Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Renault Scenic IV wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Renault Scenic IV | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 Energy TCe 115KM 85kW | 142 PLN | 262 PLN | ||
1.2 Energy TCe 130KM 96kW | 227 PLN | 347 PLN | |||
1.3 Energy TCe 115KM 85kW | 241 PLN | 361 PLN | |||
1.3 Energy TCe 140KM 103kW | 247 PLN | 367 PLN | |||
1.3 Energy TCe 160KM 118kW | 279 PLN | 399 PLN | |||
Diesel |
1.5 dCi 110KM 81kW | 230 PLN | 350 PLN | ||
1.6 dCi 130KM 96kW | 257 PLN | 377 PLN | |||
1.6 dCi 160KM 118kW | 241 PLN | 361 PLN | |||
1.7 Blue dCi 120KM 88kW | 227 PLN | 347 PLN | |||
1.7 Blue dCi 150KM 110kW | 247 PLN | 367 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Renault Scenic IV dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Renault Scenic IV | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 Energy TCe 115KM 85kW | 127 PLN | 247 PLN | ||
1.2 Energy TCe 130KM 96kW | 140 PLN | 260 PLN | |||
1.3 Energy TCe 115KM 85kW | 141 PLN | 261 PLN | |||
1.3 Energy TCe 140KM 103kW | 171 PLN | 291 PLN | |||
1.3 Energy TCe 160KM 118kW | 185 PLN | 305 PLN | |||
Diesel |
1.5 dCi 110KM 81kW | 155 PLN | 275 PLN | ||
1.6 dCi 130KM 96kW | 196 PLN | 316 PLN | |||
1.6 dCi 160KM 118kW | 211 PLN | 331 PLN | |||
1.7 Blue dCi 120KM 88kW | 151 PLN | 271 PLN | |||
1.7 Blue dCi 150KM 110kW | 161 PLN | 281 PLN |
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Renault Scenic IV wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Renault Scenic IV to auto typu minivan klasy średniej segmentu C, które produkowane jest od 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C4 Picasso, Ford C-Max, Opel Zafira, SEAT Altea i Toyota Verso. Renault Scenic IV pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Renault Scenic to auto typu minivan klasy średniej segmentu C, które produkowane jest od 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C4 Picasso, Ford C-Max, Opel Zafira, SEAT Altea i Toyota Verso....
Renault Scenic to auto typu minivan klasy średniej segmentu C, które produkowane jest od 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C4 Picasso, Ford C-Max, Opel Zafira i Volkswagen Touran. Renault...
Renault Scenic to auto typu minivan klasy średniej segmentu C, które produkowane jest od 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C4 Picasso, Ford C-Max, Opel Zafira i Volkswagen Touran. Renault...
Renault Scenic to auto typu minivan klasy średniej segmentu C, które produkowane jest od 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C4 Picasso, Ford C-Max, Opel Zafira, SEAT Altea i Toyota Verso....