Co zrobić, gdy olej silnikowy jest czarny i gęsty?

Ciemny kolor oleju silnikowego nie musi od razu oznaczać usterki, ponieważ jest to normalny objaw jego zużycia. Oznakami faktycznych problemów z czarnym olejem silnikowym może być zapełniony filtr oleju, świecąca się kontrolka oleju czy obniżający się jego poziom. Zwlekanie z wymianą oleju na czas może doprowadzić do poważnych awarii silnika, których naprawa kilkukrotnie przekroczy wartość nowego oleju i filtrów.

Silnik spalinowy potrzebuje oleju do gładkiej i wydajnej pracy. Olej smaruje współpracujące elementy, zabezpiecza przed rdzewieniem i korozją oraz odprowadza ciepło. Współczesne oleje utrzymują także czystość wewnątrz silnika. Krótko mówiąc, silnik bez oleju nie będzie funkcjonował.
Nowy olej silnikowy jest bursztynowego koloru, jednak z czasem przybiera ciemniejszą, nawet czarną barwę. Na szczęście nie jest to objaw usterki, a normalnego przepracowania.

 

Jak to działa:

Głównym zadaniem oleju silnikowego jest smarowanie ruchomych elementów silnika. Bezpośredni kontakt tych elementów doprowadziłby do przegrzania i szybkiego zużycia, dlatego olej zapewnia im poślizg i odbiera temperaturę.
Olej silnikowy magazynowany jest w misce olejowej. Pojemność miski waha się pomiędzy 4 a 6 litrów. Gdy silnik zostanie uruchomiony, pompa olejowa zasysa olej z miski za pomocą specjalnej rurki. Wtedy olej trafia do filtra oleju, który wybiera z niego zabrudzenia i opiłki współpracujących elementów. Następnie olej trafia do kanałów silnika, przez które przepływając trafia ponownie do miski, gdzie cały proces zaczyna się od nowa.

wymiana oleju

Dlaczego olej silnikowy jest czarny i gęsty?

  • Normalne zużycie oleju – Niezależnie od tego jak często zmieniamy olej silnikowy, z czasem stanie się on ciemny. Współczesne oleje z wieloma dodatkami uszlachetniającymi mają za zadanie akumulować zanieczyszczenia i opiłki, oraz utrzymywać je tak, aby nie prowadziły do dalszego zużywania ruchomych części silnika. Spowoduje to pociemnienie oleju silnikowego i grudkowatość, jednak lepiej aby zanieczyszczenia znajdowały się w oleju niż pomiędzy elementami silnika.
  • Brudny filtr oleju – ma on za zadanie odfiltrowanie zanieczyszczeń z oleju, podczas jego przepływu przez filtr. Z biegiem czasu filtr się zatyka i podlega wymianie. Jeżeli filtr oleju nie będzie zdolny do gromadzenia zanieczyszczeń, przeniosą się one między współpracujące elementy i mogą doprowadzić do uszkodzeń silnika.
  • Zwlekanie z wymianą oleju - Olej silnikowy powinien być regularnie wymieniany. O ile ciemniejszy olej jest oznaką jego zużywania, to ekstremalnie czarny olej powinien zostać natychmiast wymieniony. Interwał wymiany zależeć może od typu oleju jaki został wlany do silnika, jednak warto też skonfrontować to z zaleceniami producenta samochodu.
  • Świeci się kontrolka oleju - W większości samochodów, zaświecenie się kontrolki oleju świadczy o problemie, który należy natychmiast zdiagnozować. Z reguły oznacza to zbyt niskie ciśnienie oleju, którego przyczyną jest problem z pompą oleju lub wyciekiem. Taka sytuacja może spowodować poważne uszkodzenia w silniku.
  • Obniżający się poziom oleju - jeżeli poziom oleju stale się obniża w szybki lub powolny sposób, prawdopodobnie powodem jest jego wyciek. Nieszczelność należy jak najszybciej usunąć, aby nie dopuścić do jazdy samochodem ze zbyt niskim poziomem oleju.

Jak to się robi:

Mechanik sprawdza stan i kondycję oleju silnikowego oraz poszukuje ewentualnych nieszczelności w układzie.

Jak to jest ważne?

W większości przypadków ciemny olej silnikowy jest prawidłowym stanem rzeczy. Należy pamiętać, aby wymieniać olej silnikowy zgodnie z przewidzianymi interwałami. Wszelkie zwlekanie z wymianą może obniżyć osiągi silnika i prowadzić do jego kosztowych napraw.

 


Przeczytaj także

BMW Serii 5 E39 - Cena wymiany oleju silnikowego

BMW Serii 5 E39 - Cena wymiany oleju silnikowego

 BMW Serii 5 E39 to kolejny pojazd w grupie premium należący do klasy wyższej średniej. Do sprzedaży trafił z dwóch wersjach nadwozia: sedan i kombi. Topowa wersja określana została legendarnym znaczkiem M. Produkcja modelu rozpoczęła się w 1995 roku i trwała 9 lat, a przez ten czas w...

więcej

Ford Mondeo Mk3 - Cena wymiany oleju silnikowego

Ford Mondeo Mk3 - Cena wymiany oleju silnikowego

 W porównaniu do niezwykle krągłego Forda Mondeo Mk2, generacja produkowana od 1999 roku nabrała kwadratowych kształtów. W swojej klasie było to jedno z największych aut oferowane w trzech nadwoziach: hatchback (liftback), kombi oraz reprezentacyjny sedan. Do wyboru klienci mieli 11...

więcej

Audi A8 (D3, D4) - Cena wymiany oleju silnikowego

Audi A8 (D3, D4) - Cena wymiany oleju silnikowego

Audi A8 to auto klasy luksusowej segmentu F, które jest produkowane od 1994 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan. Głównymi konkurentami modelu jest BMW serii 6 Gran Coupe i Mercedes-Benz CLS. Audi A8 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym,...

więcej

Mitsubishi Outlander (I, II i III) - Cena wymiany oleju silnikowego

Mitsubishi Outlander (I, II i III) - Cena wymiany oleju silnikowego

Mitsubishi Outlander to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2003 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest BMW X3, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Nissan Qashqai, SEAT Ateca, Skoda Karoq...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty