Co zrobić, gdy silnik trzyma wysokie obroty na biegu jałowym?

Podwyższona prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym może być oznaką usterki. Warto sprawdzić, czy prędkość obrotowa wraca do normy po rozgrzaniu silnika. Problem może powodować uszkodzony silniczek krokowy, nieszczelności w podciśnieniu, awaria komputera czy uszkodzona przepustnica.

Znajdź warsztat i umów naprawę

Przeglądaj 178852 opinie o warsztatach samochodowych,
wybierz sprawdzony i polecany przez innych kierowców warsztat samochodowy

UMÓW NAPRAWĘ


Można powiedzieć, że praca silnika podczas pracy na biegu jałowym w pewnym zakresie pokazuje stan jednostki napędowej. Jakiekolwiek zawahania czy utrzymywanie nieprawidłowej prędkości obrotowej odbiega od normy. Problem z wysokimi obrotami na biegu jałowym może być spowodowany błahostką w postaci uszkodzonego bezpiecznika, ale także bardziej skomplikowaną usterką jak nieszczelny przewód podciśnienia.

Jak to działa:

Prędkość biegu jałowego to prędkość obrotowa silnika z jaką pracuje, gdy napęd jest rozłączony a pedał przyspieszenia nie wciśnięty. Mierzona jest ona w ilości wykonanych obrotów na minutę. Silnik przeciętnego samochodu osobowego utrzymuje prędkość na biegu jałowym na poziomie 600-1000 obr/min.
Silnik regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego, określany także silniczkiem krokowym odpowiada za utrzymanie odpowiedniej prędkości obrotowej podczas swobodnej pracy silnika.
Obciążenie silnika różnymi akcesoriami czy wyposażeniem samochodu w postaci klimatyzacji prowadzi do obniżenia jego prędkości obrotowej. W celu kompensacji utraty energii z powodu zasilania tych urządzeń, silnik podnosi prędkość obrotową biegu jałowego.

przepustnica

Przyczyny usterki:

Przepalenie bezpiecznika - w większości pojazdów prędkość obrotowa biegu jałowego jest sterowana przez silnik krokowy. Przepalony bezpiecznik w innych systemach sterowanych elektronicznie może spowodować nieprawidłowe działanie silnika krokowego, prowadząc do utrzymywania wyższej niż normalna prędkości obrotowej silnika.

Uszkodzony silniczek krokowy - zadaniem silniczka krokowego jest utrzymywanie i kontrolowanie stałej prędkości biegu jałowego. Silniczek krokowy przeciwdziała także wszelkim dodatkowym obciążeniem silnika w postaci oświetlenia, radia czy klimatyzacji. Może być to spowodowane zanieczyszczeniami w kolektorze dolotowym.

Nieszczelne podciśnienie - w silniku z wtryskiem paliwa nieszczelność podciśnienia spowoduje podwyższenie prędkości obrotowej biegu jałowego. Sonda lambda wykryje wyższą zawartość tlenu w spalinach, uznając że mieszanka paliwowo-powietrzna jest uboga. Spowoduje to zwiększenie ilości dostarczanego paliwa, a jednocześnie podniesienie prędkości obrotowej na biegu jałowym.

Uszkodzona przepustnica - nieprawidłowo działająca przepustnica może powodować podniesienie prędkości obrotowej, jak również problem z uruchomieniem silnika. Częstą przyczyną jest zanieczyszczony dolot czy popękana rura doprowadzająca powietrze.

Awaria komputera - awaria komputera może spowodować wzrost obrotów na biegu jałowym silnika. Jeśli komputer błędnie zinterpretuje odbierane informacje o aktualnej prędkości biegu jałowego, może spowodować dodatkowe jej zwiększenie.

Jak jest to ważne?

Usterka związana z podwyższoną prędkością obrotową silnika powinna być jak najszybciej skontrolowana przez mechanika. Warto zwrócić uwagę na to, czy podwyższona prędkość obrotowa silnika występuje również po jego rozgrzaniu. Jeżeli mimo rozgrzania, prędkość obrotowa nie spada do normalnej wartości, należy umówić się na wizytę do warsztatu samochodowego.

 

 


Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA



Wymiana silniczka krokowego

Przeczytaj także

Co zrobić, by twoje auto odzyskało blask?

Co zrobić, by twoje auto odzyskało blask?

Wiosenne porządki to swoisty rytuał, obecny nie tylko w gospodarstwie domowym, lecz równie często dotyczący właścicieli aut. Jednym z podstawowych elementów, które obejmuje, jest odświeżenie lakieru. Co zrobić, by auto znów lśniło jak dawniej?

więcej

Jak dobrać akumulator do samochodu?

Jak dobrać akumulator do samochodu?

Kupno akumulatora to dla laika niemałe wyzwanie – w końcu wybranie pierwszego lepszego sprzętu z brzegu nie wchodzi w grę. Na uwadze trzeba mieć kilka istotnych parametrów, których nie wolno pomijać. Nieumiejętny wybór będzie prowadził do ciągłych problemów w samochodem, a nawet poważnymi...

więcej

Off road - Jak przygotować auto? Cz.2

Off road - Jak przygotować auto? Cz.2

Off road wymaga gruntownego przygotowania pojazdu i wprowadzenia wielu modyfikacji, co wymaga wiedzy i doświadczenia. Poprzednio wymieniliśmy najważniejsze elementy, w jakie powinien się zaopatrzyć początkujący kierowca samochodu terenowego, teraz czas omówić istotne czynności do wykonania przed...

więcej

Jak ocenić stan klocków i tarcz hamulcowych ?

Jak ocenić stan klocków i tarcz hamulcowych ?

Hamulce są w każdym aucie jeśli nie najważniejszym to jednym z najważniejszych układów odpowiadających za bezpieczeństwo pasażerów. Nasze bezpieczeństwo zależy w głównej mierze od jego stanu. Regularne sprawdzanie należy do podstawowych elementów obsługi technicznej pojazdu.  

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