Co zrobić, gdy opony tracą przyczepność?

Jeżeli którakolwiek z opon w Twoim samochodzie traci przyczepność umów się do warsztatu na kontrolę. Problemy z trakcją mogą być spowodowane usterką układu kontroli trakcji lub złym stanem opon. Jazda samochodem mającym skłonności do utraty przyczepności może być bardzo stresująca i niebezpieczna.

Znajdź warsztat i umów naprawę

Przeglądaj 197536 opinie o warsztatach samochodowych,
wybierz sprawdzony i polecany przez innych kierowców warsztat samochodowy

UMÓW NAPRAWĘ

Jeżeli chociaż jedna z opon w Twoim samochodzie traci kontakt z podłożem, jest to zarówno przerażające, jak i niebezpieczne. Nie bez powodu samochody wyposażone są w cztery koła, a gdy pozbędziemy się jednego z nich tracimy kontrolę nad samochodem, a manewrowanie jest mocno utrudnione. Utrata kontaktu z drogą zwykle ma miejsce w niesprzyjających warunkach pogodowych. Na przykład woda na drodze może spowodować, że Twój samochód wpadnie w poślizg za sprawą zjawiska aquaplaningu.

Jak to działa:

Twój pojazd jest wyposażony w system kontroli trakcji, który pomaga bezpiecznie prowadzić samochód podczas deszczowej lub mroźnej pogody. System kontroli trakcji określa, kiedy jedno z kół traci przyczepność. Zamiast kontynuować przekazywanie mocy do tego niepotrzebnego koła, system kontroli trakcji rozprasza moc na pozostałe trzy koła, dzięki czemu można zachować maksymalną kontrolę nad samochodem.

niskie ciśnienie w oponie

Przyczyny usterki:

Kiedy odnosisz wrażenie, że opony tracą kontakt z podłożem, prawdopodobnie czujesz pracę układu kontroli trakcji. Czasami jednak problem może być związany z oponami. Poniżej znajdują się najczęstsze przyczyny utraty przyczepności:

  • Zabrudzone lub uszkodzone czujniki prędkości koła - Twój system kontroli trakcji opiera się na informacjach pochodzących z czujników prędkości koła. Czujniki prędkości kół są małymi czujnikami, które są umieszczone przy każdym kole i śledzą ich prędkość obracania się. Działanie układów przeciwblokujących i prędkościomierza opiera się na tych czujnikach, podobnie jak układ kontroli trakcji. Kiedy czujniki prędkości koła zauważają, że jedno koło zachowuje się inaczej niż pozostałe trzy, co ma miejsce, gdy koło traci kontakt z drogą, wówczas wysyła informacje do układu kontroli trakcji, aby rozdysponować więcej mocy do pozostałych kół.
  • Wadliwe działanie jednostki sterującej silnika - Jednostką sterującą silnika jest komputer Twojego samochodu. Oprócz wielu innych obowiązków, pobiera on informacje z czujników prędkości i używa ich do rozdysponowania mocy na koła. Bez sprawnego sterownika silnika Twój system kontroli trakcji nie otrzyma informacji o pożądanym rozkładzie mocy.
  • Niskie ciśnienie w oponach - gdy opony nie mają wystarczającego ciśnienia, są bardziej podatne na utratę przyczepności. Niskie ciśnienie powietrza utrudnia przekazywanie trakcji, a przez to ułatwia zachodzenie zjawiska aquaplaningu na mokrej powierzchni.
  • Niska wysokość bieżnika - opony, które straciły większość bieżnika, mają ten sam problem, co opony niedopompowane. Trudno im utrzymać trakcję, przez co mogą stracić kontakt z drogą.

Jak to się robi:

Gdy zgłosisz się do warsztatu z problemem utraty przyczepności kół, mechanik sprawdza stan opon i działanie układu kontroli trakcji. Jeżeli problemem są zużyte opony lub wadliwy układ kontroli trakcji, należy wymienić potrzebne elementy w celu przywrócenia sprawności. Może się okazać, że wystarczy dopompować opony do odpowiedniego ciśnienia, a przyczepność wróci.

Jak jest to ważne?

Jazda z oponami tracącymi kontakt z drogą może być bardzo stresująca i niebezpieczna. Opony są jedynym łącznikiem pomiędzy całym samochodem a podłożem, dlatego ich stan powinien być jak najczęściej kontrolowany. Mimo opierania się samochodu na czterech kołach, utrata kontroli nad jednym z nich od razu wyprowadza samochód z równowagi. Nie należy zwlekać z naprawą, szczególnie w okresie gdy panują niekorzystne warunki drogowe.
 




Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

CZYTAJ WIĘCEJ

POTRZEBUJESZ MECHANIKA?

Darmowa porada mechanika