Jazda z zabrudzonym filtrem powietrza może znacznie wpływać na osiągi silnika, a także jego pracę. Pamiętaj, aby wymieniać go co 15-20 tys. km. Gdy filtr powietrza zostanie całkowicie zatkany konsekwencje będą jeszcze większe, a silnik może całkowicie odmówić posłuszeństwa. Do poprawnego procesu spalania paliwa dostarczana jest odpowiednia ilość powietrza. Jeżeli zatkany filtr blokuje do niego dostęp, silnik pracuje na bogatej mieszance. Oznacza to, że w mieszance jest zbyt dużo paliwa, a zbyt mało powietrza. Silnik będzie starał się utrzymać odpowiednią moc mimo niepoprawnej mieszanki paliwowo-powietrznej, jednak będzie to bardzo odczuwalne podczas jazdy.
Znajdź warsztat i umów wymianę filtra
Przeglądaj 135798 opinie o warsztatach,
wybierz sprawdzonego i polecanego przez innych kierowców mechanika.
Jak to działa?
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, zanim dostanie się ono do cylindrów. Gdyby ciała obce dostały się do pracującego silnika, mogłyby wyrządzić nie małe szkody. Filtr powietrza należy wymieniać co 15-20 tys. km czyli mniej więcej co przegląd. Jeżeli samochód użytkowany jest w środowisku o bardziej zanieczyszczonym powietrzu jak np. duże miasta czy piaszczyste tereny, to należy kontrolować stan filtra i odpowiednio wcześniej wymienić. Współczesne samochody posiadają prostokątny filtr powietrza, który umieszczony jest w plastikowej obudowie pod pokrywą silnika. Filtry powietrza produkuje się z papieru, pianki lub bawełny. Każdy typ cechuje się swoimi zaletami i wadami, jak również odpowiednią ceną i możliwościami filtracyjnymi.
Przyczyny usterki:
Jeżeli nie wymienimy brudnego filtra powietrza, po jakimś czasie dalszego użytkowania może się zatkać. Zatkany filtr powietrza znacząco ogranicza ilość powietrza doprowadzanego do silnika. Zatkany filtr powietrza, może przestać spełniać swoją rolę i dopuścić do dostania się zanieczyszczeń do silnika. Spowoduje to bardzo niską wydajność silnika i może doprowadzić do tego trwałego uszkodzenia.
Jak to się robi:
Mechanik demontuje filtr powietrza z komory silnika w celu określenia stopnia jego zużycia, oraz innych elementów silnika. Po zakwalifikowaniu filtra do wymiany, umieszcza nowy odpowiedni filtr powietrza. Jeżeli w obudowie filtra znajdują się zanieczyszczenia powinien je uprzednio usunąć i wyczyścić obudowę. Filtr powietrza powinien idealnie pasować do obudowy, ponieważ w innym wypadku pokrywa obudowy może się nie domykać (w przypadku za dużego filtra), lub może przepuszczać zanieczyszczenia (w przypadku za małego filtra). Po wymianie filtra powietrza mechanik uruchamia silnik i sprawdza poprawność jego pracy. Jeżeli silnik nadal ma problemy z płynną pracą mimo wymiany filtra, mechanik szuka powstałych uszkodzeń spowodowanych jazdą z zatkanym filtrem powietrza. Dopiero po upewnieniu się, że silnik działa prawidłowo i zostały usunięte wszystkie związane z tym usterki samochód może opuścić warsztat.
Jak jest to ważne?
Nieprawidłowa praca i brak mocy silnika może być spowodowany zatkanym filtrem powietrza. Zatkany filtr powietrza pogarsza pracę silnika z każdym dniem jego użytkowania, oraz może doprowadzić do dalszych uszkodzeń w przypadku nie podjęcia żadnych działań. Filtr powietrza powinien być wymieniany średnio co 15 do 20 tys. km lub częściej zależnie od środowiska w jakim używany jest samochód. Doświadczony mechanik powinien umieć określić jak często powinno się wymieniać filtr powietrza w Twoim samochodzie, na podstawie informacji o sposobie użytkowania samochodu.
Generacja E83 produkowana była w latach 2003-2010 przechodząc facelifting w 2006 roku. BMW X3 to pośredni model w gamie SUV pomiędzy mniejszym X1, a większym X5. W ofercie znalazło się 6 silników benzynowych o mocach od 150KM do 272KM oraz 6 silników diesla od 150KM do 286KM.
Generacja F25 produkowana była w latach 2010-2017. BMW X3 to pośredni model w gamie SUV pomiędzy mniejszym X1, a większym X5. Z racji zwiększenia rozmiarów samochodu, model upodobnił się do X5. W 2014 roku auto poddano faceliftingowi. Samochód oferowany był z 4 silnikami benzynowymi od...
Samochód klasy kompaktowej produkowany w 2008 - 2013. Mazda 3 jest następcą modelu 323. W roku 2011 auto przeszło facelifting. Oferowany w 3 odmianach benzynowych od 105KM do 260KM oraz silniku diesla o mocy 115KM.
Produkowany w latach 1999 - 2005 Leon I to model samochodu posiadający cechy sportowe. Umiejscowiony został w segmencie samochodów kompaktowych typu C. W ofercie znalazło się 12 silników benzynowych o mocach od 55KM do 150KM oraz 6 silników diesla od 50KM do 110KM.