Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w Renault Laguna II i III to średnio 339 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Renault Laguna II i III przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.8 16V 120KM 88kW | 5,4 | 5W-40 | 213 PLN | 25 PLN | 318 PLN |
2.0 i 16V 135KM 99kW | 5,4 | 5W-40 | 213 PLN | 25 PLN | 318 PLN | |
1.6 i 16V 107KM 79kW | 4,8 | 5W-40 | 189 PLN | 25 PLN | 294 PLN | |
3.0 V6 24V 207KM 152kW | 5,3 | 5W-40 | 209 PLN | 25 PLN | 314 PLN | |
2.0 i T 16V 165KM 121kW | 5,4 | 5W-40 | 213 PLN | 25 PLN | 318 PLN | |
2.0 IDE 16V 140KM 103kW | 5,3 | 5W-40 | 209 PLN | 25 PLN | 314 PLN | |
Diesel | 1.9 dCi 120KM 88kW | 4,8 | 5W-30 | 212 PLN | 25 PLN | 317 PLN |
2.2 dCi 150KM 110kW | 6,3 | 5W-30 | 248 PLN | 45 PLN | 373 PLN | |
1.9 dCi 110KM 81kW | 4,8 | 5W-30 | 212 PLN | 34 PLN | 326 PLN | |
1.9 dCi 101KM 74kW | 4,8 | 5W-30 | 212 PLN | 29 PLN | 321 PLN | |
1.9 dCi 130KM 96kW | 4,9 | 5W-30 | 217 PLN | 32 PLN | 329 PLN | |
1.9 dCi 100KM 74kW | 4,8 | 5W-30 | 212 PLN | 29 PLN | 321 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 2.0T 16v 170KM 125kW | 5,4 | 5W-40 | 213 PLN | 25 PLN | 318 PLN |
2.0 16v 140KM 103kW | 3,5 | 5W-30 | 155 PLN | 29 PLN | 264 PLN | |
2.0T 16v 205KM 151kW | 5,4 | 5W-40 | 213 PLN | 25 PLN | 318 PLN | |
1.6 16v 110KM 81kWW | 5 | 5W-30 | 221 PLN | 26 PLN | 327 PLN | |
Diesel | 2.0 dCi 150KM 110kW | 8,2 | 5W-40 | 323 PLN | 41 PLN | 444 PLN |
2.0 dCi 130KM 96kW | 8,2 | 5W-40 | 323 PLN | 41 PLN | 444 PLN | |
2.0 dCi 175KM 129kW | 8,2 | 5W-40 | 323 PLN | 41 PLN | 444 PLN | |
1.5 dCi 110KM 81kW | 4,5 | 5W-40 | 177 PLN | 31 PLN | 288 PLN | |
2.0 16v dCi 180KM 132kW | 7,4 | 5W-40 | 292 PLN | 41 PLN | 413 PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Renault Laguna to auto klasy średniej segmentu D, które było produkowane od 1993 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback, kombi i coupe. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C5, Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot 508, Toyota Avensis i Volkswagen Passat. Renault Laguna pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Renault Laguna to auto klasy średniej segmentu D, które było produkowane od 1993 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback, kombi i coupe. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C5, Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot 508, Toyota Avensis...
Renault Laguna to auto klasy średniej segmentu D, które było produkowane od 1993 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback, kombi i coupe. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C5, Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot 508, Toyota Avensis...
Renault Laguna to auto klasy średniej segmentu D, które było produkowane od 1993 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback, kombi i coupe. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C5, Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot 508, Toyota Avensis...
Renault Laguna to auto klasy średniej segmentu D, które było produkowane od 1993 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback, kombi i coupe. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C5, Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot 508, Toyota Avensis...