Czy przegląd gwarancyjny trzeba robić w ASO ?

Przeglądy gwarancyjne w ASO do tanich nie należą – do tego nie trzeba nikogo przekonywać. Wielu kierowców boi się jednak, że wykonanie takiego badania w nieautoryzowanym warsztacie sprawi, że stracą gwarancję. Nie jest to jednak prawda – obowiązujące w Polsce rozporządzenie GVO zezwala na wykonywanie takich przeglądów w serwisach niepodlegających pod ASO. Zanim jednak zdecydujesz się na takie rozwiązanie, rozpatrz wszelkie za i przeciw.

 Pod pojęciem nieautoryzowanych serwisów można rozumieć naprawdę szerokie spektrum możliwości. W skład tego terminu wchodzą zarówno małe firmy o ograniczonym zakresie usług, jak i duże sieci serwisowe. Przegląd w takim warsztacie musi być zgodny z wszelkimi zaleceniami producenta, zarówno co do przeprowadzanych czynności, jak i części zamiennych. Nawet przy najmniejszej rozbieżności ryzykujemy utratę gwarancji.

Przy wyborze takiego warsztatu nie należy kierować się ceną przeglądu – najważniejsza jest rzetelność i profesjonalne wykonanie. Takie serwisy podchodzą do napraw z reguły bardziej elastycznie, skupiając się na zepsutym elemencie, a nie wymianie całego podzespołu. Jak zabezpieczyć się więc przed utratą gwarancji? Przede wszystkim należy zachować fakturę za przegląd, ponieważ stanowi ona podstawę przy dochodzeniu swoich praw. Warto po przeglądzie poprosić o specjalny formularz, na którym opisane są dokładnie wszystkie wykonane czynności.

W niedalekiej przeszłości zdarzały się przypadki, gdy ASO odmawiały napraw gwarancyjnych, ponieważ pojazd został sprawdzony w serwisie nieautoryzowanym. Jest to jednak działanie bezprawne i należy o tym pamiętać. Sam fakt przeprowadzenia takiego badania w innym miejscu nie ma znaczenia. To pracownicy ASO muszą udowodnić, że usterka powstała w wyniku niewłaściwego serwisowania, a nie klient.

Nie ma też obowiązku używania drogich podzespołów z logiem producenta – przepisy unijne pozwalają wytwórcom części sprzedawać tzw. podzespoły pierwszego montażu ze swoim znakiem firmowym. Tak samo jest w przypadku zamienników, sklasyfikowanych jako porównywalne z oryginałami.

Należy pamiętać, że bezpłatne naprawy gwarancyjne muszą być wykonywane w ASO – nie ma z tym faktem żadnej dyskusji. Zanim więc zdecydujesz się na przegląd w innym serwisie, dobrze się zastanów. Poza utratą możliwości naprawy z tytułu gwarancji , trzeba się bowiem liczyć z komplikacjami przy odsprzedaży pojazdu. Wielu nabywców zwraca uwagę na brak pełnej historii serwisowej z ASO.

Przegląd gwarancyjny w serwisie nieautoryzowanym ma swoje zalety, przede wszystkim oszczędnościowe, jednak trzeba się dobrze zastanowić nad jego przeprowadzeniem w takim miejscu. Ostatecznie wiele jest do stracenia. Po latach może się bowiem okazać, że pozostanie przy ASO opłaciło się w postaci bezawaryjnego auta, a także licznych przywilejów, takich jak chociażby naprawa z dobrej woli producenta.




Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka niskiego ciśnienia oleju?

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka niskiego ciśnienia oleju?

Gdy zaświeci się kontrolka niskiego ciśnienia oleju jedyna rzecz jaką powinno się zrobić, to zatrzymać samochód. Olej silnikowy odpowiada za utrzymanie zaworów, tłoków i korbowodów w dobrym stanie. Jeżeli tego oleju zabraknie, lista elementów do wymiany może zrobić się na prawdę długa. Jeżeli...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

POTRZEBUJESZ MECHANIKA?

Darmowa porada mechanika