Opel Corsa C to bardzo popularny samochód miejski. Swego czasu był dość nowoczesny i dostępny za niewielkie pieniądze. Jego produkcja rozpoczęła się w 2000 roku i trwała 6 lat. Przyszły właściciel do wyboru mial nadwozie 3 i 5-cio drzwiowe oraz 9 silników benzynowych i 4 diesla. Najmniejsza dostępna pojemność to 1.0 generująca 58 KM, a największa 1.8 i 125KM.
Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarowanie ruchomych elementów silnika, oczyszczanie go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzanie wysokiej temperatury. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Opla Corsy C przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja | Średnia cena oleju | Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna |
1.0 ECOTEC 58KM 43kW | 3,0 | 5W-40 | 70 PLN | 32 PLN | 162 PLN |
1.2 ECOTEC 75KM 55kW | 3,0 | 5W-40 | 70 PLN | 34 PLN | 164 PLN | |
Diesel |
1.3 CDTI ECOTEC 70KM 51kW | 3,2 | 5W-40 | 70 PLN | 38 PLN | 168 PLN |
1.7 DI ECOTEC 65KM 48kW | 4,5 | 5W-40 | 70 PLN | 31 PLN | 161 PLN | |
1.7 DTI ECOTEC 75KM 55kW | 4,5 | 5W-40 | 70 PLN | 32 PLN | 162 PLN |
Cena filtra może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich producentów jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju trwa 20 minut i wyceniona jest na ok. 60zł. Cena za robociznę może być także różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie stażenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika, wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Niegdyś do najpopularniejszych samochodów segmentu aut miejskich należał Opel Corsa C. Jego sylwetka jak na ówczesne czasy była nowoczesna, a cena auta przystępna. Produkcja pojazdu rozpoczęła się w 2000 roku, a zakończyła się 6 lat później. Przyszły właściciel do wyboru miał nadwozie 3 i...
Opel Corsa to auto klasy miejskiej segmentu B, który produkowany jest od 1982 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstało 6 generacji modelu, produkowanych w nadwoziu hatchback, sedan, kombi i pickup. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Fiesta, Hyundai i20, Kia Rio, Peugeot 208, Renault Clio,...
Niegdyś do najpopularniejszych samochodów segmentu aut miejskich należał Opel Corsa C. Jego sylwetka jak na ówczesne czasy była nowoczesna, a cena auta przystępna. Produkcja pojazdu rozpoczęła się w 2000 roku, a zakończyła się 6 lat później. Przyszły właściciel do wyboru miał nadwozie 3 i 5-cio...
Samochód produkowany w latach 2006-2014 zajął drugie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku. Kierowca do wyboru ma 13 silników benzynowych o pojemności od 1.0 do 1.6 Turbo, oraz 7 silników diesla o pojemnościach 1.3 i 1.7.