W porównaniu do niezwykle krągłego Forda Mondeo Mk2, generacja produkowana od 1999 roku nabrała kwadratowych kształtów. W swojej klasie było to jedno z największych aut oferowane w trzech nadwoziach: hatchback (liftback), kombi oraz reprezentacyjny sedan. Do wyboru klienci mieli 11 silników benzynowych o pojemnościach 1.8 - 3.0 V6 oraz 2.0 - 2.2 diesel. Topowe wersje benzynowe opisane zostały symbolem ST 200 i ST220.
Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarowanie ruchomych elementów silnika, oczyszczanie go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzanie wysokiej temperatury. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Ford Mondeo Mk3 przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja | Średnia cena oleju | Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna |
1.8 16V 110KM 81kW | 4,3 | 5W-30 | 120 PLN | 28 PLN | 208 PLN |
1.8 16V 125KM 92kW | 4,3 | 5W-30 | 120 PLN | 32 PLN | 212 PLN | |
2.0 16V 145KM 107kW | 4,3 | 5W-30 | 120 PLN | 36 PLN | 216 PLN | |
2.5 170KM 125kW | 5,5 | 5W-30 | 145 PLN | 42 PLN | 247 PLN | |
3.0 V6 24V ST220 226KM 166kW | 5,5 | 5W-30 | 145 PLN | 43 PLN | 248 PLN | |
Diesel |
2.0 TDDi 90KM 66kW | 6 | 5W-30 | 145 PLN | 37 PLN | 242 PLN |
2.0 TDCI 115KM 85kW | 6 | 5W-30 | 145 PLN | 36 PLN | 241 PLN | |
2.0 TDCi 130KM 96kW | 6 | 5W-30 | 145 PLN | 37 PLN | 242 PLN | |
2.2 TDCi 155KM 114kW | 6 | 5W-30 | 145 PLN | 34 PLN | 239 PLN |
Cena filtra może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich producentów jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju trwa 30 minut i wyceniona jest na ok. 60 PLN. Cena za robociznę może być także różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika, wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Forda Mondeo Mk4 produkowano w latach 2007-2014. Mino upływu lat samochód wygląda elegancko, a przede wszystkim nowocześnie. Do oferty trafiło 9 silników benzynowych od 1.6 110KM do 2.0 EcoBoost 240KM oraz 9 silników diesla 1.6 - 2.2.
Ford Mondeo to auto segmentu D, które może być reprezentatywnym sedanem, praktycznym liftbackiem oraz rodzinnym kombi. Obecna na rynku generacja to już V odsłona modelu, której produkcja od 2014 trwa do dziś. Auto konkuruje z Oplem Insignią, VW Passatem czy Skodą Superb. Do wyboru są 4...
Ford Mondeo to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 1992 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu liftback, kombi i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Optima, Mazda 6, Opel Insignia, Peugeot 508, Renault Talisman, Skoda...
Trzecią generacje Forda Mondeo zaczęto produkować w 1999 roku. W porównaniu do niezwykle krągłego Forda Mondeo Mk2, nowa generacja nabrała kwadratowych kształtów. Do wyboru klienci mieli 11 silników benzynowych o pojemnościach 1.8 - 3.0 V6 oraz 2.0 - 2.2 diesel. Topowe wersje benzynowe...