Hyundai Tucson (I, II, III) - Cena wymiany rozrządu

Cena wymiany rozrządu w Hyundai Tucson I, II (ix35) i III wraz z usługą wymiany wynosi ok. 1400-2300 zł. Szczegóły zostały przedstawiona w poniższej tabeli. Wycenie podlegały najpopularniejsze silniki na rynku. Ostateczna cena wymiany rozrządu może się różnić w zależności od producenta części zamiennych, renomy serwisu czy rejonu kraju.

Ile kosztuje wymiana rozrządu w Hyundai Tucson?

Ceny wymiany rozrządu wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Hyundai Tucson I, II (ix35) i III przedstawiono poniżej.

Cena wymiany paska rozrządu z pompą wody Hyundai Tucson I
Paliwo Silnik zestaw paska rozrządu cena z wymianą
Benzyna 2.0 i 16V 141KM 104kW 690 PLN 1390 PLN
2.7 i V6 24V 175KM 129kW 734 PLN 1434 PLN
Diesel 2.0 CRDi 113KM 83kW 778 PLN 1478 PLN
2.0 CRDi 140KM 103kW 767 PLN 1467 PLN
2.0 CRDi VGT 150KM 110kW 767 PLN 1467 PLN

 

Cena wymiany łańcucha rozrządu Hyundai ix35
Paliwo Silnik zestaw łańcucha rozrządu cena z wymianą
Benzyna 1.6 GDI 135KM 99kW 721 PLN 1421 PLN
Theta 2.0 MPI 163KM 120kW 694 PLN 1394 PLN
2.0 GDI 166KM 122kW 1612 PLN 2312 PLN
Diesel 1.7 CRDi 116KM 85kW 1513 PLN 2213 PLN
2.0 CRDi 136KM 100kW 1171 PLN 1871 PLN
R 2.0 CRDi 184KM 135kW 1193 PLN 1893 PLN

 

Cena wymiany łańcucha rozrządu Hyundai Tucson III
Paliwo Silnik zestaw łańcucha rozrządu cena z wymianą
Benzyna 1.6 GDI 132KM 97kW 721 PLN 1421 PLN
1.6 T-GDI 177KM 130kW 721 PLN 1421 PLN
Diesel 1.6 CRDi 136KM 100kW* 720 PLN* 1420 PLN*
1.7 CRDI 116KM 85kW 1501 PLN 2201 PLN
1.7 CRDi 141KM 104kW 1501 PLN 2201 PLN
2.0 CRDI 136KM 100kW 1347 PLN 2047 PLN
2.0 CRDI 185KM 136kW 1347 PLN 2047 PLN
Hybryda 2.0 CRDi 48V 185KM 135kW 1182 PLN 1882 PLN

 *dotyczy rozrządu na pasku z pompą wody

 

Ile trwa wymiana rozrządu w Hyundai Tucson?

Wymiana rozrządu jest jedną z tych usług, których czas drastycznie różni się w zależności od zamontowanego w aucie silnika. W tym samym modelu samochodu wymiana może zająć od 2 godzin do nawet kilkudziesięciu. Zależy to od lokalizacji rozrządu czy też samego ustawienia silnika. Zdarza się, że do wymiany rozrządu trzeba zdemontować pół przodu (zderzak, lampy, podłużnicę itd.), a nawet wyjąć cały silnik. W przypadku Hyundai Tucson wymiana rozrządu trwa najmniej 3,5h a najwięcej 7,5h.

Co ile wymieniać rozrząd?

Rozróżniamy dwa główne sposoby sterowania zaworami - paskiem i łańcuchem rozrządu. W zależności od zastosowanej technologii różny jest interwał jego wymiany. Z reguły konstruktorzy danego silnika określają okres eksploatacji rozrządu i to oni powinni być głównym wyznacznikiem. Warto też skonsultować to z mechanikami, ponieważ nawet producent może się pomylić i znawcy tematu zalecają częstsze wymiany w celu uniknięcia poważnej awarii. Z czasem utarły się pewne ramy określające te interwały.

W przypadku wymiany paska rozrządu jest to 120 tys. km. lub 5 lat. Jeżeli samochód użytkowany jest głównie w mieście, warto skrócić ten okres. Tak samo w przypadku wymiany rozrządu w dieslu, generującym większe obciążenie na pasku. Dlaczego 5 lat? Ponieważ pasek wykonany jest poza teflonem i kordem z włókna szklanego m.in. z gumy, która z wiekiem traci swoje właściwości i może dużo szybciej pęknąć.

Mówi się, że łańcuch rozrządu nie podlega wymianie. W niektórych legendarnych silnikach było to możliwe, jednak obecnie nawet i łańcuch z czasem trzeba wymienić. Jego interwał jest oczywiście dużo większy z racji znacznej wytrzymałości. W końcu jednak ulegnie rozciągnięciu i zacznie hałasować, a sama wymiana także będzie droższa niż w przypadku paska. Łańcuch podlega wymianie wtedy, kiedy zacznie generować metaliczne dzwonienie. Może się to wydarzyć zarówno już przy 150 tys. km jak i przy 400 tys. km. Dlatego nie przewidziano konkretnego przebiegu czy czasu wymiany. Na jego dłuższą żywotność wpływa regularna wymiana oleju silnikowego.

cena wymiany rozrządu w Hyundai Tucson i ix35

Hyundai Tucson to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Druga generacja występuje również jako model Hyundai ix35. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Kuga, Jeep Compass, Opel Grandland X, Peugeot 3008, Renault Kadjar i Volkswagen Tiguan. Hyundai Tucson pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.

Czy trzeba wymienić olej przy wymianie rozrządu?

