Co zrobić, gdy pasek klinowy piszczy lub zgrzyta?

Aby silnik w pojeździe mógł działać, musi posiadać kilka pasów. Najważniejszym z nich jest pasek rozrządu – jest on odpowiedzialny za synchronizację obrotów korby i wałka rozrządu w celu zapewnienia prawidłowego otwierania i zamykania zaworów. Tak jak wszystkie pasy w twoim pojeździe, pasek rozrządu podlega zużyciu, a wszyscy producenci samochodów zalecają jego regularną wymianę (generalnie pomiędzy 80 000 a 130 000 km, ale różni się to w zależności od marki samochodu czy nawet jego modelu).

Jak to działa?

Pasek rozrządu to pas zębaty, który utrzymuje synchronizację silnika. Zapewnia synchronizację wałka rozrządu i wału korbowego podczas pracy oraz otwieranie i zamykanie zaworów w odpowiednim czasie w zależności od ruchu tłoka. W związku z tym najprawdopodobniej jest to najważniejszy element konserwacji samochodu i należy go wymieniać w zalecanym przez producenta okresie serwisowym.

Podsumowując, zawory i tłok w silniku zajmują zasadniczo taką samą przestrzeń. Oczywiście nie mogą zrobić tego w tym samym czasie lub zderzają się ze sobą, powodując poważne szkody. Pasek rozrządu zapewnia prawidłowe ustawienie ich ruchu, jednak gdy się zerwie, synchronizacja tych ruchów przestaje działać prawidłowo. Najczęstszym rezultatem są wygiete zawory (z powodu uderzeń tłoka), ale może to spowodować również uszkodzenie głowicy cylindra, a nawet samego wałka rozrządu.

Należy pamiętać, że niektórzy producenci samochodów przerzucili się ze stosowania pasków rozrządu na rzecz łańcuchów rozrządu. Metalowe łańcuchy zapewniają znacznie lepszą trwałość i w większości przypadków powinny działać prawidłowo przez cały okres eksploatacji silnika. Warto również zauważyć, że paski rozrządu nie wydają żadnego pisku. Pasek jest zębaty, więc nie ślizga się jak pasek klinowy. Jakikolwiek piskliwy dźwięk wokół osłony paska rozrządu musi pochodzić z innego miejsca.

Co zrobić, gdy pasek rozrządu piszczy lub zgrzyta?

Dlaczego pasek klinowy piszczy?

  • Awaria koła pasowego pompy wodnej: Najczęstszą przyczyną pisków lub zgrzytania pochodzącego z osłony paska rozrządu jest koło pasowe pompy wodnej. Jeżeli łożyska na kole pasowym zaczną ulegać awarii, będą hałasować. W końcu się zatrzymają, a pompa przestanie działać, co spowoduje przegrzanie silnika.
  • Ślizganie się paska klinowego: Kolejną częstą przyczyną jest hałas wydawany przez pasek klinowy. W takich sytuacjach dźwięk pochodzi właściwie z paska klinowego ślizgającego się po kole pasowym, jednak sprawia wrażenie, jakby dochodził zza osłony paska rozrządu.
  • Za bardzo napięty pasek: Powtarzając, dźwięk nie może pochodzić bezpośrednio z paska rozrządu, jednak jeżeli wymieniałeś w ostatnim czasie pasek klinowy, może on być wyregulowany zbyt ciasno, co z kolei może powodać pisk lub zgrzytanie.
  • Nieprawidłowo ustawienie koła pasowego: Piszczenie lub zgrzytanie może brzmieć, jakby pochodziło zza osłony paska rozrządu, jeżeli jedno z pozostałych kół pasowych jest źle ustawione (zazwyczaj po nieprawidłowej wymianie paska na regulowanym kole pasowym).

Jak to się robi:

Mechanik będzie musiał sprawdzić cały silnik podczas pracy, aby określić źródło hałasu. Skontroluje również wzrokowo pasek rozrządu i wszystkie koła pasowe, aby określić ich stan i poziom zużycia, po czym zaleci następny krok w celu naprawy usterki.

Jak to jest ważne?

Jeżeli usłyszysz pisk lub zgrzytanie pochodzące zza pokrywy paska rozrządu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że źródłem tego dźwięku jest koło pasowe pompy wodnej. Jeśli to właśnie koło pasowe uległo awarii, silnik przegrzeje się, powodując potencjalne uszkodzenia (właczając w to również pęknięty blok). Najlepszym sposobem zapobiegania będzie tutaj zapewnienie, że pompa wodna jest zmieniana wtedy, kiedy zmieniany jest pasek rozrządu oraz przestrzeganie zaleceń serwisowych od producenta. Jeden z naszych profesjonalnych mechaników może przyjrzeć się silnikowi w twoim pojeździe, znaleźć przyczynę problemu oraz następnie usunąć daną usterkę.

 





Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Wyszukaj warsztat