Są niewielkiego rozmiaru, a decydują o sprawnym funkcjonowaniu auta. Bez nich silnik benzynowy nie może prawidłowo działać. Wymiana, choć nie jest trudna, to wymaga sporej wiedzy, dlatego laicy nie powinni się za nią brać. Spójrz, na czym polega rola świec zapłonowych i czym przejawia się ich awaria. Czy potrafisz je wymienić? Sprawdź i przekonaj się!

Budowa i działanie
Świeca zapłonowa jest odpowiedzialna za powstawanie iskry niezbędnej do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. W ten sposób jest wyzwalana energia, której około 30% napędza samochód. Jeśli więc świece są zużyte, to silnik nie może prawidłowo pracować – charakterystyczne jest wyższe spalanie, czy nawet problemy z zapaleniem samochodu. Ponadto muszą być bardzo wytrzymałe, ponieważ nieustannie narażone są na duże przeciążenia. Poza tym są poddawane sporym różnicom temperatur, zmianom ciśnienia i wysokiemu napięciu. W nowoczesnych samochodach ich żywotność określa się nawet na 100 tys. km, ale standardowo zaleca się wymianę co 30 tys.
Określenie stanu
Dobrze jest w miarę regularnie kontrolować stan świec zapłonowych w aucie, na przykład przy corocznym przeglądzie technicznym. Izolatory powinny mieć szary, bądź brązowy nalot. Jeśli zauważyłeś, że barwa jest czarna, występuje zaolejenie, spopielenie lub inne uszkodzenia, jest to wyraźny przyczynek do wymiany. I nie ma co zwlekać z tą czynnością! Pamiętaj, że świece dobiera się do konkretnego typu auta i wymienia się cały komplet. Jeśli więc mechanik proponuje ci dobranie świec od innego auta, po niższej cenie, zmień warsztat.
Wymiana
Czy powinno się wymieniać świece samodzielnie? Niekoniecznie. Potrzebna jest do tego spora wiedza – jej brak może skończyć się uszkodzeniem silnika. Jeśli źle wykręcisz świecę, możesz złamać izolator ceramiczny, co stanowi spory problem. Jej wykręcenie w takiej sytuacji może być naprawdę trudne. Ważna jest też odpowiednia siła dokręcenia – zbyt mała uszkodzi głowicę, a zbyt duża doprowadzi do pęknięcia stożka świecy. Poza tym istnieje ryzyko uszkodzenia gwintu, co skończy się demontażem całej głowicy w warsztacie i sporymi kosztami. I najważniejsze – świecie zawsze powinny być nowe. Nigdy nie próbuj czyścić starych! Tym bardziej, że są naprawdę niedrogie…
Jak wygląda wymiana świec? Silnik powinien być zimny, a zapłon wyłączony. Jeśli pod pokrywą silnika są przewody wysokiego napięcia, wymieniaj świece pojedynczo – unikniesz w ten sposób pomyłki. W nowszych samochodach występują natomiast cewki, które należy zdemontować.
Najpierw oczyść gniazda świec z wszelkiego brudu, np. przy pomocy odkurzacza. Przygotuj świece i sprawdź w instrukcji, jaka powinna być szczelina między elektrodami. Teraz możesz wykręcić świecę przy pomocy specjalnego klucza i sprawdzić, czy gniazdo nie jest zanieczyszczone (w takim wypadku delikatnie je oczyść). Gwint nowej świecy pokryj odrobiną oleju silnikowego i zacznij ją ręcznie wkręcać. Potem dokręć kluczem, aż poczujesz opór. Możesz zamiast tego użyć klucza dynamometrycznego, na którym ustawia się odpowiedni moment dokręcenia. Po zamontowaniu świec wystarczy już tylko podłączyć kable według kolejności z instrukcji. I już. Gotowe!
Druga generacja Toyoty Rav4 ukazała się pierwszy raz w 2000 roku. Samochód w porównaniu do wcześniejszej generacji lekko się powiększył, a jego sylwetka została odświeżona. W 2004 roku auto przeszło facelifting, a dwa lata później zakończono jego produkcję. Toyota Rav4 II oferowała 2 silniki...
Produkcję Opel Vectra C rozpoczęto w 2002 roku, a zakończono sześć lat później w roku 2008. Był to kolejny udany, a zarazem bardzo popularny rodzinny model Opla. W 2005 roku samochód przeszedł facelifting. W ofercie do wyboru było aż 18 silników benzynowych od 1.6 100KM, aż po silnik 3.2...
Ford Fiesta Mk6 w Europie produkowany był w latach 2001-2008, a w takich miejscach jak RPA czy Brazylia produkcja trwa do dziś. W 2005 roku model przeszedł facelifting zyskując na urodzie za sprawą kilku detali. Fiesta oferowała 8 silników benzynowych o pojemnościach 1.2 - 2.0 oraz tylko...
Jest to VIII i zaraz ostatnia generacja Hondy Accord oferowana na rynek europejski. Model był produkowany w latach 2008 - 2015. W 2011 auto przeszło facelifting. Oferowano 3 jednostki benzynowe o mocach od 156KM do 201KM oraz 2 wersje diesla od 150KM do 180KM.