Co zrobić, gdy klimatyzacja grzeje zamiast chłodzić?

Z reguły nie przywiązujemy specjalnej uwagi do ogrzewania czy klimatyzacji w naszych samochodach, póki nie przestaną działać. Systemy te pozwalają utrzymać w kabinie ciepło zimą, oraz chłód latem. Możliwość sterowania ogrzewaniem i klimatyzacją, jest gwarancją komfortowego podróżowania, niezależnie od pory roku.

Podczas gdy wydawałoby się, że systemy te wpływają jedynie na komfort podróżowania kierowcy i pasażerów, okazuje się, że są one także ściśle powiązane z systemem odmrażania szyby i usuwania z niej pary. W przypadku niesprawności, jazda z ograniczoną widocznością wpływa na znaczne zwiększenie niebezpieczeństwa w ruchu drogowym.

 

Jak działa ogrzewanie i klimatyzacja samochodowa?

Układ ogrzewania

Układ ogrzewania składa się z wielu elementów. Kluczowymi elementami są; nagrzewnica, przewody, zawór kontrolny, dmuchawa, oraz panel sterowania. Nagrzewnica przypomina małą chłodnicę. Umieszczona jest blisko deski rozdzielczej, posiada wejście i wyjście, przez które przepływa płyn chłodniczy. Zawór odpowiada za kontrolowanie ilości dostającego się płynu chłodniczego. Na koniec, ciepłe powietrze wytworzone przez nagrzewnicę, zostaje dostarczone do kabiny samochodu za pomocą dmuchawy. Ogrzewanie kontrolowane jest za pomocą panelu sterowania.

Układ chłodzenia

Układ chłodzenia wykorzystuje kompresor, skraplacz, parownik, oraz zawór rozprężny. Czynnik chłodniczy zostaje sprężony za pomocą sprężarki, co powoduje przejście ze stanu ciekłego na gazowy, z jednoczesnym podniesieniem temperatury. Rozgrzany gaz zostaje schłodzony do stanu ciekłego i przesłany dalej do zaworu rozprężnego. Gdy czynnik przechodzi przez zawór rozprężny, ponownie zmienia stan w gazowy, gdzie zostaje ochłodzony przez parownik. Następnie dmuchawa posyła schłodzone powietrze prosto do kabiny przez otwory wentylacyjne. Chłodzenie także kontrolowane jest za pomocą panelu sterowania.

złącza klimatyzacji

Przyczyny awarii klimatyzacji:

Ogrzewanie

  • Niski poziom płynu chłodzącego – ciepłe powietrze dostające się do kabiny jest efektem ogrzania płynu chłodzącego przez rozgrzany silnik. Jeżeli poziom płynu jest niski, lub sam płyn jest zanieczyszczony, może wpłynąć to na osłabienie systemu ogrzewania. W większości przypadków jest gdzieś wyciek płynu chłodniczego.
  • Przepalony bezpiecznik – Podczas gdy przepalony bezpiecznik układu ogrzewania można szybko wymienić, najczęściej oznacza to, że prawdziwy problem leży gdzieś indziej. Jeżeli ten sam bezpiecznik ponownie zostanie przepalony, należy zwiększyć obszar poszukiwań usterki.
  • Zapowietrzenie nagrzewnicy lub przewodów – jeżeli do układu dostało się powietrze, może to także oznaczać, że w układzie jest wyciek. Powietrze w układzie chłodzenia zakłóca przepływ płynu chłodniczego. Odpowietrzenie systemu powinno rozwiązać problem z ogrzewaniem.
  • Awaria termostatu – termostat jest zaworem otwierającym duży obieg płynu chłodzącego. Oznacza to, że w małym obiegu płyn omija chłodnice, w celu szybkiego nagrzania silnika do optymalnej temperatury pracy. Potem zawór zostaje otwarty, a ciecz chłodzona jest w chłodnicy. W przypadku termostatu uszkodzonego w pozycji otwartej, silnik nie będzie mógł się nagrzać, ponieważ płyn chłodniczy będzie stale chłodzony. W efekcie, ciepłe powietrze nie poleci do kabiny.
  • Uszkodzona dmuchawa – elektryczna dmuchawa wpycha powietrze do kabiny samochodu. Jeżeli ulegnie uszkodzeniu, żadne powietrze nie dostanie się do środka. Niesprawność dmuchawy może być spowodowana przepalonym bezpiecznikiem, uszkodzonym sterowaniem prędkości nadmuchu, lub samym uszkodzeniem silniczka.

Klimatyzacja

  • Ubytek czynnika chłodzącego – jeżeli przez dłuższy czas z nawiewu nie wydostaje się schłodzone powietrze, może okazać się, że czynnik chłodniczy wymaga uzupełnienia, lub w układzie jest wyciek. Problemy z czynnikiem chłodniczym są główną przyczyną niesprawnej klimatyzacji. Czynnik chłodniczy w układzie klimatyzacji powinien być od czasu do czasu wymieniany, biorąc pod uwagę, że jego ilość zmniejsza się o ok. 15% każdego roku.
  • Uszkodzony kompresor – kompresor wykonuje bardzo ciężką pracę, oraz nagrzewa się z powodu wysokiego ciśnienia jakie musi wytwarzać. Z uwagi na tę ciężką pracę, jego awaria nie zdarza się rzadko. Głośne stuki lub piski w połączeniu z brakiem chłodzenia najczęściej wskazują na problem z kompresorem. Kompresor powinien być jak najszybciej naprawiony, aby zapobiec kolejnym uszkodzeniom w układzie, podnoszącym koszt naprawy.
  • Nieszczelne przewody – układ klimatyzacji opiera się także na wielu przewodach, których nieszczelność może powodować brak chłodzenia w kabinie. Problemy z nieszczelnością powinny być jak najszybciej naprawiane, ponieważ układ klimatyzacji pracujący „na sucho”, może szybko ulec uszkodzeniu.
  • Uszkodzony skraplacz – jeżeli układ klimatyzacji przestaje działać może to być także wina skraplacza. Z reguły są dwa powody niedziałania skraplacza. Pierwszy to wyciek, który może pojawić się w licznych kanałach znajdujących się w skraplaczu. Wyciek taki może być zwykłym skutkiem zużycia. Niestety, taki skraplacz będzie nadawał się do wymiany. Drugi powód niedziałania skraplacza, to jego zatkanie. Metalowe opiłki, najczęściej z zużywającego się kompresora dostają się do skraplacza, zatykając go. Jeżeli sytuacja ta będzie miała miejsce w tym przypadku, również należy wymienić skraplacz na nowy.
  • Awaria wentylatora skraplacza – wentylator skraplacza ochładza nagrzany skraplacz. Jeżeli ulegnie uszkodzeniu, system nie będzie w stanie chłodzić powietrza. Słabe chłodzenie kabiny lub jego zanik może być spowodowane właśnie uszkodzonym wentylatorem.
  • Zawór niskiego ciśnienia – odpowiada on za niedopuszczenie do załączenia sprężarki w przypadku, gdy ciśnienie w układzie jest zbyt niskie. Zapobiega to uszkodzeniu kompresor, w wyniku braku smarowania. Usterka ta także uniemożliwi korzystanie z klimatyzacji.
  • Uszkodzona dmuchawa lub rezystor dmuchawy – dmuchawa odpowiada za dostarczenie powietrza do wnętrza kabiny. Jeżeli układ generuje jakieś hałasy podczas swojej pracy, lub powietrze nie wydostaje się z kratek nawiewu, może to oznaczać uszkodzenie dmuchawy lub rezystora dmuchawy. Może także się okazać, że nawiew działa tylko przy maksymalnej prędkości. Warto sprawdzić też bezpieczniki.
  • Uszkodzony przełącznik – jeżeli klimatyzacja działa w sposób przerywany, lub trzeba kombinować przyciskiem w celu ustawienia odpowiedniej temperatury, prawdopodobnie uszkodzony jest panel sterowania.
  • Zużyty osuszacz – jeżeli klimatyzacja nie dmucha schłodzonym powietrzem, a na szybie zbiera się wilgoć, istnieje duże prawdopodobieństwo, że osuszacz wymaga wymiany. Powinien być on jak najszybciej wymieniony, zanim uszkodzeniu ulegną inne elementy układu klimatyzacji.
  • Przepalony bezpiecznik – układ klimatyzacji wyposażony jest w wiele bezpieczników. Jeżeli chociaż jeden z nich zostanie przepalony, cały układ przestanie działać.

Jak to jest ważne?

Jazda z niedziałającym ogrzewaniem czy klimatyzacją na pewno jest niekomfortowa. Nie jest to z reguły kwestia zagrażająca życiu, jednak brak odpowiedniego nawiewu może doprowadzić do parowania szyb i potencjalnie niebezpiecznych sytuacji na drodze. Zakłada się, że wszelkie usterki związane z ogrzewaniem czy chłodzeniem powietrza w kabinie powinny być na bieżąco naprawiane.

 





Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

Suzuki Grand Vitara II - Cena serwisu klimatyzacji

Suzuki Grand Vitara II - Cena serwisu klimatyzacji

Suzuki Grand Vitara II to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2005 do 2014 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, Honda CR-V, Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan i Volvo XC60. Suzuki...

więcej

Citroen C3 I - Cena serwisu klimatyzacji

Citroen C3 I - Cena serwisu klimatyzacji

 Produkowany w latach 2002 - 2010 Citroen C3 pierwszej generacji to auto osobowe zaliczające się do segmentu pojazdów typu B. To nieduży samochód z nadwoziem typu hatchback, który pełnił funkcję auta dla rodziny. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 61KM do 110 KM oraz 4 silniki diesla od...

więcej

Kia Rio (II, III, IV) - Cena serwisu klimatyzacji

Kia Rio (II, III, IV) - Cena serwisu klimatyzacji

Kia Rio to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 1999 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Renault Logan, Skoda Rapid i Volkswagen Polo. Kia Rio pojawia się z napędem spalinowym...

więcej

Seat Toledo II - Cena serwisu klimatyzacji

Seat Toledo II - Cena serwisu klimatyzacji

 Seat Toledo II to pojazd wyprodukowany pomiędzy 1999, a 2004 rokiem. W porównaniu do swojej wcześniejszej wersji samochód przybrał bardziej opływowy kształt, znacząco odróżniając się od swojego kanciastego poprzednika. Do wyboru w ofercie było 7 silników benzynowych od 1.4 75KM do 2.3 V5...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę