Pobierz darmową aplikację mobilną

Sprzęgła hydrokinetyczne

Zauważyłeś zwiększone zużycie paliwa, wibracje podczas przyspieszania i przegrzewanie się automatycznej skrzyni biegów? Prawdopodobnie masz zużyte sprzęgło hydrokinetyczne. Mimo, że stosuje się je powszechnie i nadal uważane jest za nowoczesne i wydajne rozwiązanie, to zostało wynalezione już w XIX wieku. Jak działa? I co zrobić, gdy ulegnie usterce?

Wynalazcą sprzęgła hydrokinetycznego był Hermann Fottinger, który zdecydował się umieścić pompę i turbinę w jednej obudowie, aby napędzała je umieszczona tam ciecz. Wymuszony ruch obrotowy powoduje, że sprzęgło pracuje. W nowszych wersjach zasada jego działania uległa zmianie – sprzęgło pracuje dzięki bezwładności cieczy umieszczonej wewnątrz sprzęgła. Jest ona poruszana przez wirnik pompy, umieszczony na wale korbowym silnika.

Sprzęgło hydrokinetyczne pracuje z większym poślizgiem, co powoduje jego szybsze zużywanie i większe spalanie paliwa. Jako minusy wskazuje się też brak możliwości rozłączenia silnika przy zmianie biegów, a także niezbyt intensywne hamowanie. Mimo to sprzęgło posiada swoje zalety, a góruje wśród nich możliwość przenoszenia dużego momentu obrotowego na koła, co sprawdza się bardzo w sezonie zimowym. Poza tym układ napędzany silnika jest lepiej zabezpieczony, a tłumik drgań pracuje o wiele lepiej.

Hydrokinetyczne sprzęgło ze względu na swoją konstrukcję stosowane jest głównie w większych samochodach, przede wszystkim ciężarowych. Świetnie sprawdza się też w pojazdach terenowych, które wymagają sporej wytrzymałości elementów sprzęgła. Nie oznacza to jednak, że nie występuje w samochodach osobowych – wszystko zależy od marki i producenta.

Problemy związane z pracą sprzęgła hydrokinetycznego występują w wielu pojazdach. Gdy już dojdzie do uszkodzenia konwertera, specjalistyczne warsztaty praktycznie zawsze zalecają jego regenerację. Także podczas każdej naprawy automatycznej skrzyni biegów usługa ta jest przeprowadzana obowiązkowo. Wynika to z faktu, że sprzęgło pobiera olej ze skrzyni, a ten może zawierać opiłki metalu.

Jak wygląda taka naprawa? Element zostaje rozcięty, większość podzespołów wymieniona, wymyta, a potem całość ponownie zespawana. Na końcu wystarczy już tylko sprawdzić szczelność i wyważyć sprzęgło. Regeneracja zajmuje około dwóch dni. Profesjonalny warsztat zapewni po wykonaniu usługi gwarancję na przynajmniej dwa lata. Warto o tym pamiętać.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU
Szukasz pracy w warsztacie? Aplikuj w 60 sekund

Nasze porady

Total testuje Mercedesa. Który pali najmniej?

Total testuje Mercedesa. Który pali najmniej?

Producenci samochodów prześcigają się we wdrażaniu nowoczesnych technologii, by ograniczyć spalanie. Jakie daje to efekty? Patryk Mikiciuk z Team TOTAL postanowił to sprawdzić na przykładzie...

więcej

Skrzynia automatyczna czy manualna?

Skrzynia automatyczna czy manualna?

To chyba jeden z najbardziej kontrowersyjnych tematów dyskusji wśród kierowców. Zarówno w Polsce, jak i za granicą nie brakuje zwolenników jednej i drugiej przekładni. Która jest więc lepsza?...

więcej

Jak zabezpieczyć samochód na zimę?

Jak zabezpieczyć samochód na zimę?

Zima jest trudnym okresem dla samochodów, zwłaszcza tych parkowanych na zewnątrz. Negatywnie na poszczególne części auta wpływają niskie temperatury, opady śniegu, szron osadzający się na szybach...

więcej

Raport awaryjności Volksawagen Passat B3-B7

Raport awaryjności Volksawagen Passat B3-B7

Volkswagena Passata zna chyba każdy. Obiekt wielu kawałów, dowcipów i drwin. Model poddawany mniej lub bardziej profesjonalnym tunningom. Wół roboczy taksówkarzy, przedstawicieli handlowych, ale...

więcej




Darmowa aplikacja mobilna

Nasza aplikacja działa poprawnie na wszystkich platformach mobilnych.
W celu jej pobrania wystarczy przejść do wybranego sklepu.

Pobierz z App Store

Pobierz ze Sklepu Windows

Wyślij aplikację na Twój telefon

SMS-em otrzymasz link do pobrania naszej aplikacji.

Pobierz