Toyota Corolla (E12 IX, E15 X) - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

Końcówka drążka kierowniczego nakręcana jest z jednej strony na drążek kierowniczy, a z drugiej mocowana jest w zwrotnicy. Dzięki przegubowi kulowemu pozwala obracać się zwrotnicy zachowując połączenie z kierownicą. Kulowy przegub końcówki drążka to najsłabszy punkt tego układu, stąd nierzadka konieczność jego wymiany. Na szczęście z racji niewielkich gabarytów jest to część tania i szybka w wymianie.

Ile kosztuje wymiana końcówki drążka kierowniczego w Toyocie Corolli?

Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego w Toyocie Corolli IX i X została przedstawiona poniżej. Cena całkowita za jedną stronę oraz obie strony zawiera cenę części, a także robociznę wyliczoną na podstawie czasu potrzebnego na wykonanie usługi i ogólnie przyjętych stawek roboczogodzinowych.

Toyota Corolla — wymiana końcówki drążka kierowniczego — Cennik
Generacja Śr. cena końcówki drążka Czas wymiany Cena całkowita Lista serwisów
jedna strona obie strony jedna strona obie strony
IX 75 zł 50 minut 55 minut 171 zł 258 zł Wybierz serwis
X 75 zł 50 minut 55 minut 171 zł 258 zł Wybierz serwis

 Ile trwa wymiana końcówki drążka kierowniczego?

Końcówka drążka kierowniczego połączona jest ze zwrotnicą za pomocą przegubu kulowego. Elementom układu kierowniczego towarzyszą elementy układu zawieszenia. W zależności od skomplikowania ich konstrukcji, dostęp do końcówki drążka może być łatwiejszy lub trudniejszy. Wyróżnia się także różne kształty końcówki drążka kierowniczego. To co jednak ma największy wpływ na czas wymiany końcówki to stopień jej stopień zużycia i zapieczenia śruby. Nierzadko podczas demontażu końcówki drążka dochodzi do zerwania śruby, lub konieczności jej ucinania z uwagi na zapieczenie. Zakładając, że elementy dają się łatwo rozkręcić, czas wymiany końcówki drążka kierowniczego w Toyocie Corolli IX i X po jednej stronie zajmuje 50 minut, a po obu stronach 55 minut.

toyota corolla cena wymiany koncowki drazka kierowniczego

Toyota Corolla to japońskie auto osobowe klasy B, a w poźniejszych modelcah C, produkowane od 1966 do dzisiaj. W tym czasie powstało aż 12 generacji modelu. Auto występuje w nadwoziu hatchback 3d i 5d, sedan oraz kombi. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Ford Focus, Opel Astra czy Volkswagen Golf.

Kiedy wymienić końcówkę drążka kierowniczego?

Dystans jaki uda się pokonać na jednej końcówce drążka kierowniczego jest trudny do oszacowania. Zdarzają się przypadki, gdzie oryginalna końcówka wytrzymuje 150 tys. km., ale zamontowany potem zamiennik już zaledwie 30 tys. km. Końcówka kierownicza potrafi dostać luz nawet już po 10 tys. km., dlatego, że spory wpływ na jej żywotność ma sam kierowca. Jazda gładkimi autostradami najmniej zużywa przegub kulowy. Kręcenie kierownicą podczas postoju i gwałtowne najeżdzanie na krawężniki znacząco skraca jego żywot. Jedynym słusznym wyznacznikiem pory na wymianę końcówki drążka jest zarejestrowanie poniższych objawów usterki.

Objawy

  • Słyszalne stukanie, pukanie z okolic przednich kół podczas kręcenia kierownicą oraz jazdy nawet po delikatnych nierównościach.
  • Luz na kierownicy oraz wibracje wyczuwalne podczas jazdy spowodowane są kasowaniem się luzu w wyrobionym przegubie kulowym końcówki drążka.
  • Zmniejszona precyzja kierowania i myszkowanie powstaje na skutek nieprawidłowej, ciągle zmieniającej się zbieżności. W zależności od luzu jaki wystąpi w przegubie końcówki, tak ustawia się koło.
  • Nierównomierne zużycie opon spowodowane jest nieprawidłową geometrią kół. Auto zachowuje prawidłowe kąty jedynie, gdy elementy układu kierowniczego i zawieszenia są w dobrym stanie.

Czy trzeba ustawić zbieżność po wymianie końcówki drążka?

Ustawienie zbieżności po wymianie końcowki drążka kierowniczego jest konieczne. Ingerencja w którykolwiek element układu kierowniczego wymaga poźniejszej regulacji. Obracając drążkiem kierowniczym, na który nakręcona jest końcówka drążka mechanik ustawia koło. Poprawnie ustawiony kąt jest zablokowany nakrętką kontrującą. Jeżeli podczas naprawy auta nakrętka zostanie odkręcona a drążek lub końcowka poruszona, ustawione wcześniej kąty koła zostają zmienione. Dlatego do kosztu wymiany końcówki drążka warto doliczyć sobie kwotę potrzebną na ustawienie zbieżności. Z reguły ok. 80 - 120 zł.

Czy końcówki drążka trzeba wymieniać parami?

 Formalnie obowiązku wymiany obu końcówek drążków kierowniczych nie ma, jednak przemawiają za tym względy ekonomiczne. Po wymianie elementu układu kierowniczego należy wykonać ustawienie geometrii kół czy zbieżności. Końcówki drążków z racji swojej trudnej do określenia żywotności, sięgającej czasem zaledwie 10 tys. km. oraz niskiej ceny nawet na poziomie 40 zł za sztukę zachęcają do wymiany kompletu po obu stronach. Jeżeli jedna niewymieniona końcówka ulegnie awarii w krótkim czasie, ponownie będzie trzeba odstawić auto do serwisu tracąc czas i pieniądze oraz znowu wykonać ustawienie geometrii za kolejne 80 - 120 zł.

Gdzie oddać auto na wymianę końcówki drążka kierowniczego?

Wymiana końcówki drążka nie jest operacją skomplikowaną, jednak w niektórych przypadkach potrzeby może być ściągacz. Po wymianie konieczne jest ustawienie geometrii kół, dlatego wizyta w serwisie tak czy inaczej kierowcy nie ominie. Zapieczone śruby potrafią stawiać opór, dlatego warto oddać auto do doświadczonego serwisu. 

 



Przeczytaj także

Audi A5 (8T)  - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

Audi A5 (8T) - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

 Audi A5 to niemieckie auto sportowe klasy średniej produkowane od 2007 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstały dwie generacje modelu. Pierwsza opisana skrótem 8T, a druga F5. Samochód produkowany jest w nadwoziu coupe 3d i liftback 5d oraz kabriolet.

więcej

Skoda Octavia (I, II)  - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

Skoda Octavia (I, II) - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

 Skoda Octavia to czeski samochód klasy aut kompaktowych produkowany od 1996 roku do dzisiaj. Do tej pory powstały 4 generacje modelu. Octavia produkowana jest w nadwoziu liftback 5d, sedan oraz kombi. Jej bezpośrednią konkurencją jest Ford Focus i Opel Astra.

więcej

Honda Jazz (II, III)  - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

Honda Jazz (II, III) - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

 Honda Jazz to japońskie auto osobowe klasy aut miejskich produkowane od 2001 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstały 4 generacje modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu hatchback 5d oraz kombi. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Renault Clio, Fiat Punto czy Kia Rio.

więcej

Toyota Auris (I)  - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

Toyota Auris (I) - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

 Toyota Auris to japońskie auto osobowe klasy kompaktowej produkowane w latach 2006-2018. W tym czasie powstały dwie generacje modelu. Auto występuje w nadwoziu hatchback 3d i 5d oraz kombi. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Ford Focus, Opel Astra czy Renault Megane.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę