Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Seat Altea wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Seat Altea | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 TSI 105KM 77kW | 182 PLN | 302 PLN | ||
1.4 TSI 125KM 92kW | 233 PLN | 353 PLN | |||
1.6 Mpi 102KM 75kW | 192 PLN | 312 PLN | |||
1.8 TSI 160KM 118kW | 253 PLN | 373 PLN | |||
2.0 TFSI 200KM 147kW | 259 PLN | 379 PLN | |||
Diesel |
1.6 TDI CR 105KM 77kW | 193 PLN | 313 PLN | ||
1.9 TDI 105KM 77kW | 183 PLN | 303 PLN | |||
2.0 TDI 140KM 103kW | 191 PLN | 311 PLN | |||
2.0 TDI 170KM 125kW | 198 PLN | 318 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Seat Altea dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Seat Altea | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 TSI 105KM 77kW | 155 PLN | 275 PLN | ||
1.4 TSI 125KM 92kW | 184 PLN | 304 PLN | |||
1.6 Mpi 102KM 75kW | 156 PLN | 276 PLN | |||
1.8 TSI 160KM 118kW | 211 PLN | 331 PLN | |||
2.0 TFSI 200KM 147kW | 225 PLN | 345 PLN | |||
Diesel |
1.6 TDI CR 105KM 77kW | 141 PLN | 261 PLN | ||
1.9 TDI 105KM 77kW | 136 PLN | 256 PLN | |||
2.0 TDI 140KM 103kW | 141 PLN | 261 PLN | |||
2.0 TDI 170KM 125kW | 142 PLN | 262 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Seat Altea wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Seat Altea to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2004 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Opel Zafira i Renault Scenic. Seat Altea pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Seat Altea to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2004 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Opel Zafira i Renault Scenic. Seat Altea pojawia się z napędem...
Seat Altea to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2004 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Opel Zafira i Renault Scenic. Seat Altea pojawia się z napędem...
Seat Altea to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2004 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Opel Zafira i Renault Scenic. Seat Altea pojawia się z napędem...
Seat Altea to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2004 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Opel Zafira i Renault Scenic. Seat Altea pojawia się z napędem...