Standardowa cena najmu stanowiska waha się w przedziale 15-30 zł za godzinę. I zasada im drożej tym lepsze stanowisko wcale się tutaj nie sprawdza. Może się zdarzyć, że kwota 30 zł odnosi się do jednopojazdowego dobrze wyposażonego garażu, który zapewnia nam ciszę i psychiczny komfort pracy. 20 zł zaś może kosztować najem jednego z kilkunastu podnośników nowocześnie wyposażonej hali. Cenę ustala właściciel terenu, a nie koniecznie zapewniany standard. Z reguły najtańsze są stanowiska bez podnośnika do prostych napraw (ok. 20zł), a najdroższe takie z podnośnikiem i narzędziami w cenie (ok. 35 zł). Czasami trzeba jednak dopłacić za wózek z narzędziami - to kolejne 20 - 30zł, jednak często w postaci opłaty jednorazowej. Za klucze specjalistyczne również właściciel może liczyć sobie 10 zł od każdego zestawu czy sztuki.
Warsztat samoobsługowy to miejsce, gdzie zarówno amator jak i profesjonalista może odpłatnie korzystać z miejsca przystosowanego do wykonaywania napraw mechanicznych. Warsztaty samoobsługowe przyjmują różne formy, a nie zawsze zależna jest od tego cena. Najprostsze konstrukcje to prywatne garaże bez kanału, wyposażone w prąd i podstawowe narzędzia. Kolejny poziom to mały warsztat np. dwustanowiskowy z podnośnikami łapowymi i dodatkowymi narzędziami typu spawarka czy zlewarka do oleju. Najdroższe inwestycje to wielkie hale na kilkanaście samochodów, doradztwo mechanika na miejscu, strefy odpoczynku i całe zaplecze sanitarne. Niestety dostęp do takich serwisów premium jest dość ograniczony z racji ich mniejszej ilości.
Jak każde rozwiązanie, warsztat samoobsługowy mimo swoich zalet nie jest pozbawiony wad. Na szczęście tych pierwszych zdaje się być więcej.
Zalety
Wady
Dostęp do takiego miejsca ma każdy zmotoryzowany, jednak życie pokazuje, że głównie korzystają z takich miejsc pasjonaci. Nie da się ukryć, że za naprawę swojego auta nie zabierze się osoba, która nie wie jak jest ono zbudowane. Sama wiedza to też za mało, bo od poprawnie wykonanej naprawy zależy bezpieczeństwo podczas dalszego użytkowania auta. Poza pasjonatami miejsca te odwiedzają mechanicy, którzy akurat mogą nie mieć dostępu do konkretnych narzędzi specjalistycznych w serwisie w którym pracują. Mały odesetek osób stanowią zwykli kierowcy, którzy chcą podjąć się np. prostej wymiany oleju.
W jednym miejscu dostępne będą tylko podstawowe narzędzia i kanał do obsługi podwozia, a drugie będzie przypominało profesjonalny serwis samochodowy zdolny wykonać każdą naprawę. Za większość rzeczy poza samym stanowiskiem będzie trzeba dopłacić. Zbierając w jedno miejsce wszystkie oferty, liczyć można na takie udogodnienia jak:
Biznes w postaci warsztatu samoobsługowego jest zdecydowanie popularniejszy na zachodzie Europy, jednak od kilku lat i w Polsce przedsiębiorcy próbują swoich sił. Najłatwiej znaleźć takie miejsce w dużych miastach. Czasami przyjmuje on postać skromnego garażu na wynajem godzinowy, a czasami odrębne stanowisko w serwisie samochodowym.
Zobacz warsztaty samoobsługowe w Twojej okolicy | ||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Produkowany w latach 1999 - 2005 Leon I to model samochodu posiadający cechy sportowe. Umiejscowiony został w segmencie samochodów kompaktowych typu C. W ofercie znalazło się 12 silników...
Produkcja trzeciej generacji Seata Ibizy ruszyła w 2001 roku. Jest to samochód osobowy należący do segmentu B. Ibiza III uzyskała tytuł Samochodu Roku 2003, a dwa lata później przeszła...
Seat Ibiza to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 1984 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback i sedan. Głównymi...
Produkowany w latach 2007 - 2012 Fiat Bravo II to następca modelu Stilo. Auto wyglądem nawiązuje do Grande Punto oraz swojej pierwszej wersji. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 90KM do...