VANOS w BMW – co to jest i jak działa?

Zastosowanie zmiennych faz rozrządu w motoryzacji stanowi bardzo duże udogodnienie dla kierowców – samochód jest bardziej dynamiczny, a przy tym oszczędniejszy. Nic więc dziwnego, że rozwiązanie to zostało wprowadzone do marki BMW w ramach systemu VANOS. Jak działa taki system? I na co wpływa?

Znajdź warsztat i umów naprawę

Przeglądaj 375416 opinie o warsztatach,
wybierz sprawdzonego i polecanego przez innych kierowców specjalistę od VANOSa.

UMÓW NA NAPRAWĘ

Producenci poszukują ciągle nowych rozwiązań, aby ulepszyć silniki samochodowe – ważne, aby były oszczędne, czyste i coraz bardziej dynamiczne. Nic więc dziwnego, że sięgają w tym celu po najróżniejsze technologie. Z pomocą przychodzą im mechanizmy sterujące rozrządem, które znacznie ułatwiają to zadanie. W klasycznych typach zawory czterosuwowej jednostki napędowej otwierają się i zamykają w określonym cyklu. Tylko więc pewien zakres obrotów uznawany jest za idealny – jeśli więc parametry są powyżej lub poniżej niego, silnik pracuje nieefektywnie.

zmienne fazy rozrządu

Sytuacja zmienia się natomiast w przypadku zmiennych faz rozrządu. Skrócenie czasów rozrządu i zmniejszenie skoku zaworów w zakresie niskich i średnich obrotów oraz wydłużenie czasów rozrządu i zwiększenie skoku zaworów w zakresie wysokich obrotów znacznie zwiększa ten zakres obrotów, w zależności od obciążenia silnika i jego prędkości obrotowej. Dzięki temu rozwiązaniu wzrasta elastyczność silnika przy spadku zużycia paliwa, a także jego dynamiczność w przypadku wysokich obrotów. Jest to bardzo komfortowa opcja, dzięki której oszczędza się na paliwie, zmniejsza toksyczność spalin, a nawet rzadziej zmienia się biegi.

Porównaj ofert OC.

Jednym z pierwszych takich rozwiązań na rynku był VANOS wprowadzony w 1992 r. przez Bawarczyków, montowany m. in. w BMW serii 3 i 5. Charakteryzował się zdolnością zmiany wyłącznie momentu otwierania się i zamykania zaworów dolotowych – nie zmieniał się przy tym ich całkowity czas otwarcia. Funkcję tę spełnia Valvetronic, który bezstopniowo reguluje wznios zaworów dolotowych w BMW. To właśnie zmienny skok zaworu ssącego stymuluje wielkość zasysanego ładunku powietrza. Trzeba przy tym pamiętać, że Valvetronic jest uzupełnieniem VANOSa i nigdy bez niego nie występuje.

W pierwszej generacji VANOS nie mógł się jeszcze poszczycić płynną, bezstopniową regulacją – działał dwustopniowo. Poniżej określonych obrotów wał rozrządu obracał się tak, aby zmniejszyć kąt otwarcia zaworów dolotowych (otwierały się trochę później). W średnim zakresie prędkości obrotowych obracany był z kolei w drugą stronę, aby zawory otwierały się wcześniej. Dzięki temu procesowi do układu wydechowego dostawało się mniej spalin. Gdy następowało natomiast przekroczenie wyższych prędkości obrotowych, wał rozrządu ustawiał się w położeniu, dzięki któremu następowało późniejsze otwarcie zaworów.

Inaczej jest w przypadku nowszych silników, gdzie położenie kątowe wałka rozrządu regulowane jest w systemie VANOS bezstopniowo – zależy od obciążenia i prędkości obrotowej jednostki napędowej. Zastosowanie układu zmiennych faz rozrządu w BMW pozwoliło na znaczny wzrost momentu obrotowego, co stanowi spore udogodnienie. Pomijając względy ekologiczne, system ten przyczynił się do znacznego poprawienia dynamiki jazdy w niemieckiej marce.


Przeczytaj także

BMW Serii 3 (E90, F30) - Cena wymiany klocków hamulcowych

BMW Serii 3 (E90, F30) - Cena wymiany klocków hamulcowych

BMW Serii 3 to auto klasy średniej segmentu D, który produkowany jest od 1975 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstało już 7 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, hatback, liftback, sedan, kombi i kabriolet. Głównymi konkurentami modelu jest Audi A4, Lexus IS, Mercedes-Benz klasy C,...

więcej

Citroen C4 (I, II)  - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

Citroen C4 (I, II) - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

 Citroen C4 to francuskie auto osobowe klasy kompaktowej produkowane od 2004 roku po dzień dzisiejszy. W tym czasie powstały 3 generacje modelu. Samochód produkowany był w nadwoziu hatchback 5d, coupe oraz sedan. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Ford Focus, Honda Civic czy Volkswagen Golf.

więcej

Nissan Qashqai (I, II) - Cena wymiany rozrządu

Nissan Qashqai (I, II) - Cena wymiany rozrządu

Nissan Qashqai to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2006 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Toyota C-HR, SEAT Aleca, Skoda Karoq, Opel Grandland X, Volkswagen Tiguan, Peugeot...

więcej

Co zrobić, gdy silnik ciężko odpala?

Co zrobić, gdy silnik ciężko odpala?

Utrudnione uruchamianie silnika to bardzo niekomfortowa usterka. Jest ona ściśle związana z elementami odpowiadającymi za rozruch silnika, jak i samo jego zasilanie. W skład podejrzanych elementów wchodzą m.in.: rozrusznik, akumulator, stacyjka, filtr paliwa i pompa paliwa, świece zapłonowe.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty