Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w Opel Insignia I i II to średnio 394 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Opla Insignia I i II przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.4 Turbo ECOTEC Start/Stop 140KM 103kW | 4 | 5W-30 | 194 PLN | 30 PLN | 304 PLN |
1.6 Turbo ECOTEC 170KM 125kW | 5,5 | 5W-30 | 275 PLN | 47 PLN | 402 PLN | |
1.6 Turbo ECOTEC 180KM 132kW | 4,5 | 5W-30 | 225 PLN | 30 PLN | 335 PLN | |
1.8 Twinport ECOTEC 140KM 103kW | 4,5 | 5W-30 | 225 PLN | 30 PLN | 335 PLN | |
2.0 Turbo ECOTEC 220KM 162kW | 6 | 5W-30 | 300 PLN | 43 PLN | 423 PLN | |
2.8 V6 Turbo ECOTEC 260KM 191kW | 6,3 | 5W-30 | 315 PLN | 94 PLN | 489 PLN | |
1.4 Turbo LPG ecoFLEX 140KM 103kW | 4 | 5W-30 | 194 PLN | 30 PLN | 304 PLN | |
Diesel | 2.0 CDTI ECOTEC 160KM 118kW | 4,5 | 5W-30 | 225 PLN | 76 PLN | 381 PLN |
2.0 CDTI ECOTEC 130KM 96kW | 4,5 | 5W-30 | 225 PLN | 76 PLN | 381 PLN | |
2.0 CDTI ecoFLEX 160KM 118kW | 4,5 | 5W-30 | 225 PLN | 76 PLN | 381 PLN | |
2.0 CDTI Ecotec 163KM 120kW | 4,5 | 5W-30 | 225 PLN | 76 PLN | 381 PLN | |
2.0 CDTI Ecotec 170KM 125kW | 4,9 | 5W-30 | 245 PLN | 91 PLN | 416 PLN | |
2.0 CDTI BiTurbo Ecotec 195KM 143kW | 4,5 | 5W-30 | 225 PLN | 76 PLN | 381 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.5 Turbo 140KM 103kW | 5 | 5W-30 | 250 PLN | 54 PLN | 384 PLN |
1.5 Ecotec Turbo 165KM 121kW | 5 | 5W-30 | 250 PLN | 54 PLN | 384 PLN | |
1.5 Turbo 165KM 121kW | 5 | 5W-30 | 250 PLN | 54 PLN | 384 PLN | |
1.6 Turbo 200KM 147kW | 5,5 | 5W-30 | 275 PLN | 46 PLN | 401 PLN | |
2.0 Turbo 200KM 147kW | 6 | 5W-30 | 300 PLN | 75 PLN | 455 PLN | |
2.0 Turbo 260KM 191kW | 5,7 | 5W-30 | 285 PLN | 46 PLN | 411 PLN | |
Diesel | 1.6 CDTI 136KM 100kW | 5 | 5W-30 | 250 PLN | 98 PLN | 428 PLN |
1.6 CDTI Ecotec 136KM 100kW | 5 | 5W-30 | 250 PLN | 98 PLN | 428 PLN | |
2.0 CDTI 170KM 125kW | 4,9 | 5W-30 | 245 PLN | 96 PLN | 421PLN | |
2.0 Diesel 174KM 128kW | 5 | 5W-30 | 250 PLN | 107 PLN | 437 PLN | |
2.0 CDTI 210KM 154kW | 4,9 | 5W-30 | 245 PLN | 96 PLN | 421 PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Opel Insignia to auto klasy średniej segmentu D, które produkowane jest od 2008 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowane w nadwoziu sedan, kombi i liftback. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Mondeo, Kia Optima, Peugeot 508, Renault Talisman, Skoda Superb i Volkswagen Passat. Opel Insignia pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Opel Insignia to auto klasy średniej segmentu D, które produkowane jest od 2008 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowane w nadwoziu sedan, kombi i liftback. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Mondeo, Kia Optima, Peugeot 508, Renault Talisman, Skoda...
Opel Insignia to auto klasy średniej segmentu D, które produkowane jest od 2008 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowane w nadwoziu sedan, kombi i liftback. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Mondeo, Kia Optima, Peugeot 508, Renault Talisman, Skoda Superb i...
Opel Insignia B to samochód klasy średniej segmentu D, następca modelu Insignia A. Występuje w nadwoziu liftback, sedan oraz kombi. Jego produkcja trwa od 2017 roku po dzień dzisiejszy. Model konkuruje z Volkswagenem Passatem, Skodą Superb czy Fordem Mondeo. Dostępne silniki benznowe to...
Opel Insignia A zaprezentowany został w 2008 roku jako następca Vectry C. Pierwsza generacja produkowana była w latach 2008-2017, po której zakończeniu powstała odmłodzona Insignia B. Auto dostępne było w nadwoziu liftback, sedan oraz kombi i konkurowało z autami typu Renault Laguna czy...