Świece zapłonowe – działanie i wymiana

Są niewielkiego rozmiaru, a decydują o sprawnym funkcjonowaniu auta. Bez nich silnik benzynowy nie może prawidłowo działać. Wymiana, choć nie jest trudna, to wymaga sporej wiedzy, dlatego laicy nie powinni się za nią brać. Spójrz, na czym polega rola świec zapłonowych i czym przejawia się ich awaria. Czy potrafisz je wymienić? Sprawdź i przekonaj się!

Budowa i działanie

Świeca zapłonowa jest odpowiedzialna za powstawanie iskry niezbędnej do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. W ten sposób jest wyzwalana energia, której około 30% napędza samochód. Jeśli więc świece są zużyte, to silnik nie może prawidłowo pracować – charakterystyczne jest wyższe spalanie, czy nawet problemy z zapaleniem samochodu. Ponadto muszą być bardzo wytrzymałe, ponieważ nieustannie narażone są na duże przeciążenia. Poza tym są poddawane sporym różnicom temperatur, zmianom ciśnienia i wysokiemu napięciu. W nowoczesnych samochodach ich żywotność określa się nawet na 100 tys. km, ale standardowo zaleca się wymianę co 30 tys.

Określenie stanu

Dobrze jest w miarę regularnie kontrolować stan świec zapłonowych w aucie, na przykład przy corocznym przeglądzie technicznym. Izolatory powinny mieć szary, bądź brązowy nalot. Jeśli zauważyłeś, że barwa jest czarna, występuje zaolejenie, spopielenie lub inne uszkodzenia, jest to wyraźny przyczynek do wymiany. I nie ma co zwlekać z tą czynnością! Pamiętaj, że świece dobiera się do konkretnego typu auta i wymienia się cały komplet. Jeśli więc mechanik proponuje ci dobranie świec od innego auta, po niższej cenie, zmień warsztat.

Wymiana

Czy powinno się wymieniać świece samodzielnie? Niekoniecznie. Potrzebna jest do tego spora wiedza – jej brak może skończyć się uszkodzeniem silnika. Jeśli źle wykręcisz świecę, możesz złamać izolator ceramiczny, co stanowi spory problem. Jej wykręcenie w takiej sytuacji może być naprawdę trudne. Ważna jest też odpowiednia siła dokręcenia – zbyt mała uszkodzi głowicę, a zbyt duża doprowadzi do pęknięcia stożka świecy. Poza tym istnieje ryzyko uszkodzenia gwintu, co skończy się demontażem całej głowicy w warsztacie i sporymi kosztami. I najważniejsze – świecie zawsze powinny być nowe. Nigdy nie próbuj czyścić starych! Tym bardziej, że są naprawdę niedrogie…

Jak wygląda wymiana świec? Silnik powinien być zimny, a zapłon wyłączony. Jeśli pod pokrywą silnika są przewody wysokiego napięcia, wymieniaj świece pojedynczo – unikniesz w ten sposób pomyłki. W nowszych samochodach występują natomiast cewki, które należy zdemontować.

Najpierw oczyść gniazda świec z wszelkiego brudu, np. przy pomocy odkurzacza. Przygotuj świece i sprawdź w instrukcji, jaka powinna być szczelina między elektrodami. Teraz możesz wykręcić świecę przy pomocy specjalnego klucza i sprawdzić, czy gniazdo nie jest zanieczyszczone (w takim wypadku delikatnie je oczyść). Gwint nowej świecy pokryj odrobiną oleju silnikowego i zacznij ją ręcznie wkręcać. Potem dokręć kluczem, aż poczujesz opór. Możesz zamiast tego użyć klucza dynamometrycznego, na którym ustawia się odpowiedni moment dokręcenia. Po zamontowaniu świec wystarczy już tylko podłączyć kable według kolejności z instrukcji. I już. Gotowe!



Przeczytaj także

Renault Clio III - Cena wymiany świec zapłonowych

Renault Clio III - Cena wymiany świec zapłonowych

Trzecia już generacja miejskiej propozycji od Renault produkowana była w latach 2005-2012. Tym razem do dyspozycji klientów pozostawiono benzynowe jednostki napędowe o pojemnościach 1.2 - 2.0 generujących moce od 65 KM do 203 KM. W gamie diesli pozostała już jedynie pojemności 1.5 dCi generująca...

więcej

Nissan Qashqai I - Cena wymiany świec zapłonowych

Nissan Qashqai I - Cena wymiany świec zapłonowych

Produkcja Nissana Qashqai I generacji ruszyła w 2007 roku i trwa do chwili obecnej, jednak w międzyczasie (2013 r.) model przeszedł facelifting. Kierowcy wybierać mogli pośród dwóch silników benzynowych o pojemnościach 1.6 117 KM i 2.0 140 KM oraz trzech diesli, 1.5 dCi 110 KM, 1.6 dCi 130 KM...

więcej

Seat Leon I - Cena wymiany świec zapłonowych

Seat Leon I - Cena wymiany świec zapłonowych

Produkowany w latach 1999 - 2005 Leon I to model samochodu posiadający cechy sportowe. Umiejscowiony został w segmencie samochodów kompaktowych typu C. W ofercie znalazło się 12 silników benzynowych o mocach od 55KM do 150KM oraz 6 silników diesla od 50KM do 110KM.

więcej

Audi A4 B6 - Cena wymiany świec zapłonowych

Audi A4 B6 - Cena wymiany świec zapłonowych

Produkcję generacji B6 rozpoczęto w 2000 roku. Auto w porównaniu do swojego poprzednika niewiele się zmieniło, stylistyka nawiązywała do większego i bardziej prestiżowego modelu A6. W 2006 roku zakończono produkcję B6. W ofercie zaoferowano 12 silników benzynowych od 1.6 102 KM do 4.2 V8 344 KM....

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę