Średnia cena usługi: od 75,41 PLN do 125,67 PLN
Podstawowe zadanie filtra paliwa to wychwytywanie zanieczyszczeń i niedopuszczenie ich do układu zasilania. Jego regularna wymiana jest więc bardzo ważna dla sprawnego funkcjonowania auta, a zaniedbanie tej czynności grozi uszkodzeniem wtryskiwaczy i zapowietrzeniem całego układu, co wiąże się z ogromnymi kosztami. Pytanie tylko, czy można zrobić to samemu? I jak często wymieniać tę część eksploatacyjną?
Podstawowym zaleceniem co do częstotliwości wymiany filtra paliwa są wskazania producenta, które można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. Zazwyczaj wartość tą określa się na 30 tys. km, choć zdarzają się takie auta, które mogą na jednym filtrze przejechać nawet 100 tys. km! Dobrą praktyką jest coroczna wymiana filtra – nie trzeba wtedy pilnować przebiegu, a naszemu pojazdowi na pewno to nie zaszkodzi. W przypadku silników diesla warto dokonać wymiany przed zimą, ponieważ podczas tej pory roku w filtrze osadza się najwięcej wilgoci, ciężkich frakcji oleju i parafiny – jazda na zanieczyszczonym może skończyć się bardzo kosztowną naprawą osprzętu silnika. Czy jednak można taki zabieg wykonać samemu?
W większości przypadków tak, ale tylko wtedy, gdy filtr paliwa znajduje się w łatwo dostępnym miejscu. W nowszych autach jest to zwykle metalowa puszka połączona z przewodami paliwowymi. W zależności od konkretnego modelu auta, wymieniamy ją całą lub tylko wkład. Najczęściej filtr znajduje się w pobliżu kielichów kolumn McPhersona lub ściany grodziowej komory silnika, jednak w niektórych pojazdach można też znaleźć go w pobliżu zbiornika paliwa lub wzdłuż przewodów paliwowych. Jeśli znajduje się pod autem, to znacznie pogarsza sprawę, ponieważ potrzebny jest wtedy podnośnik lub kanał.
Po zlokalizowaniu filtra możemy przystąpić do czynności. Najpierw zaciskamy gumowe zakończenia przewodów i zdejmujemy z nich opaski. Wyciągamy filtr i zakładamy nowy, mając na uwadze kierunek przepływu. Teraz wystarczy już tylko z powrotem zamontować przewody tak samo, jak w starym filtrze. Proste, prawda? Jeśli filtr paliwa znajduje się w zbiorniku, sprawa niestety się komplikuje. Wtedy do wymiany potrzebne są specjalne klucze, których zakup raczej nie będzie opłacalnym przedsięwzięciem. Lepiej więc taką usługę zlecić w warsztacie.
Filtr paliwa, choć niewielki i raczej niezauważalny przy zwykłej eksploatacji auta, jest bardzo ważny dla jego sprawnego funkcjonowania. To właśnie on chroni cały układ przed wszelkimi zanieczyszczeniami. Jeśli więc zostanie zaniedbany, przestanie spełniać swe zadanie. Sam filtr jest niedrogi i kosztuje kilkadziesiąt złotych, jeśli jednak ulegnie zapchaniu, to naprawa szkód tym spowodowanych może nas naprawdę dużo kosztować – nieraz ceny napraw dochodzą do kilku tysięcy złotych! Nie warto więc ryzykować i regularnie wymieniać ten element, zwłaszcza jeśli posiadasz silnik diesla.
Kia Ceed to hit rynkowy, którego premiera odbyła się w 2006 roku, a produkcja z powodzeniem odbywa się do dzisiaj. Generacja omawianego modelu kończy się jednak na roku 2012. Samochód...
Model ASX to mniejsza wersja Outlander'a i chociaż jego produkcja trwa zaledwie 9 lat, bo od 2010 roku, to model przeszedł już 3 faceliftingi, w roku 2015, 2016 i 2019. Ten najmłodszy dość...
Model Swift ze stajni Suzuki, to samochód z długą historią. Produkcję rozpoczęto już w 1983 roku, a omawiana generacja V wypuszczona na świat została w 2010. Przez kolejne 6 lat, kierowcy...