Wraz z nadejściem jesieni chłody zagościły na dobre. Poranne przymrozki, a także niezbyt wysoka temperatura w ciągu dnia, sprawiają, że coraz więcej kierowców zmienia opony na zimowe. Zazwyczaj przełom października i listopada to najlepszy czas na ich wymianę. W momencie, gdy temperatura utrzymuje się na stałym poziomie około 7 stopni Celsjusza, możemy śmiało wymienić ogumienie samochodu bez obaw o ich nadmierne zużycie w nieodpowiedniej temperaturze i pogorszone właściwości. Jakie opony zimowe wybrać najlepiej?

Rodzaj opony - typ bieżnika
Opony różnią się między sobą typami bieżnika, wśród których wymienić można kierunkowe, symetryczne i asymetryczne. Najczęściej wybierane są opony kierunkowe. Jego głównym wyróżnikiem jest kształt przypominający literę U lub V - zapewnia on oponie dobrą przyczepność. Dlatego szczególnie nadaje się do jazdy po nawierzchniach pokrytych śniegiem, lodem lub błotem. Zapewnia również mniejszy poślizg przy hamowaniu oraz przyspieszaniu.
Opony z bieżnikiem asymetrycznym posiadają nierówną powierzchnię, dlatego przy montażu ważne jest, by zwrócić uwagę na napisy „inside” (do wewnątrz) i „outside” (na zewnątrz). Tego rodzaju opony najlepiej sprawdzają się przy ostrych zakrętach. Gwarantują także dłuższą żywotność oraz redukcję spalanego paliwa. Są zdecydowanie najbardziej zaawansowane technologicznie, przez co świetnie spełniają swoje zadanie.
Do mniejszych aut osobowych oraz pojazdów dostawczych zaleca się najczęściej ogumienie z bieżnikiem symetrycznym. Jest to najtańszy w produkcji typ opon, co ma wpływ na cenę detaliczną.
Za najlepsze pod wieloma względami uznaje się opony od takich producentów, jak: Bridgestone, Michelin, Fulda, Dunlop, Continental, Goodyear, Yokohama i Pirelli. Są one niestety stosunkowo drogie, co jednak przekłada się na ich wydajność. Warto więc zainwestować. Tak naprawdę wszystko zależy od twoich potrzeb. Jeśli nie eksploatujesz zbytnio auta, to polskie opony - Dębica, czy Kormoran - na pewno spełnią Twoje oczekiwania.
Jakość opony
Przy wyborze warto zastanowić się nad jakością opon. Podzielone zostały one na trzy klasy: wysoką (np. Continental, Pirelli, Bridgestone, Michelin, Goodyear), średnią (np. Fulda, Uniroyal, Firestone) i ekonomiczną (np. Barum, Dębica, Sava). Różnią się one przyczepnością, ilością zużytego paliwa, wytrzymałością czy żywotnością.
Co bardzo istotne, Unia Europejska wprowadziła obowiązek etykietowania opon przez producentów. Dzięki temu usprawnieniu możemy szybko wybrać produkt odpowiedni do naszych preferencji. Etykiety zawierają informacje o efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i zewnętrznym hałasie toczenia. Zimą, gdy o poślizg nietrudno, warto zwrócić uwagę zwłaszcza na ten pierwszy czynnik. W oparciu o wymienione kryteria o wiele łatwiej jest zdecydować się na konkretny model opony zimowej, zwłaszcza jeśli jesteś laikiem.
Odpowiedni rozmiar opony
Bardzo istotną kwestią przy zakupie opon zimowych jest ich rozmiar. W tym wypadku należy zastosować się do wskazówek producenta samochodu, który taką informację umieszcza w instrukcji obsługi lub na swojej stronie internetowej. Konieczne jest także sprawdzenie indeksu nośności oraz indeksu prędkości, wskazującego, jaką maksymalną prędkość możemy rozwinąć. Nigdy nie można sobie pozwolić na przekroczenie wyznaczonych wartości, ponieważ zagraża to bezpieczeństwu. Jeśli dostosujesz się do wymagań, możesz mieć pewność, że nie spotka Cię żadna niemiła niespodzianka.
Zwlekanie z wymianą opon
Przede wszystkim nie jest to bezpieczne – nagłe opady śniegu mogą doprowadzić do wypadku na drodze. Poza tym opony zarówno letnie jak i zimowe pracują odpowiednio w pewnym zakresie temperatur otoczenia. Warto więc pomyśleć o wymianie nieco wcześniej. Argumentem za są także względy ekonomiczne, opony bowiem są droższe w sezonie. Najlepiej więc o zakupie pomyśleć przed największym ruchem (późna jesień) – w ten sposób można naprawdę sporo zaoszczędzić. Tym bardziej, jeśli potrzebujesz specyficznego modelu opon, którego później możesz po prostu nie znaleźć.
Najważniejsze jednak, aby zawsze pamiętać o tym rytuale i zapewnić sobie bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Tylko wtedy można się cieszyć zimową przejażdżką swoim autem, bez żadnych obaw.
Audi Q7 to pierwszy SUV tej niemieckiej marki premium, którego konkurencją jest VW Touareg oraz Porsche Cayenne. 2 generacja o której mowa weszła na rynek w 2015 roku i produkowana jest do dzisiaj. Ten ogromny samochód napędzają mogą napędzać dwa silniki benzynowe - 2.0 TFSI 252 KM lub...
Druga generacja Skody Octavia była produkowana w latach 2004 - 2013. Powstała na platformie PQ35, takiej samej jak Golf V. Facelifting tego modelu odbył się w roku 2009. W ofercie było dostępnych kilka silnków benzynowych o mocach od 75KM do 200KM oraz silników diesla o mocach od 105KM do...
BMW X5 to auto klasy wyższej segmentu E, który produkowany jest od 1999 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV i SUV Coupe. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q7, Porsche Cayenne, Lexus RX i Mercedes-Benz ML. BMW pojawia się z napędem...
Produkcja piątej generacji Volkswagen Golf rozpoczęła się w 2003 roku, a zakończyła w 2008. Zainteresowanie modelem było bardzo duże, przez co produkcje starszej i nowszej generacji kontynuowano przez kolejne 3 lata. Samochód w porównaniu do swojego poprzednika przybrał na rozmiarze oraz...