Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w Audi A8 D3 i D4 to średnio 511 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Audi A8 D3 i D4 przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 4.2 V8 335KM 246kW | 7,5 | 5W-30 | 316 PLN | 70 PLN | 466 PLN |
6.0 W12 450KM 331kW | 12,5 | 5W-30 | 527 PLN | 102 PLN | 709 PLN | |
4.2 V8 FSI 350KM 257kW | 8,5 | 5W-30 | 358 PLN | 114 PLN | 552 PLN | |
3.7 V8 280KM 206kW | 7,5 | 5W-30 | 316 PLN | 70 PLN | 466 PLN | |
5.2 V10 FSI 450KM 331kW | 10 | 5W-30 | 422 PLN | 122 PLN | 624 PLN | |
3.0 V6 220KM 162kW | 6,3 | 5W-30 | 266 PLN | 65 PLN | 411 PLN | |
Diesel | 3.0 V6 TDI 233KM 171kW | 8,2 | 5W-30 | 345 PLN | 53 PLN | 478 PLN |
4.0 V8 TDI 275KM 202kW | 9,5 | 5W-30 | 400 PLN | 53 PLN | 533 PLN | |
4.2 V8 TDI 326KM 240kW | 9,5 | 5W-30 | 400 PLN | 53 PLN | 533 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 6.3 FSI 500KM 368kW | 11,5 | 5W-30 | 484 PLN | 102 PLN | 666 PLN |
3.0 TFSI 290KM 213kW | 6,8 | 5W-30 | 287 PLN | 63 PLN | 430 PLN | |
4.0 TFSI 420KM 309kW | 8,3 | 5W-30 | 350 PLN | 101 PLN | 531 PLN | |
4.0 TFSI 520KM 382kW | 8,3 | 5W-30 | 350 PLN | 101 PLN | 531 PLN | |
4.0 TFSI 605KM 445kW | 8,5 | 5W-30 | 358 PLN | 101 PLN | 539 PLN | |
4.2 FSI 372KM 274kW | 7,7 | 5W-30 | 324 PLN | 122 PLN | 526 PLN | |
Diesel | 4.2 TDI 350KM 257kW | 9,5 | 5W-30 | 400 PLN | 56 PLN | 536 PLN |
3.0 TDI 250KM 184kW | 6,4 | 5W-30 | 270 PLN | 52 PLN | 402 PLN | |
3.0 TDI 258KM 190kW | 6,4 | 5W-30 | 270 PLN | 52 PLN | 402 PLN | |
4.2 TDI 385KM 283kW | 9,5 | 5W-30 | 400 PLN | 56 PLN | 536 PLN | |
Hybryda | 2.0 TFSI Hybrid 211KM 155kW | 4,6 | 5W-30 | 194 PLN | 65 PLN | 339 PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Audi A8 to auto klasy luksusowej segmentu F, które jest produkowane od 1994 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan. Głównymi konkurentami modelu jest BMW serii 6 Gran Coupe i Mercedes-Benz CLS. Audi A8 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Audi A8 to auto klasy luksusowej segmentu F, które jest produkowane od 1994 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan. Głównymi konkurentami modelu jest BMW serii 6 Gran Coupe i Mercedes-Benz CLS. Audi A8 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym,...
Audi A8 to auto klasy luksusowej segmentu F, które jest produkowane od 1994 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan. Głównymi konkurentami modelu jest BMW serii 6 Gran Coupe i Mercedes-Benz CLS. Audi A8 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym,...
Audi A8 to auto klasy luksusowej segmentu F, które jest produkowane od 1994 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan. Głównymi konkurentami modelu jest BMW serii 6 Gran Coupe i Mercedes-Benz CLS. Audi A8 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym,...
Audi A8 to auto klasy luksusowej segmentu F, które jest produkowane od 1994 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan. Głównymi konkurentami modelu jest BMW serii 6 Gran Coupe i Mercedes-Benz CLS. Audi A8 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym,...