Innowacja goni innowację, a komputery zaczynają sterować coraz większym obszarem funkcjonowania człowieka. Tym samym modyfikować można już nie tylko seryjne silniki, ale i układy zasilania paliwem LPG czy pracę automatycznej skrzyni biegów. Jest jeszcze różnica między chip tuningiem diesla a benzyny. Ile zajmuje specjaliście zwiększenie mocy?
Chip tuning polega na zmianie parametrów pracy silnika wgranych do komputera sterującego. Fabrycznie wgrana mapa zarządzania silnikiem jest przygotowana pod testy normy emisji spalin oraz do bezpiecznej eksploatacji. Faktycznie silnik jest w stanie znieść większe obciążenie stąd możliwość podniesienia mocy o dodatkowe 30% bez wpływu na zużycie elementów. Do zwiększenia mocy można użyć tańszych PowerBox’ów , które mają wgrane już ustawienia pod konkretną jednostkę napędową. Dużo skuteczniejszy jednak jest fachowy chip tuning przeprowadzany na seryjnym sterowniku, gdzie modyfikacje dobierane są pod konkretny egzemplarz auta.
Zobacz, kto wykonuje chip tuning w Twojej okolicy | ||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Oczywistym jest, że silnik diesla pracuje w trochę inny sposób niż silnik z zapłonem iskrowym, stąd sposób chip tuningowania i jego efekty mogą być różne. Głównie jednak chodzi o podział na silniki turbodoładowane i wolnossące. Z reguły, ale nie zawsze, turbiny montowane są w silnikach diesla, stąd powszechne chip tuningowanie diesli daje wyraźne efekty.
Silniki wyposażone w kompresor lub turbinę są w stanie generować 20-30% więcej mocy i momentu obrotowego po modyfikacji sterownika, podczas gdy w silnikach wolnossących granica ta wynosi zaledwie 3-7%. W silnikach benzynowych chip tuning stosuje się głównie do poprawy kultury pracy, zwiększenia momentu obrotowego, ustawienia parametrów pod tankowane paliwo (liczbę oktanową). Podnoszenie mocy w takim wypadku jest nieopłacalne.
W przypadku silników diesla (ogólnie turbodoładowanych) wyższą moc można uzyskać zmieniając takie parametry jak: ciśnienie doładowania, maksymalne dopuszczalne obroty silnika, dawka paliwa czy czas i kąt wyprzedzenia zapłonu.
Komputer zarządzający pracą silnika zwany ECU steruje także wieloma skrzyniami automatycznymi dostępnymi na rynku, takimi jak DSG Multitronic czy S-tronic. Oznacza to, że tutaj też można dokonać modyfikacji mapy zarządzającej ich pracą. Moc jest generowana jedynie przez silnik, jednak w skrzyni biegów można zmienić sposób jej przekazywania na koła. Niektóre z możliwych modyfikacji ASB to:
Jakiego rzędu ograniczenie momentu obrotowego umożliwia chip tuning DSG?
Typ skrzyni | Silniki | Ograniczony Moment Obrotowy | Maksymalny moment obrotowy |
DQ200 (6 stopniowa) | 1.4 TSI/1.6 TSI/1.8 TSI | 250 Nm | 280 Nm |
DQ250 (6 stopniowa) | 1.9 TDI/2.0 TDI/1.4 TSI/1.8 TFSI/2.0 TFSI/3.2 FSI/3.6 FSI | 400 Nm | 480 Nm |
DL251 | Audi A4 2.0 TFSI | 400 Nm | 480 Nm |
DQ500 (7 stopniowa) | 2.5 TFSI/3.0 TDI/3.0 TFSI/4.2 FSI | 550 Nm | 700 Nm |
DL501 | Audi A6 3.0 TDI/S6 4.0 TFSI | 550 Nm | 750 Nm |
Benzyna wysokooktanowa osiąga wartość 100-102. Czym jest ta wartość w porównaniu do LPG, którego liczba oktanowa zawiera się w granicach 90-120? Okazuje się, że nawet tutaj można dokonać chip tuningu i wycisnąć z tego paliwa jeszcze więcej mocy. Parametry uzyskane na LPG są 10-15% wyższe niż na benzynie wysokooktanowej. Różnica będzie jeszcze większa, gdy porównamy ją do zwykłej benzyny 95. Poza większą mocą i momentem obrotowym polepsza się reakcja na pedał gazu oraz szybsze wkręcanie turbosprężarki w silnikach uturbionych.
LPG zatankujemy także na prawie każdej stacji w kraju i to za co najmniej połowę ceny. Chip tuning LPG jest znacznie droższy w porównaniu do standardowego chip tuningu. Potrafi osiągnąć kwotę kilku, czy kilkunastu tysięcy złotych. Jednak przy obecnej cenie gazu przez kilka lat jazdy odłożyć można na drugie auto średniej klasy, jednocześnie ciesząc się świetnymi właściwościami obecnego samochodu.
Procedura podniesienia mocy silnika za pomocą chip tuningu składa się z trzech zasadniczych faz.
Pierwsza faza to konfrontacja oczekiwań klienta z możliwościami danej jednostki napędowej. Specjalista stara się ustalić jak najwięcej szczegółów, aby efekt końcowy jak najbardziej odpowiadał kierowcy. Zmiany w sterowniku nie zawsze muszą tylko podnosić moc. Można też usprawnić odpalanie silnika w określonych warunkach, zdjąć ograniczenie prędkości maksymalnej, polepszyć parametry przy niskich obrotach czy nawet zmienić sposób pracy automatycznej skrzyni biegów.
Kolejny etap to pomiar parametrów na hamowni. Zanim samochód zostanie poddany skrajnym możliwościom, specjalista musi mieć pewność, że auto jest w dobrej kondycji. Gdyby tak nie wyszło, pomijając niepoprawne wyniki pomiaru, mogłoby dojść do poważnych uszkodzeń. Wykonuje się zatem dokładną diagnostykę. Podczas pomiaru mierzy się moc, moment obrotowy, a także analizę spalin i ciśnienie doładowania. Jeżeli pomiar przebiega pomyślnie, oprogramowanie zgrywane jest z samochodu na dysk komputera specjalisty i poddane odpowiednim modyfikacjom wedle oczekiwań klienta.
Ostatni etap to wgranie nowej mapy w sterownik samochodu i weryfikacja zmian na hamowni. Jeżeli nowe parametry odpowiadają klientowi, samochód jest gotowy do drogi. W przypadku wprowadzenia niewystarczających dla kierowcy zmian wprowadza się poprawki i ponownie weryfikuje je na hamowni. Takich hamowań może się odbyć wiele w trakcie strojenia samochodu, dlatego niezbędny jest jego jak najlepszy stan techniczny.
Czas przeprowadzenia chip tuningu zależeć zatem będzie od łatwości dostania się do sterownika silnika, a także od ilości strojeń jakie będą wymagane. Nie mniej usługa trwa z reguły od 3 do 8 godzin.
Produkcję Audi A3 8L zapoczątkowano w 1996 roku. Trwała ona przez kolejne 7 lat czyniąc auto najlepiej sprzedającym się modelem Audi. To kompaktowy model klasy niższej średniej, jednak należący do grupy samochodów premium. Posiada płytę podłogową wspólną dla modelu VW Golf. Oferowany był z...
Produkowany w latach 2002 - 2010 Citroen C3 pierwszej generacji to auto osobowe zaliczające się do segmentu pojazdów typu B. To nieduży samochód z nadwoziem typu hatchback, który pełnił funkcję auta dla rodziny. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 61KM do 110 KM oraz 4 silniki diesla od...
Produkcję BMW Serii 1 E81-87 rozpoczęto w 2004 roku. To najmniejszy model w ofercie BMW, który stał się najczęściej kupowanym pojazdem tej marki. Jego produkcja zakończyła się w 2013 roku. W ofercie znalazło się 7 silników benzynowych od 116i 115KM do 130i 265KM oraz 6 diesli od 116d 115KM do...
Fiat Sedici to auto klasy aut miejskich segmentu B, które było produkowane od 2005 do 2014 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Soul, Toyota Urban Cruiser, Nissan Juke i Dacia Duster. Fiat Sedici pojawia...