Jak przygotować samochód na wakacje?

 Sprawdzanie płynów eksploatacyjnych

Płyny eksploatacyjne

Podstawowymi czynnościami, które należy wykonać przygotowując samochód na wakacje to sprawdzenie płynów eksploatacyjnych. Nie chodzi tutaj tylko o skontrolowanie ich prawidłowego poziomu, ale również o analizę ich kondycji. Sprawdzanie ilość oleju w silniku co prawda można wykonać na własną rękę. Jednak warto powierzyć swój samochód mechanikowi po to, aby ocenił czy olej nie jest na przykład zbyt rozrzedzony, przepalony lub czy nie zawiera opiłków metalu. Dzięki temu, że serwis odpowiednio wcześniej zauważy coś niepokojącego, może od razu wymienić olej i usunąć usterkę. Pozwoli to uniknąć problemów w trasie.

Umów się na mały przegląd przed wyjazdem na wakacje

Zużyty olej może w skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do zatarcia silnika i konieczności przeprowadzenia jego kosztownego remontu. Równie istotnym płynem, który trzeba sprawdzić przed wyjazdem jest płyn hamulcowy. Ten z czasem wchłania wodę przez co traci swoje właściwości. Zużyty płyn może się zagotować, a to zwykle kończy się tym, że pedał hamulca wpada w podłogę a samochód ,,traci’’ hamulce. Dlatego samo sprawdzenie poziomu tego płynu to nie wszystko. Warto odwiedzić mechanika, który dysponuje urządzeniami do badania jego stanu. Zalecamy też skontrolować poziom oraz kondycję płynu chłodzącego. Jeśli jest zużyty może się zagotować, a jeśli nie jest długo wymieniany będzie niszczył elementy układu chłodzenia silnika.

Opony

O czym jeszcze trzeba pamiętać przygotowując samochód na wakacje? Przed wyjazdem warto również sprawdzić w jakie kondycji są opony. Przede wszystkim radzimy skontrolować ciśnienie. Jazda zarówno na nadmiernie napompowanym jak i niedopompowanym ogumieniu może skończyć się nie tylko znacznie szybszym jego zużyciem, ale również wpadnięciem w poślizg lub większą podatnością na przebicie. Oprócz kontroli ciśnienia równie ważne jest sprawdzenie stanu bieżnika oraz ścian bocznych. Sprawna opona nie może mieć sparciałej gumy, ani wybuleń. Nie może też być starsza niż 10 lat (w przypadku ogumienia letniego). Kontrolując ciśnienie i oceniając stan opon radzimy też sprawdzić w jakiej kondycji jest guma koła zapasowego lub dojazdowego. Jeśli w aucie takiej nie ma, warto wyposażyć je chociażby w łatkę w sprayu.

Zawieszenie i układ hamulcowy

Przygotowując samochód na wakacje trzeba jeszcze pamiętać o kontroli zawieszenia oraz układu hamulcowego. Warto zlecić sprawdzenie tych elementów mechanikowi, który powinien obejrzeć w jakim stanie są: tuleje, gumy, wahacze, sprężyny oraz amortyzatory. Części wykonane z gumy nie mogą być popękane, nie powinny być też zabrudzone smarem, co świadczy o ich uszkodzeniu. Z kolei sprężyny nie mogą być pęknięte.

Kolejnymi istotnymi elementami zawieszenia są amortyzatory. Jakiekolwiek wycieki oraz skrzywienia lub pęknięcia ich obudowy zwykle dyskwalifikują taką część z dalszej eksploatacji. Korzystając z warsztatu dysponującego szarpakami do sprawdzania zawieszenia można skontrolować też tłumienie amortyzatorów. Ich sprawność powinna wynosić co najmniej 40%, a najlepiej powyżej 60%. Niestety tego typu pomiar nie jest miarodajny, bo w niektórych auta z dopiero co zamontowanymi amortyzatorami wartość ta może wynosić nawet mniej niż 40%. Na co więc zwracać uwagę? Między innymi na różnice w pracy między pojedynczymi amortyzatorami na jednej osi, ta nie powinna być większa niż 20% sprawności. Warto też poprosić mechanika o ocenę i porównanie częstotliwości tłumienia amortyzatorów na jednej osi. Jeżeli są duże rozbieżności w pracy, wówczas powinno się je wymienić.

Co jeszcze należy sprawdzić przed wakacyjnym wyjazdem? Na pewno elementy układu hamulcowego. Przede wszystkim mechanik powinien ocenić w jakim stanie są tarcze i klocki hamulcowe, aby bezpiecznie dojechać i wrócić z wyjazdu. Jednak to nie wszystko, równie ważna jest kontrola kondycji płynu hamulcowego oraz przewodów hamulcowych, zarówno tych miękkich jak i twardych. Jeżeli płyn wchłonie nadmierną ilość wody, może w trakcie ostrego hamowania ulec przegrzaniu, a to skończy się nie działaniem hamulców. W przypadku korozji lub uszkodzenia przewodów finał będzie bardzo podobny, płyn wycieknie, w układzie dojdzie do obniżenia ciśnienia, a pedał hamulca przestanie działać.

Klimatyzacja, pasek osprzętu

Kolejnym ważnym układem, który warto sprawdzić jest układ klimatyzacji. Aby zrobić to dobrze należy odwiedzić serwis posiadający odpowiednią aparaturę do tak zwanego ,,nabijania’’, czyli sprawdzania i uzupełniania czynnika chłodzącego oraz oleju smarującego. Jeżeli układ ma niewielki ubytek czynnika i oleju, a te nie były dawno uzupełniane to zwykle ich ,,nabicie’’ wystarczy. Jeśli jednak braki są duże, wówczas warto zlecić mechanikowi zastosowanie barwnika fluorescencyjnego, który ujawni źródło nieszczelności.

Serwis powinien również sprawdzić naciąg i stan pasków i napinacza osprzętu, w tym także klimatyzacji. Jeśli któryś z pasków pracuje luźno lub widać na nim wyraźne ślady zużycia to jest duża szansa, że dojdzie do jego uszkodzenia. Grozi to tym, że gdy pasek się zerwie przestaną działać na przykład: pompa wody odpowiadająca za chłodzenie silnika, alternator ładujący akumulator, a także sprężarka klimatyzacji. Jeżeli w aucie czuć nieprzyjemny zapach, warto podczas kontroli wyżej wymienionych elementów zlecić mechanikowi ozonowanie lub inną formę dezynfekcji wnętrza przy okazji zamieniając filtr lub filtry kabinowe na nowe z węglem aktywnym, które lepiej pochłaniają szkodliwe substancje z zewnątrz.

Światła, wycieraczki i płyn do spryskiwaczy

Przed dłuższym wyjazdem radzimy też sprawdzić działanie świateł zewnętrznych: pozycyjnych, mijania, drogowych, przeciwmgielnych, kierunkowskazów, stopu, awaryjnych, a także w nowoczesnych autach – dziennych. Aby nie mieć problemów z widocznością, trzeba skontrolować również stan wycieraczek. Jeśli będą nadmiernie zniszczone mogą rozmazywać wodę na szybie zamiast ją zbierać. Często też zużyte wycieraczki trwale rysują szyby, których nie da się już naprawić. Pozostaje tylko wymiana całej szyby. Równie ważny jest płyn do spryskiwaczy. Radzimy korzystać z produktów wysokiej jakości – najkorzystniej wychodzą koncentraty renomowanych firm rozrabiane z wodą. Ich główne zalety to skuteczniejsze oczyszczanie owadów oraz nie zostawianie niebieskich smug na elementach karoserii i na szybach, których trudno się później pozbyć.

Elementy wyposażenia auta niezbędne za granicą

Jak przygotować samochód na wakacje za granicą? Na pewno niezbędne będzie zgłębienie miejscowych przepisów ruchu drogowego, szczególnie pod kątem obowiązkowego wyposażenia samochodu. W niektórych krajach wymagane jest na przykład wykupienie winiety – nalepki na szybę będącej dowodem uiszczenia opłaty za korzystanie z dróg w danym państwie. Spotykane są również wymogi posiadania w samochodzie kompletu nowych żarówek lub kamizelek odblaskowych dla każdego z pasażerów. Co ciekawe, niektóre kraje wymagają nawet, żeby ilość kamizelek odpowiadała ilości pasażerów i była dostępna przez cały czas w przedziale pasażerskim, a nie w bagażniku. Warto sprawdzić również datę ważności gaśnicy.

 

UMÓW SIĘ NA MAŁY PRZEGLĄD PRZED WYJAZDEM NA WAKACJE

 



Przeczytaj także

Skoda Karoq diesel - cena przeglądu okresowego małego

Skoda Karoq diesel - cena przeglądu okresowego małego

  Skoda Karoq zadebiutowała w 2017 roku, czyli rok później od swojej mniejszej siostry Kodiaq. Ten największy w ofercie Skody SUV produkowany jest do dzisiaj i oferowany w 5 wersjach silnikowych. Pod maskę trafiły 2 silniki benzynowe 1.0 TSI 115 KM i 1.5 TSI 150 KM. Z silników diesla wybrać...

więcej

Audi A6 C7 benzyna - cena przeglądu okresowego dużego

Audi A6 C7 benzyna - cena przeglądu okresowego dużego

  Audi A6 C7 to już czwarta generacja tego modelu w segmencie E Premium. Produkcja rozpoczeła się w 2011 i trwała do 2018 roku. Auto pojawiło się w odmiane sedan (Limousine) i kombi (Avant). Pod maskę trafiły 4 silniki benzynowe o pojemnościach od 2.0 do 4.0, od 180 KM do 420 KM, przez...

więcej

Ford Kuga II diesel - cena przeglądu okresowego małego

Ford Kuga II diesel - cena przeglądu okresowego małego

  Ford Kuga to pierwszy europejski SUV tego amerykańskiego producenta. Produkcja drugiej generacji przypadła na lata 2013-2019, a w 2020 roku obecna już jest jego trzecia odsłona. Omawiany tutaj Ford Kuga II pod maską miał 3 silniki benzynowe z rodziny EcoBoost 1.6 Turbo i 2.0 Turbo o...

więcej

Peugeot 2008 diesel - cena przeglądu okresowego dużego

Peugeot 2008 diesel - cena przeglądu okresowego dużego

  Peugeot 2008 powstał jako następca modelu 207 SW i konkurencja dla takich modeli jak Nissan Juke czy Opel Mokka. Ten miejski crossover produkowany był w latach 2013-2019, po czym wprowadzono jego drugą generację. W ofercie znalazły się aż 4 silniki benzynowe o pojemnościach 1.2 VTi i 1.6...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę