Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w Mercedes Klasy C W203, W204 i W205 to średnio 410 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Mercedesa Klasy C W203, W204 i W205 przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 2.0 (C 200 Kompressor) 163KM 120kW | 7 | 5W-40 | 290 PLN | 28 PLN | 398 PLN |
1.8 (C 180 Kompressor) 143KM 105kW | 5,5 | 5W-30 | 244 PLN | 41 PLN | 365 PLN | |
1.8 129KM 95kW | 7 | 5W-40 | 290 PLN | 28 PLN | 398 PLN | |
1.8 (C 200 Kompressor) 163KM 120kW | 5,5 | 5W-30 | 244 PLN | 40 PLN | 364 PLN | |
2.6 V6 (C 240) 170KM 125kW | 8 | 5W-40 | 331 PLN | 46 PLN | 457 PLN | |
3.2 V6 (C 320) 218KM 160kW | 8 | 5W-40 | 331 PLN | 46 PLN | 457 PLN | |
Diesel | 2.1 (C 220 CDI) 143KM 105kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 30 PLN | 398 PLN |
2.7 (C 270 CDI) 170KM 125kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 30 PLN | 398 PLN | |
2.1 (C 220 CDI) 150KM 110kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 30 PLN | 398 PLN | |
2.1 (C 200 CDI) 116KM 85kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 30 PLN | 398 PLN | |
2.1 (C 200 CDI) 122KM 90kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 30 PLN | 398 PLN | |
3.0 (C 30 CDI AMG) 231KM 170kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 30 PLN | 398 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.8 200 K 184KM 135kW | 5,5 | 5W-30 | 244 PLN | 44 PLN | 368 PLN |
1.8 180 K 156KM 115kW | 5,5 | 5W-30 | 244 PLN | 44 PLN | 367 PLN | |
1.6 180 K BlueEFFICIENCY 156KM 115kW | 6,1 | 5W-30 | 271 PLN | 49 PLN | 400 PLN | |
1.8 200 CGI BlueEFFICIENCY 184KM 135kW | 5,5 | 5W-30 | 244 PLN | 44 PLN | 368 PLN | |
3.0 300 231KM 170kW | 8 | 5W-40 | 331 PLN | 50 PLN | 461 PLN | |
Diesel | 2.2 220 CDI 170KM 125kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 30 PLN | 398 PLN |
2.2 200 CDI 136KM 100kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 30 PLN | 398 PLN | |
2.2 250 CDI BlueEFFICIENCY 204KM 150kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 40 PLN | 408 PLN | |
180 CDI BlueEFFICIENCY 120KM 88kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 40 PLN | 408 PLN | |
3.0 350 CDI BlueEFFICIENCY 231KM 170kW | 8 | 5W-30 | 354 PLN | 46 PLN | 480 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 200 184KM 135kW | 7 | 5W-30 | 310 PLN | 50 PLN | 440 PLN |
180 156KM 115kW | 7 | 5W-30 | 310 PLN | 50 PLN | 440 PLN | |
1.6 C180 156KM 115kW | 6,6 | 5W-30 | 292 PLN | 50 PLN | 422 PLN | |
AMG 43 C 367KM 270kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 71 PLN | 439 PLN | |
250 211KM 155kW | 7 | 5W-30 | 310 PLN | 50 PLN | 440 PLN | |
Diesel | 220 BlueTEC 170KM 125kW | 6 | 5W-30 | 266 PLN | 40 PLN | 386 PLN |
2.0 220d 194KM 143kW | 6,8 | 5W-30 | 301 PLN | 85 PLN | 466PLN | |
200 BlueTEC 136KM 100kW | 6,5 | 5W-30 | 288 PLN | 41 PLN | 409 PLN | |
1.6 200d 160KM 118kW | 6 | 5W-30 | 266 PLN | 84 PLN | 430 PLN | |
250d 204KM 150kW | 6 | 5W-30 | 266 PLN | 40 PLN | 386 PLN | |
Hybryda | 300 BlueTEC HYBRID 204KM 150kW | 6 | 5W-30 | 266 PLN | 40 PLN | 386 PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Mercedes klasy C to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 1993 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Alfa Romeo Giulia, Audi A4, BMW serii 3, Lexus IS i Volvo S60. Mercedes klasy C pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Mercedes klasy C to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 1993 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Alfa Romeo Giulia, Audi A4, BMW serii 3, Lexus IS i Volvo S60. Mercedes...
Mercedes klasy C to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 1993 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Alfa Romeo Giulia, Audi A4, BMW serii 3, Lexus IS i Volvo S60. Mercedes...
Mercedes klasy C to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 1993 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Alfa Romeo Giulia, Audi A4, BMW serii 3, Lexus IS i Volvo S60. Mercedes...
Mercedes klasy C to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 1993 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Alfa Romeo Giulia, Audi A4, BMW serii 3, Lexus IS i Volvo S60. Mercedes...