Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Opla Combo C i D wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Opel Combo C | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.4 TWINPORT ecoFLEX 90KM 66kW | 117 PLN | 237 PLN | ||
1.6 ECOTEC 87KM 64kW | 135 PLN | 255 PLN | |||
1.6 CNG ecoFLEX 94KM 69kW | 144 PLN | 264 PLN | |||
Diesel |
1.3 CDTI ECOTEC 70KM 51kW | 117 PLN | 237 PLN | ||
1.3 CDTI ecoFLEX 75KM 55kW | 148 PLN | 268 PLN | |||
1.7 DI ECOTEC 65KM 48kW | 165 PLN | 285 PLN | |||
1.7 DTI ECOTEC 75KM 55kW | 151 PLN | 271 PLN | |||
1.7 CDTI ECOTEC 100KM 74kW | 197 PLN | 317 PLN |
Opel Combo D | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.0 Turbo 105KM 77kW | 170 PLN | 290 PLN | ||
1.2 Turbo 130KM 96kW | 175 PLN | 295 PLN | |||
1.2 Turbo 145KM 107kW | 175 PLN | 295 PLN | |||
Diesel" |
1.6 CDTI 110KM 81kW | 186 PLN | 306 PLN | ||
1.6 CDTI 136KM 100kW | 156 PLN | 276 PLN | |||
1.6 CDTI 160KM 118kW | 167 PLN | 287 PLN | |||
1.6 CDTI 160KM 118kW | 132 PLN | 252 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Opla Combo C dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Opel Combo C | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.4 TWINPORT ecoFLEX 90KM 66kW | 75 PLN | 195 PLN | ||
1.6 ECOTEC 87KM 64kW | 136 PLN | 256 PLN | |||
1.6 CNG ecoFLEX 94KM 69kW | 139 PLN | 259 PLN | |||
Diesel |
1.3 CDTI ECOTEC 70KM 51kW | 96 PLN | 216 PLN | ||
1.3 CDTI ecoFLEX 75KM 55kW | 75 PLN | 195 PLN | |||
1.7 DI ECOTEC 65KM 48kW | 147 PLN | 267 PLN | |||
1.7 DTI ECOTEC 75KM 55kW | 120 PLN | 240 PLN | |||
1.7 CDTI ECOTEC 100KM 74kW | 182 PLN | 302 PLN |
W Oplu Combo D nie zastosowano tarczowego układu hamulcowego dla tylnej osi.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Opla Combo C i D wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Opel Combo to auto osobowo-dostawcze klasy kompaktowej segmentu C, które produkowane jest od 1993 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu kombivan i furgon. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kangoo i Volkswagen Caddy. Opel Combo pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Opel Combo to auto osobowo-dostawcze klasy kompaktowej segmentu C, które produkowane jest od 1993 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu kombivan i furgon. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kangoo i...
Opel Combo to auto osobowo-dostawcze klasy kompaktowej segmentu C, które produkowane jest od 1993 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu kombivan i furgon. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kangoo i...
Opel Combo to auto osobowo-dostawcze klasy kompaktowej segmentu C, które produkowane jest od 1993 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu kombivan i furgon. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kangoo i...
Opel Combo to auto osobowo-dostawcze klasy kompaktowej segmentu C, które produkowane jest od 1993 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu kombivan i furgon. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kangoo i...