Co zrobić, gdy świeci się kontrolka ładowania?

 Akumulator jest jednym z najważniejszych elementów każdego samochodu. Odpowiada za utrzymanie samochodu w ruchu, a także za zasilanie wielu udogodnień w pojeździe. Dzięki niemu możemy używać elektrycznych szyb, klimatyzacji, reflektorów i świateł wewnątrz kabiny a także radia i wiele innych. Ładowanie akumulatora w trakcie pracy silnika jest na tyle ważne, że komputer wszelkie problemy z tym związane sygnalizuje za pomocą kontrolki ładowania. W takim wypadku najlepiej jak najszybciej odwiedzić warsztat samochodowy, ponieważ samochód po wyczerpaniu energii elektrycznej z akumulatora zgaśnie i dalej nie będzie w stanie jechać.

 

Jak wygląda kontrolka ładowania?

Kontrolka akumulatora zazwyczaj graficznie przedstawia podświetlony akumulator, ale zdarza się, że jest to po prostu podświetlone słowo "battery"

alternator pasek

Dlaczego świeci się kontrolka ładowania?

  • Niesprawny alternator - To że świeci się kontrolka akumulatora nie oznacza, że akurat on musi być powodem awarii. Z reguły jest to problem związany z systemem, który utrzymuje go w stanie naładowania. Wiele przypadków zapalającej się kontrolki ładowania dotyczy problemów z alternatorem, który jest generatorem energii wykorzystywanym do zamiany energii mechanicznej w energię elektryczną. Alternator pobiera energię mechaniczną z wału korbowego, zamienia ją na elektryczną i wysyła do akumulatora. Jeżeli niesprawny alternator przestaje ładować akumulator, lub ładuje go zbyt słabo, zapala się kontrolka ładowania. Jeżeli alternator całkowicie przestanie działać, samochód będzie jechał tak długo na ile pozwoli mu zgromadzona energia elektryczna w akumulatorze.
  • Awaria regulatora napięcia - Regulator napięcia jest podłączony do alternatora i kontroluje, jakie napięcie jest przez niego generowane. Regulator napięcia ma za zadanie ograniczać wysokość napięcia jakie może zostać przesłane do akumulatora, a jednocześnie je zwiększa gdy akurat system potrzebuje dodatkowej energii. Gdy regulator nie działa poprawnie, lub jest zupełnie uszkodzony alternator przestanie dostarczać do układu odpowiednią ilość energii elektrycznej.
  • Zużyty pasek klinowy - Pasek klinowy służy do napędzania alternatora i wiele innych urządzeń. Jeżeli pasek pęknie, spadnie, lub zacznie się ślizgać, alternator przestanie prawidłowo lub całkowicie pracować.
  • Skorodowane klemy lub kable akumulatora - Akumulator do poprawnego przesyłania i odbierania ładunku elektrycznego potrzebuje solidnych kabli i czystych klem. Skorodowane przewody wpływają na możliwości transportowania prądu, a także bardzo zaśniedziałe klemy mogą stać się barierą między instalacją elektryczną a akumulatorem, odcinając jego dopływ całkowicie. Może się też okazać, że po akumulator samochodowy najzwyczajniej się zużył lub uległ awarii i nie jest w stanie się naładować.

Jak to się robi:

Mechanik za pomocą multimetru sprawdza wszystkie istotne parametry prądu, aby określić czy problem z ładowaniem leży po stronie akumulatora czy alternatora. Upewnia się, że pasek klinowy jest na miejscu i sprawdza działanie regulatora napięcia. Po znalezieniu przyczyny naprawia usterkę.

Jak to jest ważne?

Gdy wystąpi problem z ładowaniem akumulatora, samochód może przestać jechać. Od zapalenia się kontrolki ładowania cały układ elektryczny może zacząć pobierać prąd jedynie z akumulatora. Samochód pojedzie tak długo na ile wystarczy mu energii elektrycznej zgromadzonej w akumulatorze. Jeżeli po wyskoczeniu kontrolki ładowania zgasimy silnik może się zdarzyć, że nie uda się go już uruchomić.

 


Przeczytaj także

Volkswagen Polo (III, IV, V) - Cena wymiany alternatora

Volkswagen Polo (III, IV, V) - Cena wymiany alternatora

 Volkswagen Polo to niemiecki model auta klasy miejskiej. Produkowany jest od 1975 roku po dzień dzisiejszy. Obecna najnowsza generacja to już siódma odsłona modelu. Modele Polo oznakowane są cyframi rzymskimi, Polo I, Polo II ... Polo VI, Polo VII. Auto występuje w nadwoziu hatchback 3d i...

więcej

BMW X6 (E71/E72, F16) - Cena wymiany alternatora

BMW X6 (E71/E72, F16) - Cena wymiany alternatora

BMW X6 to niemieckie auto typu SUV Coupe klasy wyższej produkowane od 2007 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstały trzy generacje modelu. Pierwsza opisana skrótem E71, druga F16, a trzecia G06. Bezpośrednim konkurentem jest Mercedes-Benz GLE Coupe.

więcej

Fiat Panda - Cena wymiany alternatora

Fiat Panda - Cena wymiany alternatora

 Fiat Panda to włoskie auto osobowe klasy aut najmniejszych produkowane od 1980 do dzisiaj. W tym czasie powstały trzy generacje modelu. Auto występuje w nadwoziu minivan 5d, van, podniesiony Cross i 4x4. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Ford Ka, Opel Agila oraz Chevrolet Spark.  

więcej

Mazda 2 (I, II) - Cena wymiany alternatora

Mazda 2 (I, II) - Cena wymiany alternatora

 Mazda 2 to japońskie auto osobowe klasy aut miejskich produkowane od 1996 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstały 4 generacje modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan oraz hatchback 3d i 5d. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Skoda Fabia, Toyota Yaris, Opel Corsa czy...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę