Spawanie plastików

Pęknięty zderzak, reflektor, owiewka? Potrzebne spawanie plastiku? Jest wiele plastikowych elementów naszego pojazdu, które mogą zostać uszkodzone, a klejenie ich na własną rękę nie jest najlepszym rozwiązaniem. Warto więc skorzystać z pomocy specjalisty, który profesjonalnie zespawa dany element. Tym bardziej, że nie jest to droga usługa, a jej efekty często potrafią zadziwić.

Chwila nieuwagi przy cofaniu i trach! Zderzak jest pęknięty, a ty się wściekasz, bo wymiana będzie sporo kosztowała. Całe szczęście jest inna opcja, czyli spawanie plastiku, którą dobry fachowiec przeprowadzi szybko i profesjonalnie. A ty zaoszczędzisz całkiem sporo kasy.

Większość elementów plastikowych używanych we współczesnych autach to tzw. tworzywa termoplastyczne. Ich cechą charakterystyczną jest możliwość naprawy w wysokich temperaturach – proces ten bardzo przypomina spawanie. Reszta plastików z kolei jest chemo- i termoutwardzalna, można więc je tylko kleić i laminować.

W przypadku spawania plastiku panuje jedna, prosta zasada – naprawiać można je takim samym materiałem, z jakiego zostały wytworzone. Zanim więc przystąpisz do pracy, sprawdź rodzaj tworzywa – jego symbol powinien być wytłoczony na wewnętrznej stronie danego elementu plastikowego. Duże powierzchnie termoplastyczne naprawia się za pomocą tzw. metody ciągnionej, która polega na nagrzaniu naprawianego materiału, a także pręta spawalniczego za pomocą specjalnej dmuchawy. Należy przy tym uważać, aby nie podgrzać przypadkiem boków spawanego elementu. Z kolei metoda wahadłowa polega na naprzemiennym podgrzewaniu materiału spawanego i spawalniczego, co pozwala położyć spoinę na naprawdę małych i trudno dostępnych miejscach.

Plastiki chemo- i termoutwardzalne nie mogą być spawane. Aby naprawić pęknięcia na elementach z nich wykonanych, klei się je najpierw klejem szybkowiążącym, a potem za pomocą żywicy poliestrowej wlepia klin z takiego samego tworzywa na wewnętrznej stronie elementu. Czasem jednak to nie wystarcza – w przypadku zderzaków zrobionych z laminatów stosuje się specjalną tkaninę wzmacniającą z włókien szklanych, którą przykleja się na uszkodzenie.

W każdym samochodzie występują jednak takie elementy plastikowe, których nie klei się i nie spawa. Mowa przede wszystkim o kloszach przednich i tylnych lamp. Mimo, że da się je naprawić w ten sposób, to nie praktykuje się takich działań, ponieważ naprawiane miejsce załamuje światło, co jest niezgodne z obowiązującymi przepisami. W tym przypadku trzeba więc kupić po prostu nowy klosz.

Naprawa plastików w samochodach poprzez spawanie i klejenie wiąże się z wieloma zaletami – nie trzeba wymieniać danego elementu na nowy, co nieraz sporo kosztuje, a efekt często jest tak dobry, że wręcz niezauważalny. Warto jednak pamiętać, aby taką usługę zawsze zlecać dobremu i sprawdzonemu fachowcowi, co gwarantuje odpowiedni poziom obsługi klienta.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Skoda Citigo - Cena wymiany rozrządu

Skoda Citigo - Cena wymiany rozrządu

 Skoda Citigo to najmniejsz model produkowany przez czeskiego producenta. Jego produkcja rozpoczęła się w 2011 roku i trwa do dziś. Tym samym jest on bezpośrednim konkurentem w swojej klasie...

więcej

Hyundai i20 I - Cena wymiany rozrządu

Hyundai i20 I - Cena wymiany rozrządu

  Hyundai i20 to następca małego modelu miejskiego Getz. Stanowi on uzupełnienie w gamie pomiędzy modelami i10 i i30. Produkowany był w latach 2008-2014, a do dyspozycji kierowców...

więcej

Nissan Qashqai I - Cena wymiany rozrządu

Nissan Qashqai I - Cena wymiany rozrządu

 Produkcja Nissana Qashqai I generacji ruszyła w 2007 roku i trwa do chwili obecnej, jednak w międzyczasie (2013 r.) model przeszedł facelifting. Kierowcy wybierać mogli pośród dwóch silników...

więcej

Nissan Micra III - Cena wymiany rozrządu

Nissan Micra III - Cena wymiany rozrządu

 Nissan Micra produkowany w latach 2003-2010 to już trzecia generacja bardzo popularnego, małego auta miejskiego. Występował on w wersji nadwoziowej 3 i 5 drzwiowej oraz Coupe-Cabrio. Model...

więcej