Citroen C1 (I) - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

Końcówka drążka kierowniczego nakręcana jest z jednej strony na drążek kierowniczy, a z drugiej mocowana jest w zwrotnicy. Dzięki przegubowi kulowemu pozwala obracać się zwrotnicy zachowując połączenie z kierownicą. Kulowy przegub końcówki drążka to najsłabszy punkt tego układu, stąd nierzadka konieczność jego wymiany. Na szczęście z racji niewielkich gabarytów jest to część tania i szybka w wymianie.

Ile kosztuje wymiana końcówki drążka kierowniczego w Citroenie C1?

Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego w Citroenie C1 I została przedstawiona poniżej. Cena całkowita za jedną stronę oraz obie strony zawiera cenę części, a także robociznę wyliczoną na podstawie czasu potrzebnego na wykonanie usługi i ogólnie przyjętych stawek roboczogodzinowych.

Citroen C1 — wymiana końcówki drążka kierowniczego — Cennik
Generacja Śr. cena końcówki drążka Czas wymiany Cena całkowita Lista serwisów
jedna strona obie strony jedna strona obie strony
I 70 zł 35 minut 55 minut 142 zł 248 zł Wybierz serwis

 Ile trwa wymiana końcówki drążka kierowniczego?

Końcówka drążka kierowniczego połączona jest ze zwrotnicą za pomocą przegubu kulowego. Elementom układu kierowniczego towarzyszą elementy układu zawieszenia. W zależności od skomplikowania ich konstrukcji, dostęp do końcówki drążka może być łatwiejszy lub trudniejszy. Wyróżnia się także różne kształty końcówki drążka kierowniczego. To co jednak ma największy wpływ na czas wymiany końcówki to stopień jej stopień zużycia i zapieczenia śruby. Nierzadko podczas demontażu końcówki drążka dochodzi do zerwania śruby, lub konieczności jej ucinania z uwagi na zapieczenie. Zakładając, że elementy dają się łatwo rozkręcić, czas wymiany końcówki drążka kierowniczego w Citroenie C1 I po jednej stronie zajmuje 35 minut, a po obu stronach 55 minut.

citroen c1 cena wymiany koncowki drazka kierowniczego

Citroen C1 to francuskie auto osobowe klasy aut najmniejszych produkowane od 2005 roku po dzień dzisiejszy. W tym czasie powstały 2 generacje modelu. Samochód produkowany był w nadwoziu hatchback 3d i 5d. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Peugeot 107, Toyota Aygo czy Ford Ka.

Kiedy wymienić końcówkę drążka kierowniczego?

Dystans jaki uda się pokonać na jednej końcówce drążka kierowniczego jest trudny do oszacowania. Zdarzają się przypadki, gdzie oryginalna końcówka wytrzymuje 150 tys. km., ale zamontowany potem zamiennik już zaledwie 30 tys. km. Końcówka kierownicza potrafi dostać luz nawet już po 10 tys. km., dlatego, że spory wpływ na jej żywotność ma sam kierowca. Jazda gładkimi autostradami najmniej zużywa przegub kulowy. Kręcenie kierownicą podczas postoju i gwałtowne najeżdzanie na krawężniki znacząco skraca jego żywot. Jedynym słusznym wyznacznikiem pory na wymianę końcówki drążka jest zarejestrowanie poniższych objawów usterki.

Objawy

  • Słyszalne stukanie, pukanie z okolic przednich kół podczas kręcenia kierownicą oraz jazdy nawet po delikatnych nierównościach.
  • Luz na kierownicy oraz wibracje wyczuwalne podczas jazdy spowodowane są kasowaniem się luzu w wyrobionym przegubie kulowym końcówki drążka.
  • Zmniejszona precyzja kierowania i myszkowanie powstaje na skutek nieprawidłowej, ciągle zmieniającej się zbieżności. W zależności od luzu jaki wystąpi w przegubie końcówki, tak ustawia się koło.
  • Nierównomierne zużycie opon spowodowane jest nieprawidłową geometrią kół. Auto zachowuje prawidłowe kąty jedynie, gdy elementy układu kierowniczego i zawieszenia są w dobrym stanie.

Czy trzeba ustawić zbieżność po wymianie końcówki drążka?

Ustawienie zbieżności po wymianie końcowki drążka kierowniczego jest konieczne. Ingerencja w którykolwiek element układu kierowniczego wymaga poźniejszej regulacji. Obracając drążkiem kierowniczym, na który nakręcona jest końcówka drążka mechanik ustawia koło. Poprawnie ustawiony kąt jest zablokowany nakrętką kontrującą. Jeżeli podczas naprawy auta nakrętka zostanie odkręcona a drążek lub końcowka poruszona, ustawione wcześniej kąty koła zostają zmienione. Dlatego do kosztu wymiany końcówki drążka warto doliczyć sobie kwotę potrzebną na ustawienie zbieżności. Z reguły ok. 80 - 120 zł.

Czy końcówki drążka trzeba wymieniać parami?

 Formalnie obowiązku wymiany obu końcówek drążków kierowniczych nie ma, jednak przemawiają za tym względy ekonomiczne. Po wymianie elementu układu kierowniczego należy wykonać ustawienie geometrii kół czy zbieżności. Końcówki drążków z racji swojej trudnej do określenia żywotności, sięgającej czasem zaledwie 10 tys. km. oraz niskiej ceny nawet na poziomie 40 zł za sztukę zachęcają do wymiany kompletu po obu stronach. Jeżeli jedna niewymieniona końcówka ulegnie awarii w krótkim czasie, ponownie będzie trzeba odstawić auto do serwisu tracąc czas i pieniądze oraz znowu wykonać ustawienie geometrii za kolejne 80 - 120 zł.

Gdzie oddać auto na wymianę końcówki drążka kierowniczego?

Wymiana końcówki drążka nie jest operacją skomplikowaną, jednak w niektórych przypadkach potrzeby może być ściągacz. Po wymianie konieczne jest ustawienie geometrii kół, dlatego wizyta w serwisie tak czy inaczej kierowcy nie ominie. Zapieczone śruby potrafią stawiać opór, dlatego warto oddać auto do doświadczonego serwisu. 

 






Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

Peugeot 407 - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

Peugeot 407 - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

 Peugeot 407 to francuski samochód klasy średniej produkowany w latach 2004-2011. Przez ten czas powstała tylko jedna wersja tego modelu. Auto sprzedawane było w nadwoziu sedan, coupe oraz kombi. Konkurencją dla 407 był Volkswagen Passat i Honda Accord.

więcej

Opel Zafira (B)  - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

Opel Zafira (B) - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

 Opel Zafira to niemiecki minivan klasy kompakt produkowany w latach 1999-2019. Przez 20 lat produkcji powstały 2 generacje tego auta. Opel Zafira A i Opel Zafira B. Bezpośrednią konkurencją Zafiry jest Renault Scenic, Volkswagen Touran czy Toyota Corolla Verso.

więcej

Fiat Punto (II)  - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

Fiat Punto (II) - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

 Fiat Punto to włoskie auto osobowe klasy kompaktowej produkowane w latach 1993-2018. W tym czasie powstały trzy generacje modelu. Auto występuje w nadwoziu hatchback 3d i 5d, sedan oraz kabriolet. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Opel Corsa, Renault Clio czy Nissan Micra.

więcej

Mazda 3 (I, II)  - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

Mazda 3 (I, II) - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

 Mazda 3 to japońskie auto osobowe klasy kompaktowej produkowane od 2003 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstało 5 generacji modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan oraz hatchback 5d. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Kia Cee'd, Honda Civic, Seat Leon czy Renault Megane.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę