Klimatyzacja samochodowa stanowi współcześnie absolutne minimum. W upalne dni, kiedy słońce mocno praży, kierowcy nie potrafią się bez niej obyć podczas jazdy. Mało kto jednak wie, jak należy ją prawidłowo eksploatować, a stąd już niedaleko do niepotrzebnych kosztów. W obecnych samochodach klimatyzacja jest często standardem, czy to manualna czy automatyczna. Niestety nie każdy obecny posiadacz tego udogodnienia wie, jak dbać o klimatyzację.
.
Warto zacząć od tego, jak działa klimatyzacja? Ciepłe powietrze schładzane jest przez czynnik chłodniczy krążący w układzie klimatyzacji. Cyklicznie następuje zmiana stanu skupienia z ciekłego w gazowy – w ten sposób następuje obniżenie temperatury i ponowne przejście gazu w ciecz. Schłodzone powietrze wcześniej przepływa przez przeciwpyłkowy filtr kabinowy co dodatkowo podnosi jego jakość.
Aby cieszyć się klimatyzacją przez długi czas, należy ją prawidłowo użytkować. Latem, gdy samochód podczas postoju znacznie się nagrzeje, należy go przewietrzyć przed jazdą. Dzięki temu klimatyzacji będzie łatwiej w krótkim czasie schłodzić wnętrze kabiny. Z kolei zimą z reguły kierowcy nie używają klimy wcale. A to już duży błąd. Nieuruchamianie jej przynajmniej raz w tygodniu grozi uszkodzeniem kompresora w wyniku niedostatecznego smarowania. Mało kto pamięta, że klimatyzacja nie tylko chłodzi, ale i osusza powietrze. Zimą, gdy w aucie nie brakuje wilgoci, warto ją włączyć, aby zapobiec parowaniu szyb. Jeżeli szyby zdążą zaparkować, to nadmuch zimnego suchego powietrza pozwoli szybko się jej pozbyć.
Jeśli już dopuściłeś do sytuacji, w której nie używałeś instalacji przez dłuższy czas, koniecznie ją zdezynfekuj. Zalegająca wilgoć często prowadzi do powstawania grzybów, a to stanowi zagrożenie dla zdrowia. W utrzymaniu czystości pomaga przeprowadzenie procesu ozonowania i odgrzybiania. W trakcie roku w miarę możliwości parkuj pojazd w zacienionym miejscu, a w słoneczne dni zostawiaj uchylone szyby. W ten sposób zaoszczędzisz zużycie paliwa przy chłodzeniu powietrza.
Jeśli twoja klimatyzacja nie jest wydajna, a ze środka wydobywa się nieprzyjemny zapach, to znak, że należy udać się do serwisu klimatyzacji. Raz w roku należy wymienić filtr kabinowy, wyczyścić kanały dolotowe powietrza, odgrzybić parownik, sprawdzić drożność kanału odprowadzającego skropliny z parownika, a także wyczyścić wloty powietrza na zewnątrz pojazdu. Co dwa lata należy uzupełnić czynnik chłodzący i wyczyścić cały układ z wilgoci. Do tego co kilka lat dochodzi jeszcze wymiana filtra osuszacza.
Pamiętaj, aby przegląd i naprawę klimatyzacji przeprowadzać w wyspecjalizowanym serwisie. Wielu mechaników nie ma wystarczającej wiedzy, przez co powoduje więcej szkód, niż pożytku. Najlepszą porą na serwis klimatyzacji jest wiosna. Po zimowym wilgotnym okresie to idealny moment na osuszenie układu i przygotowanie go do pracy latem.
Prawidłowa eksploatacja klimatyzacji to niezwykle ważna czynność. Jeśli nie będzie działać prawidłowo, może zagrażać nawet zdrowiu. Ryzykujesz w takim wypadku wdychanie zanieczyszczonego powietrza, kontakt z grzybami i pleśnią, wzrost hałasu pracującego systemu, a także większe zużycie paliwa.
Wyłączenie klimatyzacji na okres zimowy to prawie wyrok śmierci dla jej układu. Zmienne warunki atmosferyczne i brak przepływu czynnika w krótkim czasie doprowadzą do usterek. Nie warto bać się klimatyzacji i używać jej nawet w zimie. Najbardziej przyda się podczas odśnieżania i odparowywania szyby przedniej. Potem warto pozwolić jej dalej pracować osuszając powietrze, które może być nadal ogrzewane przez nagrzewnicę.
Sprężarka klimatyzacji załącza się automatycznie, dlatego kierowca nie musi się martwić o cykle jej pracy w trakcie zwykłego użytkowania samochodu. Najważniejsze, aby w ogóle pozwalać się jej uruchomić poprzez włączenie klimatyzacji. Sprężarka jako element ruchomy musi co jakiś czas być w ruchu i odpowiednio nasmarowany, aby nie ulec zablokowaniu. Jest to jednocześnie najdroższy z elementów, dlatego warto nie dopuścić do jego awarii. Zdecydowanie prędzej ulegnie on uszkodzeniu od nieużywania, niż zużyciu na skutek zbyt częstego włączania. Warto także pamiętać o podstawach, takich jak zamknięte okna i wewnętrzny obieg powietrza podczas pierwszej fazy pracy klimatyzacji. Pozwala to w krótszym czasie schłodzić powietrze, a dzięki czemu mniej eksploatować sprężarkę.
Skoda Kodiaq to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2016 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Sorento, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Mitsubishi Outlander, Nissan X-trail, Peugeot 5008 i...
Toyota C-HR to auto kompaktowe segmentu C, które jest produkowane od 2016 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Sportage, Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai i Renault Kadjar. Toyota C-HR pojawia się z napędem...
Renault Megane to auto klasy kompaktowej segmentu C, które produkowane jest od 1995 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanye w nadwoziu hatchback, sedan, kombi i coupe-cabrio. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat Tipo, Ford Focus, Hyundai i30, Opel Astra, Peugeot...
Seat Ibiza to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 1984 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Fiesta, Kia Rio, Peugeot 208 i Renault Clio. Seat Ibiza pojawia się z napędem...