Nie, nie trzeba. W przypadku układu rozrządu na pasku, układ smarowania silnika jest oddzielnym elementem i jedno na drugie nie ma wpływu. W przypadku wymiany łańcucha rozrządu, który jest smarowany olejem silnikowym, także nie ma konieczności jego wymiany. Podczas prac związanych z wymianą łańcucha, cały olej spłynie do miski olejowej. Jeżeli podczas wymiany doprowadzimy do zanieczyszczenia oleju, wtedy należy go wymienić. Jedną z sytuacji w których warto wymienić olej po wymianie rozrządu jest zakup samochodu. Jeżeli silnik sterowany jest paskiem, należy go wymienić zaraz po zakupie. Wtedy też przeprowadza się serwis olejowy i wymianę filtrów.

Czy trzeba wymienić rozrząd razem z pompą wody?

Zależnie od konstrukcji pasek rozrządu może napędzać pompę wody (pompę cieczy chłodzącej). Czy trzeba ją wymienić? Nie trzeba, ale warto. W sytuacji w której cały układ jest już rozebrany, warto dokupić pompę wody jeżeli nie było jej w zestawie. Unikniemy wtedy sytuacji, w której do wymiany samej pompy znowu trzeba zdejmować pasek rozrządu generując kolejne koszty. Co więcej, raz zdjęty pasek rozrządu nie powinien być zakładany ponownie! Pompa wody z czasem może zacząć przeciekać lub się zatrzeć. Gdy się zatrze i nagle zatrzyma, może doprowadzić do zerwania paska rozrządu powodując ogromne szkody. Czasami pompa wody pełni też rolę napinacza, stąd jej wymiana może być niezbędna do prawidłowego napięcia paska rozrządu.

Skąd wiedzieć, kiedy był wymieniany rozrząd?

Kupiłeś niedawno samochód i nie wiesz kiedy był wymieniany rozrząd? Na obudowie rozrządu lub w jego okolicy mechanicy po wymianie mogą nakleić naklejkę z datą i przebiegiem auta. Często jest to naklejka z logiem producenta zamontowanego rozrządu. 

Jakie są elementy układu rozrządu?

W przypadku silników sterowanych paskiem rozrządu najpopularniejsze elementy układu obejmują:

  • Pasek rozrządu
  • Rolkę napinacza
  • Rolkę prowadzącą
  • Ramie napinacza
  • Pompę wody

Jeżeli silnik wyposażony jest w rozrząd na łańcuchu, popularne elementy to:

  • Łańcuch rozrządu
  • Napinacz łańcucha
  • Szyna prowadząca
  • Szyna napinająca
  • Koła zębate

Jeżeli chodzi o podział pasków to rozróżniamy paseki wzmocnione kevlarem oraz pracujące w kąpieli olejowej. Takie rozwiązanie z paskiem rorządu w oleju zastosowano np. w 1.8 TDCi w modelach Forda. To rozwiązanie pozwala osiągać dwa razy większe przebiegi między wymianami. Łańcuchy rozrządu podzielić można na jedno, dwu i wielo rzędowe. Polecanymi producentami elementów rozrządu jest: Bosch, INA, SKF, Febi, Gates, Conti, Dayco czy SNR.

Jak sprawdzić rozrząd?

Niestety określenie stanu rozrządu jest mocno utrudnione, dlatego powstały zalecenia o jego natychmiastowej wymianie zaraz po zakupie auta używanego. Pasek rozrządu mimo, że może być na widoku, jego zużycie może być niezauważalne. Być może mechanik byłby w stanie zauważyć jakieś pęknięcia czy otarcia paska, lub zrywanie zębów. W większości przypadków jednak pasek może być zasłonięty pokrywą. Objawy jakie mogą towarzyszyć zużytemu rozrządowi w przypadku paska to piszczenie łożysk rolek napinających. Wtedy razem z rolkami należy wymienić pasek na nowy. W przypadku łańcucha, jego stan jest nie do określenia bez rozbierania silnika, co jest ekonomicznie nieuzasadnione. Tutaj sytuacja jest łatwiejsza do rozpoznania, ponieważ łańcuch zacznie hałasować i zanim doszloby do jego ewentualnego zerwania, mamy czas na reakcję.

Rozrząd pasek/łańcuch - o co chodzi?

W niektórych samochodach jak np. popularnym w grupie VW 1.8T czy 1.8 TDCi od Forda układ rozrządu nie jest w całości realizowany jedynie przez pasek lub jedynie przez łańcuch. Zastosowano tam podwójne rozwiązanie. Np. łańcuch może łączyć wałki rozrządu, lub napędzać samą pompę. Nie oznacza to, że należy wymieniać wtedy wszystkie elementy za każdym razem. Stan układu należy pozostawić do oceny mechanikowi podczas wymiany jednego z elementów. 

 

 



Przeczytaj także

Hyundai Tucson (I, II, III) - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Hyundai Tucson (I, II, III) - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Hyundai Tucson to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Druga generacja występuje również jako model Hyundai ix35. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Kuga, Jeep Compass, Opel...

więcej

Hyundai Tucson (I, II, III) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Hyundai Tucson (I, II, III) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Hyundai Tucson to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Druga generacja występuje również jako model Hyundai ix35. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Kuga, Jeep Compass, Opel...

więcej

Hyundai Tucson (I, II, III) - Cena serwisu klimatyzacji

Hyundai Tucson to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Druga generacja występuje również jako model Hyundai ix35. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Kuga, Jeep Compass, Opel...

więcej

Hyundai Tucson (I, II, III) - Cena wymiany klocków hamulcowych

Hyundai Tucson (I, II, III) - Cena wymiany klocków hamulcowych

Hyundai Tucson to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Druga generacja występuje również jako model Hyundai ix35. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Kuga, Jeep Compass, Opel...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę