Cena wymiany filtra powietrza w Mazda 6 II wraz z usługą wymiany została przedstawiona poniżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwagę filtr rekomendowany. Wyceny przeprowadzono na najpopularniejszych jednostkach napędowych na rynku.
Paliwo |
Silnik |
Filtr powietrza | ||||
Najtańszy |
Rekomendowany |
Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.8 MZR 120KM 88kW |
24 PLN |
60 PLN |
84 PLN |
||
2.0 MZR 147KM 108kW | ||||||
2.0 MZR 155KM 114kW | ||||||
2.5 MZR 170KM 125kW | ||||||
Diesel | 2.0 MZR-CD 140KM 103kW | |||||
2.2 MZR-CD 163KM 120kW |
Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 15 minut. Cena usługi i części może się różnić w zależności od hurtowni w której zaopatruje się mechanik oraz od renomy warsztatu i jego lokalizacji.
Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu. Zadaniem filtra jest oczyszczenie powietrza z wszelkiego pyłu, zanieczyszczeń i mikro obiektów.
Mazda 6 II produkowana w latach 2007 - 2012. Zbudowany na platformie podłogowej G-platform ze współpracy z Fordem. W 2010 auto przeszło facelifting. W gamie silnikowej oferowano 4 jednostki benzynowe od 120KM do 170KM oraz 2 silnika diesla od 140KM do 163KM.
Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche – jednorazowe oraz mokre – wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Są jednak pewne różnice.
Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Jako, że filtr zostanie zapchany dużo szybciej podczas jazdy po zanieczyszczonym terenie, warto kontrolować go co kilka tysięcy kilometrów i na czas podjąć decyzję o jego wymianie.
Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię. Potrzebny jest środek oczyszczający i rozpuszczający zanieczyszczenia oraz smar w spreyu do ponownego nawilżenia filtra.
Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie. Nieprawidłowy proces spalania paliwa wpłynie wtedy na szybsze zużycie silnika.
Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc. Najbezpieczniej jest zlecić wymianę filtra powietrza wykwalifikowanemu mechanikowi.
Mazda 6 II produkowana w latach 2007 - 2012. Zbudowany na platformie podłogowej G-platform ze współpracy z Fordem. W 2010 auto przeszło facelifting. W gamie silnikowej oferowano 4 jednostki benzynowe od 120KM do 170KM oraz 2 silnika diesla od 140KM do 163KM.
Mazda 6 I produkowana w latach 2002 - 2007. Zbudowany na platformie podłogwej G-platform ze współpracy z Fordem. W 2005 auto przeszło facelifting. W gamie silnikowej oferowano 4 jednostki benzynowe od 120KM do 166KM oraz 3 silnika diesla od 121KM do 143KM.
Mazda 6 II produkowana w latach 2007 - 2012. Zbudowany na platformie podłogowej G-platform ze współpracy z Fordem. W 2010 auto przeszło facelifting. W gamie silnikowej oferowano 4 jednostki benzynowe od 120KM do 170KM oraz 2 silnika diesla od 140KM do 163KM.
Mazda 6 I produkowana w latach 2002 - 2007. Zbudowany na platformie podłogwej G-platform ze współpracy z Fordem. W 2005 auto przeszło facelifting. W gamie silnikowej oferowano 4 jednostki benzynowe od 120KM do 166KM oraz 3 silnika diesla od 121KM do 143KM.