Zauważyłeś zwiększone zużycie paliwa, wibracje podczas przyspieszania i przegrzewanie się automatycznej skrzyni biegów? Prawdopodobnie masz zużyte sprzęgło hydrokinetyczne. Mimo, że stosuje się je powszechnie i nadal uważane jest za nowoczesne i wydajne rozwiązanie, to zostało wynalezione już w XIX wieku. Jak działa? I co zrobić, gdy ulegnie usterce?
Wynalazcą sprzęgła hydrokinetycznego był Hermann Fottinger, który zdecydował się umieścić pompę i turbinę w jednej obudowie, aby napędzała je umieszczona tam ciecz. Wymuszony ruch obrotowy powoduje, że sprzęgło pracuje. W nowszych wersjach zasada jego działania uległa zmianie – sprzęgło pracuje dzięki bezwładności cieczy umieszczonej wewnątrz sprzęgła. Jest ona poruszana przez wirnik pompy, umieszczony na wale korbowym silnika.
Sprzęgło hydrokinetyczne pracuje z większym poślizgiem, co powoduje jego szybsze zużywanie i większe spalanie paliwa. Jako minusy wskazuje się też brak możliwości rozłączenia silnika przy zmianie biegów, a także niezbyt intensywne hamowanie. Mimo to sprzęgło posiada swoje zalety, a góruje wśród nich możliwość przenoszenia dużego momentu obrotowego na koła, co sprawdza się bardzo w sezonie zimowym. Poza tym układ napędzany silnika jest lepiej zabezpieczony, a tłumik drgań pracuje o wiele lepiej.
Hydrokinetyczne sprzęgło ze względu na swoją konstrukcję stosowane jest głównie w większych samochodach, przede wszystkim ciężarowych. Świetnie sprawdza się też w pojazdach terenowych, które wymagają sporej wytrzymałości elementów sprzęgła. Nie oznacza to jednak, że nie występuje w samochodach osobowych – wszystko zależy od marki i producenta.
Problemy związane z pracą sprzęgła hydrokinetycznego występują w wielu pojazdach. Gdy już dojdzie do uszkodzenia konwertera, specjalistyczne warsztaty praktycznie zawsze zalecają jego regenerację. Także podczas każdej naprawy automatycznej skrzyni biegów usługa ta jest przeprowadzana obowiązkowo. Wynika to z faktu, że sprzęgło pobiera olej ze skrzyni, a ten może zawierać opiłki metalu.
Jak wygląda taka naprawa? Element zostaje rozcięty, większość podzespołów wymieniona, wymyta, a potem całość ponownie zespawana. Na końcu wystarczy już tylko sprawdzić szczelność i wyważyć sprzęgło. Regeneracja zajmuje około dwóch dni. Profesjonalny warsztat zapewni po wykonaniu usługi gwarancję na przynajmniej dwa lata. Warto o tym pamiętać.
Ford Fiesta to auto klasy miejskiej segmentu B, które było produkowane od 1976 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 8 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, sedan i van. Głównymi...
Ford Fiesta Mk6 to mniejszy odpowiednik Forda Focusa. Jest też do niego w kilku miejscach podobny. W europie produkowany był w latach 2001-2008, a w takich miejscach jak RPA czy Brazylia...
To chyba jeden z najbardziej kontrowersyjnych tematów dyskusji wśród kierowców. Zarówno w Polsce, jak i za granicą nie brakuje zwolenników jednej i drugiej przekładni. Która jest więc lepsza?...
Generacja C5 produkowana była w latach 1997 - 2005, a w 2001 roku A6 przeszło delikatny facelifting. Audi A6 C5 to auto wyższej klasy średniej, które jest większym i bardziej prestiżowym...