TDCi DPF 115KM 85kW | 5,5 | 5W-30 | 225 PLN | 39 PLN | 324 PLN | |
2.0 Duratorq TDCi 130KM 96kW | 5,5 | 5W-30 | 225 PLN | 34 PLN | 319 PLN | |
2.0 Duratorq TDCi DPF 140KM 103kW | 5,5 | 5W-30 | 225 PLN | 38 PLN | 323 PLN | |
2.0 Duratorq TDCi DPF 163KM 120kW | 5,5 | 5W-30 | 225 PLN | 39 PLN | 324 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.5 EcoBoost 160KM 118kW | 4,1 | 5W-20 | 140 PLN | 29 PLN | 249 PLN |
1.5 EcoBoost 165KM 121kW | 4,1 | 5W-20 | 140 PLN | 30 PLN | 250 PLN | |
2.0 EcoBoost 203KM 149kW | 5,4 | 5W-30 | 224 PLN | 35 PLN | 339 PLN | |
Diesel | 2.0 TDCi 150KM 110kW | 6,4 | 0W-30 | 342 PLN | 50 PLN | 472 PLN |
2.0 TDCi 180KM 132kW | 6,1 | 0W-30 | 326 PLN | 42 PLN | 448 PLN | |
2.0 TDCi Bi-Turbo 210KM 154kW | 6,1 | 0W-30 | 326 PLN | 42 PLN | 448 PLN | |
Hybryda | 2.0 Hybrid 187KM 138kW | 4,3 | 5W-20 | 147 PLN | 42 PLN | 269 PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Ford Mondeo to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 1992 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu liftback, kombi i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Optima, Mazda 6, Opel Insignia, Peugeot 508, Renault Talisman, Skoda Superb i Volkswagen Passat. Ford Mondeo pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Forda Mondeo Mk4 produkowano w latach 2007-2014. Mino upływu lat samochód wygląda elegancko, a przede wszystkim nowocześnie. Do oferty trafiło 9 silników benzynowych od 1.6 110KM do 2.0 EcoBoost 240KM oraz 9 silników diesla 1.6 - 2.2.
Trzecią generacje Forda Mondeo zaczęto produkować w 1999 roku. W porównaniu do niezwykle krągłego Forda Mondeo Mk2, nowa generacja nabrała kwadratowych kształtów. Do wyboru klienci mieli 11 silników benzynowych o pojemnościach 1.8 - 3.0 V6 oraz 2.0 - 2.2 diesel. Topowe wersje benzynowe opisane...
W porównaniu do niezwykle krągłego Forda Mondeo Mk2, generacja produkowana od 1999 roku nabrała kwadratowych kształtów. W swojej klasie było to jedno z największych aut oferowane w trzech nadwoziach: hatchback (liftback), kombi oraz reprezentacyjny sedan. Do wyboru klienci mieli 11...
Ford Mondeo to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 1992 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu liftback, kombi i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Optima, Mazda 6, Opel Insignia, Peugeot 508, Renault Talisman, Skoda...