Radio samochodowe – jakie wybrać?

Współcześnie ma rozmaite możliwości i opcje – wszystko zależy od potrzeb użytkownika. To już nie tylko odbieranie fal radiowych, ale także odtwarzanie własnej muzyki, czy DVD, a nawet nawigacja GPS. Wybór nie jest więc prosty. Zanim zdecydujesz się na konkretne urządzenie, zobacz, na c powinieneś zwrócić uwagę.

Rodzaje radia

Radia samochodowe różnią się zasadniczo pod względem rozmiaru. Urządzenie o tradycyjnej wysokości ma symbol 1-DIN i mieści się w kieszeni o wymiarach 50x180x160 mm. W niektórych autach, zwłaszcza pochodzenia azjatyckiego, można spotkać się także z radiem 2-DIN, które jest dwa razy wyższe, a więc zajmuje dużo więcej miejsca. Skąd tak duży rozmiar? Dawniej stosowano w tym typie urządzenia zarówno odtwarzacz kaset, jak i płyt CD. Współcześnie jednak, gdy nie są one już potrzebne, spora powierzchnia została zupełnie inaczej wykorzystana i stanowi to jej ogromną zaletę. W radiu 2-DIN pojawia się przede wszystkim spory wyświetlacz, który pozwala na oglądanie materiałów audiowizualnych, a także wiele innych, przydatnych opcji.

Moc

Drugi ważny parametr, jeśli nie najważniejszy. W końcu posiadanie radia wiąże się z chęcią głośnego słuchania muzyki. Współcześnie dostępne na rynku radia samochodowe mają najczęściej oznaczenia 4x20W, 4x40W, 4x50W – czwórka oznacza możliwość podłączenia dokładnie tylu głośników, a druga liczba maksymalną moc w Watach. Pamiętaj, że moc wyjściowa głośników powinna być nieco większa, niż odtwarzacza – nigdy odwrotnie! Możesz je bowiem bezpowrotnie zniszczyć. To bardzo ważne! Moc ta nie powinna być też zbyt duża w stosunku do odtwarzacza, bo nie pozwoli na wykorzystanie jego możliwości. Jeśli się więc na tym za dobrze nie znasz, zapytaj specjalistę, który na pewno ci doradzi. Przy normalnych wymaganiach nie musisz jednak stawiać na zbyt dużą moc odtwarzacza – 4x40W w zupełności ci wystarczy.

Radio

Zwróć uwagę, aby twoje urządzenie miało tuner RDS – to bardzo ważne. Przy jeździe na dalekie dystanse nie będziesz musiał zmieniać częstotliwości radia, ponieważ dostroi się automatycznie. Poza tym na wyświetlaczu pojawią się niezbędne informacje, takie jak np. nazwa stacji radiowej, co również bywa przydatne. Świetnym rozwiązaniem jest też system EON, który po wprowadzeniu wcześniejszych ustawień, automatycznie będzie wyszukiwał dla ciebie odpowiednie programy radiowe. Prawda jednak jest taka, że w Polsce na razie kiepsko to działa. Poza tym warto też pamiętać o dwóch dodatkowych opcjach: TP i TA. Dzięki pierwszemu na twoim wyświetlaczu będą się wyświetlać informacje o godzinach nadawania pożądanych programach radiowych, a drugi z kolei, nawet, gdy będziesz słuchał muzyki z odtwarzacza, w odpowiednim momencie ją wyciszy i włączy program radiowy. Podstawową sprawą, która MUSI znaleźć się współcześnie w każdym samochodowym radiu, jest autowyszukiwanie i zapamiętywanie kanałów. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia codzienne użytkowanie urządzenia.

Przeczytaj także

Ford Transit (V, VI, VII) - Cena serwisu klimatyzacji

Ford Transit to auto dostawcze klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 1953 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 8 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu van, pickup i bus. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat Ducato, Opel Movano, Renault Master i Volkswagen Crafter. Ford...

więcej

BMW Serii 5 E60 - Cena wymiany filtra kabinowego

BMW Serii 5 E60 - Cena wymiany filtra kabinowego

 Lata produkcji kolejnej serii 5 pod symbolem E60 przypadają na 2003-2010. Jest to odmłodzona wersja prestiżowej limuzyny BMW klasy średniej wyższej. Ponownie do oferty trafiły nadwozia sedan i kombi oraz topowa wersja M5. Pod maskę trafiło 12 silników benzynowych gdzie topowy rozwijał moc...

więcej

Fiat Croma II - Cena wymiany rozrządu

Fiat Croma II - Cena wymiany rozrządu

Fiat Croma II to auto klasy średniej segmentu D, które było produkowane od 2005 do 2011 roku. Pierwsza generacja była produkowana od 1985 do 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Mondeo, Honda Accord,...

więcej

Opel Zafira (B) - Cena wymiany alternatora

Opel Zafira (B) - Cena wymiany alternatora

 Opel Zafira to niemiecki minivan klasy kompakt produkowany w latach 1999-2019. Przez 20 lat produkcji powstały 2 generacje tego auta. Opel Zafira A i Opel Zafira B. Bezpośrednią konkurencją Zafiry jest Renault Scenic, Volkswagen Touran czy Toyota Corolla Verso.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty