Spawanie plastiku to łączenie elementów z tworzywa przy wykorzystaniu wysokiej temperatury, ciśnienia oraz spoiwa. Coraz więcej metalowych elementów samochodu zastępuje się tworzyłem, dlatego warto zainteresować się tematem spawania plastiku. Pobliski warsztat świadczący taką usługę za kilkadziesiąt złotych może uchronić Cię przed wydatkiem kilkuset złotych za nowy element. Urządzenia do spawania plastiku są już łatwo dostępne, ale wymagana jest jeszcze podstawowa wiedza. Nie każde tworzywo możesz ze sobą łączyć, a trwałe wiązanie jest podstawą udanej naprawy. Czasami warto zlecić odtworzenie elementu specjalistom.
Cena spawania plastiku różni się w zależności od metody wykorzystanej do połączenia elementów, rozmiaru łączenia, skomplikowania oraz ilości zużytego spoiwa. Niewielkie naprawy, uszczelnienia mogą kosztować kilkadziesiąt złotych. Koszt spawania skomplikowanego i dużego elementu może osiągnąć nawet kilkaset złotych. Jednak zazwyczaj taka naprawa i tak jest tańsza od zakupu nowego elementu. Koszt spawania plastiku można określić także przez pryzmat samodzielnego zakupu narzędzi i wykonania naprawy.
Zakup spawarki do plastiku pochłonie ok. 250-400 zł w zależności od funkcjonalności i ilości akcesoriów. Cena spoiwa, nazywanego potocznie elektrodami różni się w zależności od typu, jednak można przyjąć, że 100 gram materiału kosztuje ok. 10 zł. Sztywna siatka do spawania plastiku to koszt od ok. 10 do ok. 50 zł w zależności od ilości arkuszy, materiału i rozmiaru produktu. Pamiętaj, że mimo stosunkowo niskiej kwoty zestawu do spawania tworzywa, naprawa wcale nie będzie prosta. Należy zidentyfikować typ tworzywa z jakiego zbudowano naprawiane elementy, dobrać odpowiednio spoiwo i temperaturę, a następnie prawidłowo połączyć elementy.
Spawanie plastików Białystok | Wybierz serwis |
Spawanie plastików Bydgoszcz | Wybierz serwis |
Spawanie plastików Gdańsk | Wybierz serwis |
Spawanie plastików Gorzów Wlkp. |
Wybierz serwis |
Spawanie plastików Katowice | Wybierz serwis |
Spawanie plastików Kielce | Wybierz serwis |
Spawanie plastików Kraków | Wybierz serwis |
Spawanie plastików Lublin | Wybierz serwis |
Spawanie plastików Łódź | Wybierz serwis |
Spawanie plastików Olsztyn | Wybierz serwis |
Spawanie plastików Poznań | Wybierz serwis |
Spawanie plastików Szczecin | Wybierz serwis |
Spawanie plastików Toruń | Wybierz serwis |
Spawanie plastików Warszawa | Wybierz serwis |
Spawanie plastików Wrocław | Wybierz serwis |
Spawanie plastików Zielona Góra | Wybierz serwis |
Najczęściej stosowanymi urządzeniami do spawania tworzyw sztucznych w warunkach domowych są spawarka do plastiku oraz opalarka. Oba te narzędzia mają możliwość podgrzewania naprawianych elementów do kilkuset stopni celsjusza za pomocą strumienia gorącego powietrza. Koszt spawania części na własną rękę opisaliśmy w akapicie "Ile kosztuje spawanie plastiku?". Teraz zapoznaj się z zasadami gwarantującymi uzyskanie trwałego połączenia:
Tworzywo | Temperatura |
PA (poliamid) | 400°C |
ABS (akrylobutylostyren) | 350°C |
PC (poliwęglan) | 350°C |
PVC (polichlorek winylu) | 300°C lub 400°C |
PP (polipropylen) | 300°C |
PE (polietylen) | 270°C lub 300°C |
Jeśli naprawiany element nie posiada naniesionych oznaczeń typu tworzywa, można zidentyfikować je doświadczalnie przy użyciu palnika. Poszczególne tworzywa różnią się sposobem dymienia oraz zapachem.
Typ | Płomień | Zapach |
PA (poliamid) | kopcący | bardzo ostry |
ABS (akrylobutylostyren) | kopcący | słodki |
PC (poliwęglan) | nie kopcący | parafinowy |
PVC (polichlorek winylu) | nie kopcący | ostry |
Nieodpowiednie przygotowanie łączonych powierzchni - to pierwszy z etapów, na którym możesz popełnić błąd. Sytuacja analogiczna do klejenia czy spawania metali. Łączone elementy powinieneś umyć przy użyciu chemii zawierającej np. alkohol, aceton czy izopropanol. Po usunięciu zabrudzeń zewnętrznych konieczne jest wygładzenie powierzchni. Drobne poszarpane kawałki tworzywa łatwo usuniesz przy użyciu pilników czy szlifierek. Tak przygotowane powierzchnie mają szansę się trwale połączyć.
Nieodpowiednio dobrane spoiwo do tworzywa - jednym z kolejnych zadań jest zidentyfikowanie spawanych elementów. Obecne w samochodzie plastikowe części mogą składać się z kilku typów tworzyw sztucznych o różnych temperaturach topnienia i budowie cząsteczek. Źle dobrane spoiwo nie połączy skutecznie naprawianych elementów.
Zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura procesu - odpowiednio dobrane spoiwo i identyfikacja łączony elementów to nie wszystko. W celu trwałego połączenia się elementów konieczne jest spawanie w odpowiedniej temperaturze, którą ustawić musisz w spawarce. Zbyt wysoka temperatura powoduje przegrzanie i przypalanie tworzywa, a zbyt niska nie pozwala na głębokie wniknięcie cząsteczek spoiwa i łączonych elementów.
Niewystarczająca siła docisku - sama temperatura i przyłożenie spoiwa nie wystarczy do uzyskania trwałego połączenia. Tworzywa sztuczne podczas procesu spawania stają się plastyczne, ale nie płynne jak ciecz. Aby doszło do wniknięcia cząsteczek jednego materiału w drugi należy odpowiednio dociskać rozgrzane elementy. Słaby docisk doprowadzi do szybkiego puszczenia spawu podczas obciążania miejsca łączenia.
Różnica temperatur łączonych elementów - aby oba elementy mogły się ze sobą połączyć, muszą być uplastycznione w tym samym stopniu. Odpowiednią płynność uzyskuje się poprzez nagrzanie do wymaganej temperatury. Grubszą powierzchnię nagrzewa się dłużej, dlatego to głównie na nią powinien być skierowany strumień opalarki lub spawarki. Zbyt chłodny element z tworzywa nie pozwoli na głębokie wchłonięcie spoiwa, a połączenie może ulec zerwaniu nawet przy przyłożeniu niewielkiej siły.
Znajdź serwis spawający plastiki w Twojej okolicy |
||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Przy coraz większych upałach klimatyzacji w samochodach to absolutna konieczność. Ta przydaje się również w trakcie zimy czy jesienią, aby skutecznie pozbyć się zaparowanych szyb. Jak serwisować...
Choroba lokomocyjna powoduje, że podróż samochodem zamienia się w koszmar i znacznie się wydłuża. Na czym polega? Co wywołuje jej objawy, a co im zapobiega? Podpowiadamy jak jej skutecznie...
Jakie są objawy zużycia amortyzatorów? Jak wydłużyć ich żywotność? Czym grozi jazda autem, w którym są one skrajnie wyeksploatowane? Ile kosztuje wymiana amortyzatorów w największych...
Żywotność zawieszenia pneumatycznego przewidziana jest na 10 lat lub na przebieg około 200 000 km. Jednak długość eksploatacji jest w dużej mierze uzależniona od jakości dróg na jakich użytkowane...