Obecność spalin w kabinie jest niebezpieczna dla zdrowia oraz wskazuje na problem występujący w samochodzie. Jeżeli kierowca lub pasażerowie odczuwają swędzenie oczu związane z gazami spalinowymi, poziom emisji spalin przekracza normy i może mieć negatywny wpływ na zdrowie.
Jeżeli zapach spalin jest problemem ciągłym a nie chwilowym, najprawdopodobniej w układzie wydechowym znajduje się nieszczelność. Zapach podobny do zgniłych jaj może wskazywać na problem z katalizatorem. Ciężki zapach paliwa może wskazywać na usterkę sondy lambda, a spaliny dostawać się mogą np. przez uszkodzoną uszczelkę drzwi.
Jak to działa:
Układ wydechowy ma za zadanie odprowadzenie gazów powstałych w procesie spalania z silnika na zewnątrz samochodu. Składa się on z kilku różnych komponentów.
- Kolektor wydechowy – przykręcony jest on do głowicy i ma za zadanie odprowadzenie spalin z komory spalania do reszty układu wydechowego. Liczba rur kolektora odpowiada liczbie cylindrów, jednak na końcu kolektora zostają one połączone w jedną większą.
- Sondy lambda – mają za zadanie mierzenie ilości powietrza w spalinach, na podstawie których korygowana jest dawka paliwa wtryskiwana do cylindrów. Druga sonda lambda umieszczona za katalizatorem ma za zadanie sprawdzanie jego skuteczności na podstawie porównania jakości spalin przed i za reaktorem.
- Katalizator – ma za zadanie utlenianie CO (tlenek węgla) i HC (węglowodory) oraz redukowanie NOx (tlenki azotu). Aby spełniać normy emisji spalin, wszystkie współczesne samochody wyposażone muszą być w katalizator spalin.
- Tłumik – ma za zadanie redukowanie hałasu spowodowanego przez eksplozje zachodzące podczas procesu spalania w silniku.
- Rura wydechowa – przechodzi przez elementy wymienione powyżej, odprowadzając strumień spalin za samochód.
Dlaczego czuć zapach spalin w kabinie?
- Nieszczelność wydechu – Jeżeli w kabinie czuć zapach spalin, najprawdopodobniej w układzie wydechowym występuje nieszczelność. Nieszczelność może wystąpić w praktycznie na każdym etapie drogi pokonywanej przez spaliny. Najczęściej zdarza się to w tłumiku, rurze wydechowej lub kolektorze. Jeżeli spaliny dostaną się do komory silnika, zostaną łatwo zassane przez układ wentylacji samochodu i wpuszczone do wnętrza. Ciągłe narażenie na kontakt z gazami spalinowymi jest niebezpieczne dla zdrowia i powinno być szybko zneutralizowane.
- Uszkodzone uszczelki drzwi lub szyb – Uszczelki drzwi i szyb z czasem ulegają niszczeniu, a przez jej ubytki spaliny mogą dostawać się do wnętrza samochodu. Może to doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji, dlatego warto szybko je wymienić.
- Zużyty katalizator – jeżeli zapach przypomina zgniłe jajka, problem prawdopodobnie związany jest z zużytym reaktorem katalitycznym. Niesprawny katalizator nie będzie w stanie reagować z siarką, która zacznie wydobywać się z wydechu w swojej niezmienionej postaci. Reaktor katalityczny nie podlega naprawie, dlatego trzeba go wymienić.
- Uszkodzona nagrzewnica – zapach palonego płynu chłodzącego w kabinie najprawdopodobniej związany jest z przeciekającą nagrzewnicą. Sama nagrzewnica może być pęknięta, jak również przewody prowadzące z i do niej. Nieszczelność może także wystąpić na uszczelkach nagrzewnicy. Najczęściej dodatkową oznaką nieszczelności jest kałuża płynu chłodniczego pod samochodem.
- Uszkodzona sonda lambda – sonda lambda mierzy ilość powietrza w spalinach, określając tym samym jakość tworzonej mieszanki paliwowo-powietrznej. Komputer po otrzymaniu informacji od sondy koryguje wartości tak, aby w spalinach zostawało jak najmniej produktów niepożądanych, które nie wzięły udziału w procesie spalania. Jeżeli sonda ulegnie uszkodzeniu, komputer niepoprawnie dobierze dawkę paliwa i z wydechu będzie czuć mocny zapach paliwa, który może być wyczuwalny w kabinie.
- Zatkany filtr kabinowy – Jest to rzadkość, ale może się zdarzyć, że filtr kabinowy jest tak zapchany, że powietrze ze spalinami może zostać wepchnięte do wnętrza przez pozostałe otwory w samochodzie. Jeżeli jednak zapach jest silny, zatkany filtr nie będzie problemem.
Jak to się robi:
Mechanik sprawdza układ wydechowy i pozostałe istotne elementy. Sprawdzeniu podlegają także wspomniane uszczelki, nagrzewnica, filtr kabinowy i inne. Diagnostyka może także wymagać podniesienia samochodu w celu sprawdzenia wycieków.
Jak to jest ważne?
Obecność spalin w kabinie samochodu jest poważną nieprawidłowością prowadzącą do pogorszenia stanu zdrowia kierowcy i pasażerów. W prawie wszystkich przypadkach, dalsza jazda z usterką będzie powodowała jej pogorszenie.