Wyciszanie samochodów

Przeszkadza Ci szum wiatru przy prędkości ponad 100km/h? A może jazda po zatłoczonym mieście jest dla Ciebie nie do wytrzymania? Taki hałas nie tylko źle wpływa na nasz słuch, ale także na percepcję i zdolność koncentracji, warto więc pomyśleć o profesjonalnym wyciszeniu samochodu. Podpowiadamy, jakie opcje masz do wyboru.

W przypadku nadmiernego hałasu, dobiegającego do wnętrza samochodu, warto w pierwszej kolejności zlokalizować źródło uciążliwych dźwięków. Często jest to po prostu jednostka napędowa, w przypadku której stosuje się wygłuszenie grodzi rozdzielającej komorę silnika od wnętrza auta. Ze względu na trudny dostęp nie każdy jednak zdecyduje się na samodzielne wykonywanie takich zabiegów, a w warsztacie sporo to kosztuje. Drugą opcją jest po prostu wygłuszenie maski, ale efekty są raczej niewielkie.

Kierowcy poruszający się w ruchu miejskim często narzekają na hałasy z okolic zawieszenia – w takim przypadku zaleca się wyciszenie plastikowych nadkoli przednich, stalowych kielichów amortyzatorów i nadkoli tylnych. Jeżeli natomiast skarżymy się na szum powietrza, pomóc może wygłuszenie drzwi i podłogi, ale jest to dość skomplikowany zabieg, ponieważ wymaga demontażu tapicerki, foteli, kanap i wielu innych elementów.

Kiedy już podjęliśmy decyzję co do wygłuszenia konkretnych elementów, musimy zaopatrzyć się w odpowiednie materiały do izolacji. W miejscach takich jak wnętrze drzwi, czy nadkola, muszą być odporne na działanie wody. Bardzo dobrze sprawują się w tej mierze produkty oparte o bituminy, ponieważ mają one zadowalające właściwości akustyczne. W przypadku drzwi często stosuje się do wygłuszania taśmy dekarskie i maty bitumiczne, które nie kosztują wiele (taśma około 35 zł, a mata 40 zł za m2). Te drugie dzielą się na miękkie, stosowane w przypadku kształtów nieregularnych, i twarde, używane do dużych, płaskich powierzchni. Obydwa rodzaje produktów posiadają fabryczny klej, co znacznie ułatwia pracę.

Z kolei w miejscach mniej narażonych na wilgoć z reguły stosuje się inne materiały izolacyjne. W przypadku grodzi silnika, podłogi samochodu, czy bagażnika często używa się filcu, który świetni wygłusza i jest powszechnie polecany. Dodatkową zaletą jest jego cena, ponieważ 1 m2 można kupić już za 10zł! W przypadku wersji z klejem cena ta ulega podwojeniu. Inną opcją są pianki akustyczne, od dawna stosowane do wygłuszania, jednak trzeba za nie zapłacić już więcej, bo jakieś 40 zł/m2.

Zanim przystąpisz do wygłuszania samochodu, dobierz materiały zgodnie z ich przeznaczeniem. Maty bitumiczne zdecydowanie lepiej sprawdzają się jako bariera akustyczna dla niskich częstotliwości, których doświadczamy na przykład na nierównej drodze. Z kolei pianki i filc są bardziej skuteczne dla wygłuszenia szumu i świstów. Przede wszystkim jednak dobrze się zastanów, zanim cokolwiek zrobisz, ponieważ wymaga to naprawdę sporo pracy – jeśli nie dysponujesz za bardzo wolnym czasem, zleć usługę specjaliście.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Skoda Octavia II - Cena wymiany rozrządu

Skoda Octavia II - Cena wymiany rozrządu

 Druga generacja Skody Octavia była produkowana w latach 2004 - 2013. Powstała na platformie PQ35, takiej samej jak Golf V. Facelifting tego modelu odbył się w roku 2009. W ofercie było...

więcej

Skoda Octavia I - Cena wymiany rozrządu

Skoda Octavia I - Cena wymiany rozrządu

 Produkcję Skoda Octavia I rozpoczęto w 1996 roku. Samochód zaprojektowano w biurach koncernu Volkswagena. Model szybko zyskał na popularności w Europie, przez co nadano mu tytuł bestsellera....

więcej

Skoda Superb II - Cena wymiany rozrządu

Skoda Superb II - Cena wymiany rozrządu

 Produkcję Skody Superb drugiej generacji rozpoczęto w 2008 roku. W odróżnieniu od poprzedniej wersji modelu, pojazd jest liftbackiem o sylwetce standardowego sedana. Pojazd zbudowano na...

więcej

Skoda Superb I - Cena wymiany rozrządu

Skoda Superb I - Cena wymiany rozrządu

 Skodę Superb pierwszej generacji zaprezentowano po raz pierwszy w 2001 roku. Pojazd był dostępny jedynie w wersji sedan. Miał wspólną płytę podłogową koncernu Volkswagen AB razem z...

więcej