Co zrobić, gdy olej silnikowy jest czarny i gęsty?

Ciemny kolor oleju silnikowego nie musi od razu oznaczać usterki, ponieważ jest to normalny objaw jego zużycia. Oznakami faktycznych problemów z czarnym olejem silnikowym może być zapełniony filtr oleju, świecąca się kontrolka oleju czy obniżający się jego poziom. Zwlekanie z wymianą oleju na czas może doprowadzić do poważnych awarii silnika, których naprawa kilkukrotnie przekroczy wartość nowego oleju i filtrów.

Silnik spalinowy potrzebuje oleju do gładkiej i wydajnej pracy. Olej smaruje współpracujące elementy, zabezpiecza przed rdzewieniem i korozją oraz odprowadza ciepło. Współczesne oleje utrzymują także czystość wewnątrz silnika. Krótko mówiąc, silnik bez oleju nie będzie funkcjonował.
Nowy olej silnikowy jest bursztynowego koloru, jednak z czasem przybiera ciemniejszą, nawet czarną barwę. Na szczęście nie jest to objaw usterki, a normalnego przepracowania.

 

Jak to działa:

Głównym zadaniem oleju silnikowego jest smarowanie ruchomych elementów silnika. Bezpośredni kontakt tych elementów doprowadziłby do przegrzania i szybkiego zużycia, dlatego olej zapewnia im poślizg i odbiera temperaturę.
Olej silnikowy magazynowany jest w misce olejowej. Pojemność miski waha się pomiędzy 4 a 6 litrów. Gdy silnik zostanie uruchomiony, pompa olejowa zasysa olej z miski za pomocą specjalnej rurki. Wtedy olej trafia do filtra oleju, który wybiera z niego zabrudzenia i opiłki współpracujących elementów. Następnie olej trafia do kanałów silnika, przez które przepływając trafia ponownie do miski, gdzie cały proces zaczyna się od nowa.

wymiana oleju

Dlaczego olej silnikowy jest czarny i gęsty?

  • Normalne zużycie oleju – Niezależnie od tego jak często zmieniamy olej silnikowy, z czasem stanie się on ciemny. Współczesne oleje z wieloma dodatkami uszlachetniającymi mają za zadanie akumulować zanieczyszczenia i opiłki, oraz utrzymywać je tak, aby nie prowadziły do dalszego zużywania ruchomych części silnika. Spowoduje to pociemnienie oleju silnikowego i grudkowatość, jednak lepiej aby zanieczyszczenia znajdowały się w oleju niż pomiędzy elementami silnika.
  • Brudny filtr oleju – ma on za zadanie odfiltrowanie zanieczyszczeń z oleju, podczas jego przepływu przez filtr. Z biegiem czasu filtr się zatyka i podlega wymianie. Jeżeli filtr oleju nie będzie zdolny do gromadzenia zanieczyszczeń, przeniosą się one między współpracujące elementy i mogą doprowadzić do uszkodzeń silnika.
  • Zwlekanie z wymianą oleju - Olej silnikowy powinien być regularnie wymieniany. O ile ciemniejszy olej jest oznaką jego zużywania, to ekstremalnie czarny olej powinien zostać natychmiast wymieniony. Interwał wymiany zależeć może od typu oleju jaki został wlany do silnika, jednak warto też skonfrontować to z zaleceniami producenta samochodu.
  • Świeci się kontrolka oleju - W większości samochodów, zaświecenie się kontrolki oleju świadczy o problemie, który należy natychmiast zdiagnozować. Z reguły oznacza to zbyt niskie ciśnienie oleju, którego przyczyną jest problem z pompą oleju lub wyciekiem. Taka sytuacja może spowodować poważne uszkodzenia w silniku.
  • Obniżający się poziom oleju - jeżeli poziom oleju stale się obniża w szybki lub powolny sposób, prawdopodobnie powodem jest jego wyciek. Nieszczelność należy jak najszybciej usunąć, aby nie dopuścić do jazdy samochodem ze zbyt niskim poziomem oleju.

Jak to się robi:

Mechanik sprawdza stan i kondycję oleju silnikowego oraz poszukuje ewentualnych nieszczelności w układzie.

Jak to jest ważne?

W większości przypadków ciemny olej silnikowy jest prawidłowym stanem rzeczy. Należy pamiętać, aby wymieniać olej silnikowy zgodnie z przewidzianymi interwałami. Wszelkie zwlekanie z wymianą może obniżyć osiągi silnika i prowadzić do jego kosztowych napraw.

 


Przeczytaj także

Skoda Fabia (II, III) - Cena wymiany oleju silnikowego

Skoda Fabia (II, III) - Cena wymiany oleju silnikowego

Skoda Fabia to auto klasy aut miejskich segmentu B, które jest produkowane od 1999 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Dacia Sandero, Fiat Punto, Ford Fiesta, Nissan Micra, Opel Corsa,...

więcej

Audi A4 (B8, B9) - Cena wymiany oleju silnikowego

Audi A4 (B8, B9) - Cena wymiany oleju silnikowego

Audi A4 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 1994 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu sedan, kombi i cabrio. Głównymi konkurentami modelu jest BMW serii 3, Infiniti Q50, Lexus IS, Mercedes-Benz klasy C i Volvo S60. Audi A4...

więcej

Toyota Rav4 II - Cena wymiany oleju silnikowego

Toyota Rav4 II - Cena wymiany oleju silnikowego

 Druga generacja Toyoty Rav4 ukazała się pierwszy raz w 2000 roku. Samochód w porównaniu do wcześniejszej generacji lekko się powiększył, a jego sylwetka została odświeżona. W 2004 roku auto przeszło facelifting, a dwa lata póżniej zakończono jego produkcję. Toyota Rav4 II oferowała 2...

więcej

Fiat Ducato (II, III, IV) - Cena wymiany oleju silnikowego

Fiat Ducato (II, III, IV) - Cena wymiany oleju silnikowego

Fiat Ducato to auto klasy wyższej segmentu E, które jest produkowane od 1981 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu van, pick-up i bus. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Transit, Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter, Renault Master i Volkswagen...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty