Średnia cena usługi: od 101,01 PLN do 217,41 PLN
Wszystko zależy od tego czy jest to łożysko na przedniej osi czy na tylnej, oraz od samego typu budowy. Najprostrze łożyska wprasowywane kosztują ok. 50 - 150 zł podczas, gdy zespół łożyska z piastą, zwrotnicą i czujnikami ABS i ESP może kosztować nawet 1000 zł. Doliczyć do tego trzeba robociznę, która zmienia się odwrotnie do ceny łożyska. W przypadku prostych łożysk wciskanych, mechanika czeka najwięcej pracy stąd cena usługi może sięgać nawet 300 zł. W przypadku, gdy może on wymienić cały zespół ze zwrotnicą w kilku prostych ruchach, pracy i niezbędnych narzędzi jest mniej, stąd licząc roboczogodziny, cena usługi będzie niższa. Średnio ceny wahają się od 50 do 250 zł za sztukę.
Białystok | 71-159 PLN | Wybierz serwis |
Bydgoszcz | 63-138 PLN | Wybierz serwis |
Gdańsk | 100-183 PLN | Wybierz serwis |
Gorzów Wlkp. |
110-210 PLN | Wybierz serwis |
Katowice | 103-203 PLN | Wybierz serwis |
Kielce | 64-177 PLN | Wybierz serwis |
Kraków | 63-204 PLN | Wybierz serwis |
Lublin | 45-90 PLN | Wybierz serwis |
Łódź | 53-130 PLN | Wybierz serwis |
Olsztyn | 40-80 PLN | Wybierz serwis |
Poznań | 75-225 PLN | Wybierz serwis |
Szczecin | 80-500 PLN | Wybierz serwis |
Toruń | 84-221 PLN | Wybierz serwis |
Warszawa | 89-286 PLN | Wybierz serwis |
Wrocław | 95-155 PLN | Wybierz serwis |
Zielona Góra | 75-167 PLN | Wybierz serwis |
Łożysko koła zostało tak zaprojektowane, aby nierzadko osiągać żywotność całego pojazdu. W teorii jest to 150 - 200 tys. km., jednak styl jazdy kierowcy może skrócić lub wydłużyć ten okres. Poza świadomością przebytego przez auto dystansu, warto znać objawy jakie towarzyszą kończącemu się łożysku.
Wszystko zależy od generacji łożyska jakie zostało zastosowane. Łożysko I generacji, które jest wymiennym elementem wymaga poświęcenia największej ilości czasu w związku z użyciem prasy hydraulicznej. Wymiana takiego łożyska może zająć 2 godziny, więc w przeliczeniu na roboczogodziny będzie to usługa najdroższa. Wymiana całego zespołu zwrotnicy może zająć do 1 godziny.
Rozróżnia się trzy rodzaje łożysk występujące we współczesnych samochodach. W zależności od zastosowanego rozwiązania, konieczna może być wymiana również piasty, a nawet całej zwrotnicy.
Im bardziej zintegrowany element, tym mniej pracy ma mechanik. Wciskanie łożyska prasą jest bardziej czasochłonne od wymiany całej zwrotnicy trzymanej przez kilka śrub. Oddzielnym tematem są jeszcze łożyska zintegrowane z tarczą lub bębnem hamulcowym. Częściej spotykane jest takie rozwiązanie na tylnej osi pojazdu.
Jeżeli kierowca chce samodzielnie zlokalizować uszkodzone łożysko nie wjeżdzając na podnośnik warsztatowy, będzie potrzebował kobyłek. Należy unieść cały przód lub tył pojazdu (w zależności od kierunku słyszenia buczenia) i energicznie zakręcić kołem. Buczenie powinno być wyraźnie słyszalne. Jest to dźwięk inny niż ocieranie klocka o tarczę hamulcową. Jeżeli buczenie nie występuje przy odciążonym kole, hałas podczas jazdy może być spowodowany ząbkowaniem opony. Łapiąc koło u góry i na dole, poruszając energicznie do siebie i od siebie można sprawdzić ewentualny luz łożyska.
Nie ma obowiązku wymiany łożysk po obu stronach, jeżeli uszkodzone jest tylko jedno. Łożysko koła jest jednym z najwolniej zużywających się elementów w samochodzie, dlatego awaria jednej strony nie musi oznaczać uszkodzenia drugiej. Przy wytrzymałości określanej na przebieg rzędu 100 - 150 tys km., dla osoby mało jeżdzącej drugie łożysko może jeszcze długo posłużyć. Łożyska po obu stronach zużywają się z podobną szybkością, dlatego jeżeli kierowca woli mieć spokój, nie popełni błędu wymieniajac od razu oba. Wszystko zależy od względów finansowych i pokonywanych dystansów. Decyzja jednak pozostaje właściciela pojazdu.
O ile wymiana łożyska jest czynnością dość często wykonywaną, to można w niej popełnić kilka błędów. M.in. nieprofesjonalny demontaż łożyska z piasty (jeżeli jest ono wymienialne) może doprowadzić do uszkodzeń gniazda piasty, w które następnie powinno się wprasować nowe łożysko. Najlepiej usługę tę zlecić specjaliście, tym bardziej, że nie jest szczególnie droga.
Zobacz gdzie wymienisz łożysko w Twojej okolicy | ||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Mazda CX-3 to crossover, który jest najmniejszym modelem z gamy pojazdów sportowo-użytkowych produkowanych przez Mazdę. Większym odpowiednikiem Mazdy CX-3 jest model CX-5. Model CX-3...
Hyndai ix20 to auto segmentu B kategorii minivan. Jego produkcję rozpoczęto w roku 2010 i zakończono w 2020. Model przeszedł facelifting w 2015 roku. Hyundai ix20 zastąpił model Matrix...
Honda City to mały miejski sedan z segmentu B. Jego produkcja zaczęła się w 1981 roku i trwała do 2011. City to alternatywa dla modelu Jazz, która produkowana jest do dzisiaj. W modelu City...
Volkswagen Tiguan to model produkowany od 2007 roku do teraz. Jest to auto segmentu Crossover, mniejsze od modelu Touareg. W samochodach tych występują silniki benzynowe o poj. od 1.4 do 2.0 TSI,...