Kiedy zmienić klocki hamulcowe?

Klocki hamulcowe to elementy, które z biegiem czasu ulegają zużyciu i wymagają wymiany. Często wraz z nimi wymienia się także tarcze hamulcowe, choć nie jest to konieczne. Większość kierowców przy posiadaniu podstawowej wiedzy jest w stanie samodzielnie dokonać takiego „zabiegu” w aucie. Warto więc zapoznać się z zasadami wymiany klocków i zaoszczędzić pieniądze, które poszłyby na tą usługę w profesjonalnym warsztacie.

Prędzej, czy później, podczas wizyty w warsztacie usłyszysz o konieczności wymiany klocków hamulcowych. Nie warto jednak czekać do tego momentu – jazda na zużytych elementach może być bardzo niebezpieczna. Jeśli mechanik zaproponuje ci usługę wraz z wymianą tarcz, nie oznacza to wcale, że próbuje cię naciągnąć. Tarcze co prawda zużywają się woniej, jednak z czasem ten wydatek jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Czy trzeba wymieniać te elementy wspólnie? Nie. Klocki hamulcowe będą jak najbardziej współpracować ze starymi tarczami, pod warunkiem, że te są gładkie, proste i o odpowiedniej grubości. Z kolei odwrotna sytuacja nie może mieć miejsca – wraz z nowymi tarczami TRZEBA zainstalować nowe klocki.

Kiedy dokonać wymiany? Gdy klocki hamulcowe mają poniżej 1,5 mm grubości. Przy okazji skontroluj krawędzie tarcz. Jeżeli rant jest zbyt duży, musisz zamontować nowe. Do wymiany klocków potrzebny jest zestaw okładzin ciernych dobranych do auta, smar miedziowy, lewarek, klucze oraz ściągacz.

Wymianę należy rozpocząć od zabezpieczenia pojazdu przed stoczeniem, przy pomocy klinów. Teraz można poluzować śruby koła, podnieść pojazd z wykorzystaniem lewarka, a następnie ściągnąć koło. Potem można odkręcić zacisk przy pomocy odpowiedniego klucza. Śruby są umieszczone od strony nadkola – najczęściej są zapieczone, dlatego trzeba mieć przygotowany płyn penetracyjny. Następną czynnością jest zdjęcie zacisku – nie powinien wisieć na przewodzie hamulcowym. Znajdujący się w zacisku tłoczek trzeba cofnąć, a następnie wcisnąć go w zacisk, aby nowa okładzina cierna zmieściła się podczas montażu. Nie jest to łatwa sprawa, dlatego warto posłużyć się np. ściągaczem. Z jarzma trzeba odczepić zawleczki zabezpieczające i wyjąć je. Pamiętaj o oczyszczeniu gniazda zabezpieczającego papierem ściernym, a także popryskaniu prowadnic elementów ciernych smarem miedziowym. Teraz możesz zamocować zacisk w odwrotnej kolejności, niż na początku. Przykręć śruby mocujące i załóż z powrotem koło. Przed uruchomieniem auta, kilka razy naciśnij pedał gazu, aż zrobi się twardy.

Jak widać, wymiana klocków hamulcowych nie jest wcale trudna i przy posiadaniu podstawowej wiedzy, dokona jej każdy użytkownik samochodu. Przy wymianie należy pamiętać, że klocki i tarcze nie muszą pochodzić od tego samego producenta, ale to znacznie ułatwia sprawę. Wtedy bowiem mamy pewność, że elementy będą prawidłowo współpracować. Należy także pamiętać, aby zawsze wymieniać je parami – elementy na jednej osi zawsze muszą mieć te same parametry. Jeśli nie jesteś jednak pewien swoich umiejętności mechanicznych, udaj się do sprawdzonego mechanika, który w mig rozwiąże problem.



Przeczytaj także

Seat Toledo (II, III, IV) - Cena wymiany klocków hamulcowych

Seat Toledo (II, III, IV) - Cena wymiany klocków hamulcowych

Seat Toledo był najpierw zaliczany jako auto kompaktowe segmentu C, a potem jako auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 1991 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan, liftback i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen...

więcej

Opel Corsa C -  Cena wymiany klocków hamulcowych

Opel Corsa C - Cena wymiany klocków hamulcowych

 Niegdyś do najpopularniejszych samochodów segmentu aut miejskich należał Opel Corsa C. Jego sylwetka jak na ówczesne czasy była nowoczesna, a cena auta przystępna. Produkcja pojazdu rozpoczęła się w 2000 roku, a zakończyła się 6 lat później. Przyszły właściciel do wyboru miał nadwozie 3 i...

więcej

Volkswagen Passat B5 - Cena wymiany klocków hamulcowych

Volkswagen Passat B5 - Cena wymiany klocków hamulcowych

 VW Passat B5 produkowano w latach 1996-2005. W 2000 roku nudny model B5 przeszedł facelifting. „B5” to dotychczas najpopularniejsza generacja na całym świecie. W swojej ofercie prezentowała 20 silników benzynowych i 13 diesla. Najsłabszy silnik oferowany w Passacie to 1.6 100KM, a...

więcej

Seat Toledo III - Cena wymiany klocków hamulcowych

Seat Toledo III - Cena wymiany klocków hamulcowych

  Seat Toledo III został po raz pierwszy zaprezentowany w 2004 roku. Pojazd zaliczany jest do segmentu samochodów typu C. Toledo III w porównaniu do drugiej generacji ponowanie zmieniło swoją stylistykę. Wyszukane kształy sprawiają, że cieżko zaklasyfikować nadwozie do konkretnego typu....

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty