Opel Astra G to jeden z najpopularniejszych modeli Opla, a także samochodów widzianych na ulicach. Oferowany był w nadwoziach coupe, cabrio, kombi, hatchback i sedan, a lata produkcji przypadają na 1998-2009. Gama silników benzynowych jest ogromna i składa się z 17 pozycji. Diesli jest o prawie połowę mniej - 8. Listę pojemności skokowych otwiera skromny silnik benzynowy 1,2 a zamyka diesel i benzyna o pojemności 2,2 ccm(3). Wycena kosztów wymiany oleju została przeprowadzona na najpopularniejszych silnikach spotykanych na polskich drogach.

Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarowanie ruchomych elementów silnika, oczyszczanie go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzanie wysokiej temperatury. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Opla Astry G przedstawiono poniżej.
| Paliwo | Silnik |
Ilość oleju [L] |
Specyfikacja | Średnia cena oleju |
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
| Benzyna |
1.4 16V 90KM 66kW | 3,5 | 5W-40 | 70 PLN | 20 PLN | 150 PLN |
| 1.6 8V 75KM 55kW | 3,5 | 5W-40 | 70 PLN | 18 PLN | 148 PLN | |
| 1.6 16V 101KM 74kW | 4,5 | 5W-40 | 70 PLN | 21 PLN | 151 PLN | |
| 1.8 16V 116KM 85kW | 4,3 | 5W-40 | 70 PLN | 27 PLN | 157 PLN | |
| 2.0 16V 136KM 100kW | 4,3 | 5W-40 | 70 PLN | 20 PLN | 150 PLN | |
| Diesel |
1.7 TD 68KM 50kW | 5,5 | 5W-40 | 110 PLN | 31 PLN | 201 PLN |
| 1.7 DTI 75KM 55kW | 5,5 | 5W-40 | 110 PLN | 34 PLN | 204 PLN | |
| 1.7 CDTI 80KM 59kW | 4,5 | 5W-40 | 70 PLN | 32 PLN | 162 PLN | |
| 2.0 DI 82KM 60kW | 5,5 | 5W-40 | 110 PLN | 32 PLN | 202 PLN | |
| 2.0 DTI 101KM 74kW | 5,5 | 5W-40 | 110 PLN | 33 PLN | 203 PLN |
Cena filtra może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich producentów jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju trwa 30 minut i wyceniona jest na ok. 60zł. Cena za robociznę może być także różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 5 litrów, stąd konieczność dokupienia jeszcze litrowej butelki oleju i w efekcie wyraźne zwiększenie kosztu całkowitego.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
| Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
| Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
| Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie stażenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
| Minusy | zmniejszają moc silnika, wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
| Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
| Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
| 0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
| 5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
| 10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
| 15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
| 20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Opel Astra G oferowany był w nadwoziach coupe, cabrio, kombi, hatchback oraz sedan. Pojazd produkowano w latach 1998-2009. To jeden z najpopularniejszych modeli Opla, który w swojej ofercie silników benzynowych zaprezentował aż 17 możliwości do wyboru, gdzie silników diesla było dostępnych o...
Opel Astra to auto klasy kompaktowej segmentu C, który produkowany jest od 1991 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstało 6 generacji modelu, produkowanych w nadwoziu hatchback, sedan, kombi i coupe-cabrio. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Focus, Hyundai i3-, Kia Ceed, Peugeot 308, Renault...
Opel Astra to jeden z najpopularniejszych modeli na całym świecie w gamie aut kompaktowych segmentu C. W tym artukule skupiamy się na trzeciej generacji określonej jako H. Astra H produkowana była w latach 2004-2014 w nadwoziu hatchback 3d, 5d, sedan, kombi i coupe-cabrio. W ofercie...
Opel Astra H to trzecia generacja jednego z najpopularniejszych modeli samochodów na świecie, produkowana w latach 2004-2014. Gama dostępnych silników jest obszerna i składa się z 9 silników benzynowych o przedziale pojemności skokowej 1.4-2.0 oraz 8 silników diesla gdzie najmniejszy to...