Co zrobić, gdy świeci się kontrolka ładowania?

 Akumulator jest jednym z najważniejszych elementów każdego samochodu. Odpowiada za utrzymanie samochodu w ruchu, a także za zasilanie wielu udogodnień w pojeździe. Dzięki niemu możemy używać elektrycznych szyb, klimatyzacji, reflektorów i świateł wewnątrz kabiny a także radia i wiele innych. Ładowanie akumulatora w trakcie pracy silnika jest na tyle ważne, że komputer wszelkie problemy z tym związane sygnalizuje za pomocą kontrolki ładowania. W takim wypadku najlepiej jak najszybciej odwiedzić warsztat samochodowy, ponieważ samochód po wyczerpaniu energii elektrycznej z akumulatora zgaśnie i dalej nie będzie w stanie jechać.

 

Jak wygląda kontrolka ładowania?

Kontrolka akumulatora zazwyczaj graficznie przedstawia podświetlony akumulator, ale zdarza się, że jest to po prostu podświetlone słowo "battery"

alternator pasek

Dlaczego świeci się kontrolka ładowania?

  • Niesprawny alternator - To że świeci się kontrolka akumulatora nie oznacza, że akurat on musi być powodem awarii. Z reguły jest to problem związany z systemem, który utrzymuje go w stanie naładowania. Wiele przypadków zapalającej się kontrolki ładowania dotyczy problemów z alternatorem, który jest generatorem energii wykorzystywanym do zamiany energii mechanicznej w energię elektryczną. Alternator pobiera energię mechaniczną z wału korbowego, zamienia ją na elektryczną i wysyła do akumulatora. Jeżeli niesprawny alternator przestaje ładować akumulator, lub ładuje go zbyt słabo, zapala się kontrolka ładowania. Jeżeli alternator całkowicie przestanie działać, samochód będzie jechał tak długo na ile pozwoli mu zgromadzona energia elektryczna w akumulatorze.
  • Awaria regulatora napięcia - Regulator napięcia jest podłączony do alternatora i kontroluje, jakie napięcie jest przez niego generowane. Regulator napięcia ma za zadanie ograniczać wysokość napięcia jakie może zostać przesłane do akumulatora, a jednocześnie je zwiększa gdy akurat system potrzebuje dodatkowej energii. Gdy regulator nie działa poprawnie, lub jest zupełnie uszkodzony alternator przestanie dostarczać do układu odpowiednią ilość energii elektrycznej.
  • Zużyty pasek klinowy - Pasek klinowy służy do napędzania alternatora i wiele innych urządzeń. Jeżeli pasek pęknie, spadnie, lub zacznie się ślizgać, alternator przestanie prawidłowo lub całkowicie pracować.
  • Skorodowane klemy lub kable akumulatora - Akumulator do poprawnego przesyłania i odbierania ładunku elektrycznego potrzebuje solidnych kabli i czystych klem. Skorodowane przewody wpływają na możliwości transportowania prądu, a także bardzo zaśniedziałe klemy mogą stać się barierą między instalacją elektryczną a akumulatorem, odcinając jego dopływ całkowicie. Może się też okazać, że po akumulator samochodowy najzwyczajniej się zużył lub uległ awarii i nie jest w stanie się naładować.

Jak to się robi:

Mechanik za pomocą multimetru sprawdza wszystkie istotne parametry prądu, aby określić czy problem z ładowaniem leży po stronie akumulatora czy alternatora. Upewnia się, że pasek klinowy jest na miejscu i sprawdza działanie regulatora napięcia. Po znalezieniu przyczyny naprawia usterkę.

Jak to jest ważne?

Gdy wystąpi problem z ładowaniem akumulatora, samochód może przestać jechać. Od zapalenia się kontrolki ładowania cały układ elektryczny może zacząć pobierać prąd jedynie z akumulatora. Samochód pojedzie tak długo na ile wystarczy mu energii elektrycznej zgromadzonej w akumulatorze. Jeżeli po wyskoczeniu kontrolki ładowania zgasimy silnik może się zdarzyć, że nie uda się go już uruchomić.

 


Przeczytaj także

Fiat Bravo (II) - Cena wymiany alternatora

Fiat Bravo (II) - Cena wymiany alternatora

 Fiat Bravo to włoskie auto osobowe klasy kompaktowej produkowane w latach 1995-2001 i 2007-2014. W tym czasie powstały dwie generacje modelu. Auto występuje w nadwoziu hatchback 3d i 5d. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Ford Focus, Opel Astra czy Honda Civic.

więcej

Audi A4 (B5, B6, B7, B8) - Cena wymiany alternatora

Audi A4 (B5, B6, B7, B8) - Cena wymiany alternatora

 Audi A4 to niemiecki samochód klasy średniej produkowany od 1994 roku do dzisiaj. Od tamtego czasu powstało 5 generacji tego modelu. W modelu A4 generacje opisywane są jako B i liczba, z tą różnicą, że pierwsze A4 rozpoczęło liczenie od B5. Kolejne generacje to B6, B7, B8 aż do obecnego...

więcej

BMW Serii 3 (E46, E90) - Cena wymiany alternatora

BMW Serii 3 (E46, E90) - Cena wymiany alternatora

 BMW Serii 3 to niemieckie auto klasy średniej produkowane od 1975 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstało 7 generacji modelu. BMW opisuje swoje modele litera i cyfrą. W tym wypadku modele to np. BMW 3 E46, BMW 3 E90. Samochód produkowany jest w nadwoziu hatchback 3d, sedan, kombi...

więcej

Skoda Fabia (I, II) - Cena wymiany alternatora

Skoda Fabia (I, II) - Cena wymiany alternatora

 Skoda Fabia to czeski samochód klasy aut miejskich produkowany od 1999 roku do dzisiaj. Do tej pory powstały 3 generacje modelu. Fabia produkowana jest w nadwoziu hatchback 5d, sedan oraz kombi. Jej bezpośrednią konkurencją jest Volkswagen Polo i Seat Ibiza.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty