Sprzęgła hydrokinetyczne

Zauważyłeś zwiększone zużycie paliwa, wibracje podczas przyspieszania i przegrzewanie się automatycznej skrzyni biegów? Prawdopodobnie masz zużyte sprzęgło hydrokinetyczne. Mimo, że stosuje się je powszechnie i nadal uważane jest za nowoczesne i wydajne rozwiązanie, to zostało wynalezione już w XIX wieku. Jak działa? I co zrobić, gdy ulegnie usterce?

sprzęgło hydrokinetyczne

Wynalazcą sprzęgła hydrokinetycznego był Hermann Fottinger, który zdecydował się umieścić pompę i turbinę w jednej obudowie, aby napędzała je umieszczona tam ciecz. Wymuszony ruch obrotowy powoduje, że sprzęgło pracuje. W nowszych wersjach zasada jego działania uległa zmianie – sprzęgło pracuje dzięki bezwładności cieczy umieszczonej wewnątrz sprzęgła. Jest ona poruszana przez wirnik pompy, umieszczony na wale korbowym silnika.

Sprzęgło hydrokinetyczne pracuje z większym poślizgiem, co powoduje jego szybsze zużywanie i większe spalanie paliwa. Jako minusy wskazuje się też brak możliwości rozłączenia silnika przy zmianie biegów, a także niezbyt intensywne hamowanie. Mimo to sprzęgło posiada swoje zalety, a góruje wśród nich możliwość przenoszenia dużego momentu obrotowego na koła, co sprawdza się bardzo w sezonie zimowym. Poza tym układ napędzany silnika jest lepiej zabezpieczony, a tłumik drgań pracuje o wiele lepiej.

Hydrokinetyczne sprzęgło ze względu na swoją konstrukcję stosowane jest głównie w większych samochodach, przede wszystkim ciężarowych. Świetnie sprawdza się też w pojazdach terenowych, które wymagają sporej wytrzymałości elementów sprzęgła. Nie oznacza to jednak, że nie występuje w samochodach osobowych – wszystko zależy od marki i producenta.

Problemy związane z pracą sprzęgła hydrokinetycznego występują w wielu pojazdach. Gdy już dojdzie do uszkodzenia konwertera, specjalistyczne warsztaty praktycznie zawsze zalecają jego regenerację. Także podczas każdej naprawy automatycznej skrzyni biegów usługa ta jest przeprowadzana obowiązkowo. Wynika to z faktu, że sprzęgło pobiera olej ze skrzyni, a ten może zawierać opiłki metalu.

Jak wygląda taka naprawa? Element zostaje rozcięty, większość podzespołów wymieniona, wymyta, a potem całość ponownie zespawana. Na końcu wystarczy już tylko sprawdzić szczelność i wyważyć sprzęgło. Regeneracja zajmuje około dwóch dni. Profesjonalny warsztat zapewni po wykonaniu usługi gwarancję na przynajmniej dwa lata. Warto o tym pamiętać.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Skrzynia automatyczna czy manualna?

Skrzynia automatyczna czy manualna?

To chyba jeden z najbardziej kontrowersyjnych tematów dyskusji wśród kierowców. Zarówno w Polsce, jak i za granicą nie brakuje zwolenników jednej i drugiej przekładni. Która jest więc lepsza?...

więcej

Volkswagen Touran II - Cena wymiany rozrządu

Volkswagen Touran II - Cena wymiany rozrządu

 Początek produkcji najnowszej generacji modelu Touran to 2015 rok. Auto zostało całkowicie zaprojektowane od postaw w stosunku do poprzedniej generacji. Pojazd powstał na płycie podłogowej...

więcej

Opel Zafira B - Cena wymiany rozrządu

Opel Zafira B - Cena wymiany rozrządu

 Produkcję modelu Zafira B rozpoczęto w 2005 roku, a zakończono po 9 latach, w roku 2014. Zafira jest ściśle powiązana z innym model marki - Oplem Astrą. Auto przeszło facelifting w 2008 roku...

więcej

Volkswagen Touran I - Cena wymiany rozrządu

Volkswagen Touran I - Cena wymiany rozrządu

  Produkowany w latach 2003 - 2010 Touran I generacji to średniej wielkości van w ofercie Volkswagena. W 2006 roku model ten przeszedł facelifting, a w 2007 został według holendrów Samochodem...

więcej