Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w Mercedes Klasy E W211 i W212 to średnio 427 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Mercedesa Klasy E W211 i W212 przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 3.2 V6 (320) 224KM 165kW | 8 | 5W-40 | 332 PLN | 46 PLN | 458 PLN |
1.8 (200 Kompressor) 163KM 120kW | 5,5 | 5W-30 | 244 PLN | 41 PLN | 365 PLN | |
2.6 V6 (240) 177KM 130kW | 8 | 5W-40 | 331 PLN | 46 PLN | 457 PLN | |
3.2 4 Matic 224KM 165kW | 8 | 5W-40 | 331 PLN | 46 PLN | 457 PLN | |
1.8 (200 Kompressor) 184KM 135kW | 5,5 | 5W-30 | 244 PLN | 41 PLN | 365 PLN | |
Diesel | 2.7 (270 CDI) 177KM 130kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 30 PLN | 398 PLN |
2.1 (220 CDI) 150KM 110kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 30 PLN | 398 PLN | |
3.2 (320 CDI) 204KM 150kW | 7,3 | 5W-30 | 324 PLN | 49 PLN | 453 PLN | |
2.1 (220 CDI) 170KM 125kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 30 PLN | 398 PLN | |
3.0 V6 (320 CDI) 224KM 165kW | 8,5 | 5W-30 | 376 PLN | 46 PLN | 502 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 200 CGI BlueEFFICIENCY 184KM 135kW | 5,5 | 5W-30 | 244 PLN | 58 PLN | 382 PLN |
250 CGI BlueEFFICIENCY 204KM 150kW | 5,5 | 5W-30 | 244 PLN | 58 PLN | 382 PLN | |
200 184KM 135kW | 5,5 | 5W-30 | 244 PLN | 58 PLN | 382 PLN | |
250 211KM 155kW | 6,3 | 5W-40 | 261 PLN | 49 PLN | 390 PLN | |
300 BlueEFFICIENCY 252KM 185kW | 6,5 | 5W-40 | 270 PLN | 71 PLN | 421 PLN | |
350 306KM 225kW | 6,5 | 5W-40 | 270 PLN | 71 PLN | 421 PLN | |
500 388KM 285kW | 8,5 | 5W-40 | 353 PLN | 46 PLN | 479 PLN | |
Diesel | 350 CDI BlueEFFICIENCY 231KM 170kW | 8 | 5W-30 | 354 PLN | 48 PLN | 482 PLN |
250 CDI BlueEFFICIENCY 204KM 150kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 40 PLN | 408 PLN | |
220 CDI BlueEFFICIENCY 170KM 125kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 40 PLN | 408 PLN | |
350 CDI BlueEFFICIENCY 265KM 195kW | 8 | 5W-30 | 354 PLN | 49 PLN | 483 PLN | |
350 BlueTEC 4Matic 258KM 190kW | 8 | 5W-30 | 354 PLN | 49 PLN | 483 PLN | |
220 BlueTEC 170KM 125kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 40 PLN | 408 PLN | |
Hybryda | 300 BlueTEC HYBRID 204KM 150kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 40 PLN | 408 PLN |
300 CDI HYBRID 231KM 170kW | 8 | 5W-30 | 354 PLN | 48 PLN | 482 PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Mercedes klasy E to auto klasy wyższej segmentu E, które jest produkowane od 1993 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, cabrio, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Jaguar XF, Audi A6, BMW serii 5, Lexus GS i Volvo S80. Mercedes klasy E pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Mercedes klasy E to auto klasy wyższej segmentu E, które jest produkowane od 1993 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, cabrio, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Jaguar XF, Audi A6, BMW serii 5, Lexus GS i Volvo S80. Mercedes klasy...
Mercedes klasy E to auto klasy wyższej segmentu E, które jest produkowane od 1993 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, cabrio, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Jaguar XF, Audi A6, BMW serii 5, Lexus GS i Volvo S80. Mercedes klasy...
Mercedes klasy E to auto klasy wyższej segmentu E, które jest produkowane od 1993 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, cabrio, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Jaguar XF, Audi A6, BMW serii 5, Lexus GS i Volvo S80. Mercedes klasy...
Mercedes klasy E to auto klasy wyższej segmentu E, które jest produkowane od 1993 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, cabrio, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Jaguar XF, Audi A6, BMW serii 5, Lexus GS i Volvo S80. Mercedes klasy...