Średnia cena usługi: od 110,67 PLN do 313,67 PLN
Uszkodzona chłodnica wymaga natychmiastowej wymiany. Jeśli więc zauważyłeś wyciekający płyn chłodniczy lub inne usterki związane z tym układem, natychmiast udaj się do warsztatu. Specjaliści dokonają diagnozy problemu i jeśli będzie taka konieczność, dokonają wymiany urządzenia. Problem z chłodzeniem pojawia się w najmniej spodziewanym momencie, a nie wolno go w żadnym razie lekceważyć – podpowiadamy, co zrobić, jeśli już dojdzie do awarii.
Układ chłodzenia może mieć postać bezpośrednią i pośrednią, w pierwszej z nich silnik „owiewany” jest za pomocą powietrza. Jego przepływ może odbywać się w wyniku pędu pojazdu lub przy pomocy wentylatora. Pośredni układ chłodzenia z kolei opiera swoje działanie na specjalnej cieczy chłodzącej.
Chłodnica jest oczywiście najważniejszym elementem układu, dlatego w przypadku jej awarii nie ma mowy o dalszej eksploatacji samochodu. Co prawda można ją zregenerować, ale często taniej wychodzi po prostu jej wymiana. O usterkę nie trudno, ponieważ chłodnica znajduje się na przodzie auta i właściwie nie jest niczym osłoniona. Wystarczy tylko, że wystrzelony spod kół kamyk przebije delikatne przewody lub dojdzie do uszkodzenia zbiornika w wyniku stłuczki i mamy problem. Awaria często dotyczy rdzenia, którego naprawa jest na tyle nieopłacalna, że lepiej od razu wymienić całość. Ceny chłodnic są różne i zależą w dużej mierze od rodzaju i mocy silnika. Ceny zamienników zaczynają się od 200zł, ale już za oryginał można zapłacić nawet 2,5 tys. zł! Alternatywą jest kupno używanej chłodnicy w dobrym stanie, ale w takim wypadku zawsze pozostaje doza niepewności.
Jeśli jesteś w drodze, a układ chłodzenia uległ awarii, znalazłeś się w trudnej sytuacji. Musisz oczywiście udać się do warsztatu, co może stanowić problem, jeśli usterka jest poważna. Co możesz wtedy zrobić? Włączyć ogrzewanie i nawiew na maksymalną wydajność. W trakcie lata może to być uciążliwe, ale wtedy układ chłodzenia będzie w miarę normalnie działał. Jeśli masz przeciek przy przewodzie gumowym, wystarczy go skleić taśmą. W przypadku chłodnicy natomiast na większości stacji kupisz specjalny uszczelniacz w proszku lub płynie, który wystarczy zaaplikować do chłodnicy. Pamiętaj jednak, że silnik musi ostygnąć, bo możesz się poparzyć! Po takim zabiegu koniecznie uzupełnij płyn chłodniczy.
Jeśli masz trochę wiedzy na temat konstrukcji silnika, a przyczyną usterki jest termostat, możesz go po prostu wyjąć. Samochód będzie więcej palił, ale spokojnie dojedziesz do warsztatu. Pamiętaj, aby mieć przy sobie płyn chłodniczy lub chociaż wodę, bo demontaż termostatu na pewno przyczyni się do jego ubytku. Przede wszystkim jednak udaj się do specjalisty, który zlokalizuje problem i kompleksowo go wyeliminuje. Jazda z uszkodzonym układem chłodzenia jest bowiem nie tylko mało wydajna i kosztowna, ale przede wszystkim może prowadzić do zniszczenia silnika, a to już poważny problem. Wiążą się z nim bowiem ogromne koszty, których lepiej uniknąć.
Układ chłodzenia odpowiada za prawidłowe działanie silnika spalinowego w samochodzie. Jego prawidłowe działanie jest więc niezbędne dla funkcjonowania samochodu. Czy wiesz jednak, na jakiej...
Model produkowano w latach 2004-2010. Citroen C4 I zdobył nagrodę World Car Design of the Year. W roku 2008 przeprowadzono face lifting. W ofercie silnikowej znalazły się 4 silniki benzynowe...
Najnowsza generacja modelu C4 jest produkowana od 2010r. Pojazd jest wyłącznie produkowany w odmianie 5-drzwiowego hatchbacka. Inne odmiany przeniesiono na serię DS. W ofercie występują 4...
Citroen C5 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2001 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan, kombi i liftback. Głównymi...