Spawanie plastików

Pęknięty zderzak, reflektor, owiewka? Potrzebne spawanie plastiku? Jest wiele plastikowych elementów naszego pojazdu, które mogą zostać uszkodzone, a klejenie ich na własną rękę nie jest najlepszym rozwiązaniem. Warto więc skorzystać z pomocy specjalisty, który profesjonalnie zespawa dany element. Tym bardziej, że nie jest to droga usługa, a jej efekty często potrafią zadziwić.

Chwila nieuwagi przy cofaniu i trach! Zderzak jest pęknięty, a ty się wściekasz, bo wymiana będzie sporo kosztowała. Całe szczęście jest inna opcja, czyli spawanie plastiku, którą dobry fachowiec przeprowadzi szybko i profesjonalnie. A ty zaoszczędzisz całkiem sporo kasy.

Większość elementów plastikowych używanych we współczesnych autach to tzw. tworzywa termoplastyczne. Ich cechą charakterystyczną jest możliwość naprawy w wysokich temperaturach – proces ten bardzo przypomina spawanie. Reszta plastików z kolei jest chemo- i termoutwardzalna, można więc je tylko kleić i laminować.

W przypadku spawania plastiku panuje jedna, prosta zasada – naprawiać można je takim samym materiałem, z jakiego zostały wytworzone. Zanim więc przystąpisz do pracy, sprawdź rodzaj tworzywa – jego symbol powinien być wytłoczony na wewnętrznej stronie danego elementu plastikowego. Duże powierzchnie termoplastyczne naprawia się za pomocą tzw. metody ciągnionej, która polega na nagrzaniu naprawianego materiału, a także pręta spawalniczego za pomocą specjalnej dmuchawy. Należy przy tym uważać, aby nie podgrzać przypadkiem boków spawanego elementu. Z kolei metoda wahadłowa polega na naprzemiennym podgrzewaniu materiału spawanego i spawalniczego, co pozwala położyć spoinę na naprawdę małych i trudno dostępnych miejscach.

Plastiki chemo- i termoutwardzalne nie mogą być spawane. Aby naprawić pęknięcia na elementach z nich wykonanych, klei się je najpierw klejem szybkowiążącym, a potem za pomocą żywicy poliestrowej wlepia klin z takiego samego tworzywa na wewnętrznej stronie elementu. Czasem jednak to nie wystarcza – w przypadku zderzaków zrobionych z laminatów stosuje się specjalną tkaninę wzmacniającą z włókien szklanych, którą przykleja się na uszkodzenie.

W każdym samochodzie występują jednak takie elementy plastikowe, których nie klei się i nie spawa. Mowa przede wszystkim o kloszach przednich i tylnych lamp. Mimo, że da się je naprawić w ten sposób, to nie praktykuje się takich działań, ponieważ naprawiane miejsce załamuje światło, co jest niezgodne z obowiązującymi przepisami. W tym przypadku trzeba więc kupić po prostu nowy klosz.

Naprawa plastików w samochodach poprzez spawanie i klejenie wiąże się z wieloma zaletami – nie trzeba wymieniać danego elementu na nowy, co nieraz sporo kosztuje, a efekt często jest tak dobry, że wręcz niezauważalny. Warto jednak pamiętać, aby taką usługę zawsze zlecać dobremu i sprawdzonemu fachowcowi, co gwarantuje odpowiedni poziom obsługi klienta.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka kontroli trakcji TC?

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka kontroli trakcji TC?

Jazda z uszkodzonym układem kontroli trakcji stwarza poważne zagrożenie, tym bardziej, że może być to powiązane z układem ABS. Zapalenie kontrolki kontroli trakcji może być spowodowane awarią...

więcej

Raport awaryjności Volksawagen Passat B3-B7

Raport awaryjności Volksawagen Passat B3-B7

Volkswagena Passata zna chyba każdy. Obiekt wielu kawałów, dowcipów i drwin. Model poddawany mniej lub bardziej profesjonalnym tunningom. Wół roboczy taksówkarzy, przedstawicieli handlowych, ale...

więcej

Czy mechanik zregeneruje silnik za 73 zł?

Czy mechanik zregeneruje silnik za 73 zł?

Dobry mechanik to zbawienie każdego kierowcy. Można mu zaufać zarówno pod względem fachowości wykonania naprawy jak i przy uczciwym rozliczeniu. Niestety naprawy związane z silnikiem lub skrzynią...

więcej

Jak zabezpieczyć samochód na zimę?

Jak zabezpieczyć samochód na zimę?

Zima jest trudnym okresem dla samochodów, zwłaszcza tych parkowanych na zewnątrz. Negatywnie na poszczególne części auta wpływają niskie temperatury, opady śniegu, szron osadzający się na szybach...

więcej