Alternator to urządzenie zamieniające energię mechaniczną na elektryczną. Energia mechaniczna pozyskiwana jest z silnika za pomocą paska klinowego. Wewnątrz alternatora znajduje się wirnik umieszczony na wałku obrotowym. Wirujące pole magnetyczne wirnika wytwarza prąd przemienny w nieruchomych uzwojeniach stojana. Jako, że akumulator musi być ładowany prądem stałym, to alternator wyposażony jest w prostownik na diodach krzemowych.
Zdarza się, że osoby niemające styczności z mechaniką i elektryką samochodową mylą alternator i akumulator. Oba przedmioty związane są z prądem w aucie, jednak pełnią zupełnie przeciwne funkcje. Akumulator to zbiornik prądu (bateria), który pozwala silnikowi pracować oraz zasila elektronikę obecną na pokładzie samochodu. Alternator to urządzenie ładujące akumulator w trakcie pracy silnika. Alternator napędzany jest mechanicznie za pomocą paska klinowego. Aby nie przeładować pełnego już akumulatora, układ wyposażony jest w regulator napięcia.

Żywotność alternatorów jest trudna do określenia. Sporo zależy od podzespołów zastosowanych przez producenta i umiejscowienia alternatora pod maską. Jakakolwiek woda i brud dostający się do alternatora może w krótkim czasie spowodować jego awarię. Zdarza się, że alternator wytrzymuje cały okres eksploatacji samochodu, a w innych przypadkach wymaga wymiany już po kilkudziesięciu kilometrach.
Przed sprawdzaniem wydajności alternatora, należy sprawdzić stan przewodów prowadzących z alternatora do akumulatora. Sprawdzenia alternatora dokonuje się za pomocą miernika uniwersalnego (multimetru). W pierwszej kolejności należy uruchomić samochód i wyłączyć wszystkie odbiorniki elektryczne. Multimetr ustawiony powinien być na prąd stały w pozycji 20V. Sonda dodatnia przytknięta zostaje do bieguna dodatniego na akumulatorze, a ujemna do bieguna ujemnego. Uzyskana wartość powinna oscylować w granicach 14,4V. W dalszych krokach włącza się kolejne odbiorniki elektryczne w samochodzie, takie jak światła, ogrzewanie, radio i patrzy na uzyskany wynik. Chwilowa utrata prądu powinna być kompensowana przez alternator. Jeżeli wartość spada poniżej 13,8V lub przekracza 14,5V to nie pracuje on prawidłowo.
Najpopularniejszym objawem problemów z ładowaniem jest migająca lub świecąca stale kontrolka akumulatora. Oznacza to, że akumulator przestał być ładowany. Przyczyną może być luźny pasek klinowy napędzający alternator lub jego zerwanie czy spadnięcie. Kolejnym z objawów niedomagania alternatora jest pogorszenie pracy urządzeń elektrycznych czy mruganie i przygasanie świateł. Gwizdy i hałas wzrastający wraz z prędkością obrotową to oznaka zużytych szczotek i łożysk. Uszkodzeniu może ulec także sprzęgło koła pasowego, które zapobiega szarpaniu paska w momencie załączania alternatora. Jeżeli akumulator często się rozładowuje mimo użytkowania samochodu, to także warto sprawdzić prąd generowany przez alternator.
Nowy alternator to bardzo duży wydatek. Do nawet tak popularnego samochodu jak Opel Astra H 1.6 ceny alternatorów wahają się w granicach 500, a 2500zł. Regeneracja jest tańszym i równie skutecznym rozwiązaniem. Przy okazji oddając swój stary alternator kierowca może liczyć na zmniejszenie kosztów o 100-200zł. Cena regeneracji jest trudna do określenia, ponieważ ściśle zależy od typu usterki. Profesjonalny warsztat rozbiera alternator i wymienia jedynie potrzebne części. Uznać można, że najtańsza operacja zamknie się w kwocie ok. 100zł, jednak może wzrosnąć ostatecznie nawet kilkukrotnie.
W pierwszej kolejności należy zdemontować alternator z samochodu. Ta czynność nie zawsze jest prosta i zależy od lokalizacji w komorze silnika. Następnie należy zdemontować obudowę i wycisnąć łożyska za pomocą prasy. W kolejnym kroku warto oczyścić obudowę w procesie piaskowania, a następnie pomalować. Kolejny etap to wymiana uszkodzonych elementów. Takie elementy jak komutator zostają oszlifowane, spolerowane lub wymienione, a wirnik zostaje pomalowany i zakonserwowany. Na koniec pozostaje skręcić obudowę, przylutować styki uzwojenia do mostka prostowniczego, założyć osłony i regulator napięcia.
Citroen C3 to francuskie auto osobowe klasy miejskiej produkowane od 2002 roku po dzień dzisiejszy. W tym czasie powstały 3 generacje modelu. Samochód produkowany był w nadwoziu hatchback 5d oraz kabriolet. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Ford Fiesta, Renault Clio czy Nissan Micra.
Peugeot 206 to francuski samochód klasy aut miejskich produkowany w latach 1998-2009. Przez ten czas powstała tylko jedna wersja tego modelu. Auto sprzedawane było w nadwoziu hatchback 3d i 5d, sedan, kabrio oraz kombi.
Audi A4 to niemiecki samochód klasy średniej produkowany od 1994 roku do dzisiaj. Od tamtego czasu powstało 5 generacji tego modelu. W modelu A4 generacje opisywane są jako B i liczba, z tą różnicą, że pierwsze A4 rozpoczęło liczenie od B5. Kolejne generacje to B6, B7, B8 aż do obecnego...
Honda CR-V to japońskie auto osobowe typu SUV klasy kompaktowej produkowane od 1995 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstało 5 generacji modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan, coupe oraz kombi. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Toyota Rav4, Kia Sporatege czy Suzuki...