Rozruszniki naprawa

rozruszniki naprawa

 Rozrusznik jako element ruchomy, w dodatku pracujący i elektrycznie i mechanicznie ulega zużyciu. Wykonuje ciężką pracę, a jego żywotność dla samochodów osobowych określona jest na 150-160 tys. km. Wartość ta zostaje zmniejszona im częściej silnik jest uruchamiany, czyli im częściej pracuje rozrusznik. Rozrusznik rozrusznikowi nierówny, a dodatkowo te montowane w silnikach diesla są mocniejsze z racji np. większego ciśnienia sprężania do pokonania podczas rozruchu. Wpływa to oczywiście ostatecznie na jego cenę. Typowe usterki rozrusznika to powolne obracanie wałem korbowym, cykanie i stukanie podczas próby uruchomienia silnika, czy ciągła praca po włączeniu silnika. Najczęściej usterki nękają odsłonięte rozruszniki do których dostają się zanieczyszczenia. Mimo wysokiej ceny nowych rozruszników, da się je regenerować za ułamek tej kwoty, wymieniając tylko uszkodzone elementy.Ważne jest także, aby nie kręcić długo rozrusznikiem w przypadku problemów z uruchomieniem silnika, oraz dbać o odpowiedni poziom naładowania akumulatora.

Rozrusznik w Twoim samochodzie potrzebuje naprawy, bądź wymiany? Jeśli odpalenie silnika w aucie zajmuje dłuższy czas lub słychać nadmierny hałas, to znak, że warto skorzystać z pomocy dobrego mechanika. Z reguły problemy z odpalaniem auta pojawiają się w sezonie jesienno-zimowym i nie oznacza to, że mamy problem z alternatorem. Bardzo często awariom ulega rozrusznik, odpowiedzialny bezpośrednio za rozpoczęcie pracy silnika.

naprawa rozrusznika

Czym jest rozrusznik? To silnik elektryczny, który pobiera najwięcej prądu ze wszystkich odbiorników w pojeździe, ale tylko podczas rozruchu auta. Aby jednostka napędowa mogła zacząć pracę, rozrusznik musi pokonać opory pochodzące z tarcia łożysk wału korbowego, tłoków i kompresji silnika. Z reguły w dieslach występują mocniejsze rozruszniki.

Rozrusznik jest elementem eksploatacyjnym, który ma określoną żywotność. W przypadku samochodów ciężarowych określa się ją na 700-800 tys. km, natomiast osobowych około 150 tys. km. Uszkodzenie tego urządzenia można zauważyć szczególnie w okresie zimowym, gdy nie można odpalić auta, a po przekręceniu kluczyka spod maski wydostają się dźwięki przypominające trzaski.

Najczęściej zużyciu ulegają szczotki, bendiks i tulejki. Jest to szczególny problem, gdy rozrusznik nie jest dobrze osłonięty i dostają się do niego zanieczyszczenia. Również kierowca może przyczynić się do takiej awarii, jeśli podczas rozruchu naciska pedał gazu, a nie sprzęgła. Rozrusznik poprzez takie działanie musi kręcić się z o wiele większą prędkością, co może doprowadzić do uszkodzeń mechanicznych.

Gdy już dojdzie do awarii, istnieje kilka opcji dla posiadacza samochodu. Jeśli chce się oszczędzić, wystarczy poddać rozrusznik regeneracji, co kosztuje około 70 zł. Usługa ta obejmuje diagnozę, czyszczenie urządzenia i wymianę uszkodzonych podzespołów. Jest t bardzo opłacalne rozwiązanie, ponieważ zakup nowego rozrusznika może kosztować dziesięć razy więcej! Z kolei kupno zamiennika to koszt około 400zł.

Jak wygląda wymiana rozrusznika? Jeśli ulegnie on awarii, konieczne jest jego wymontowanie. W tym celu trzeba odłączyć wszystkie przewody elektryczne, które dochodzą do urządzenia, i odkręcić śruby mocujące do bloku silnika. Czasem, aby tego dokonać, trzeba umieścić samochód na podnośniku i wymontować osłony znajdujące się pod silnikiem i skrzynią biegów. Jak widać, jest z tym trochę zachodu. Prawda jest taka, że demontaż i ponowne umieszczenie rozrusznika, a także wszelkie naprawy jego podzespołów powinny być wykonywane przez fachowca i to właśnie do niego należy udać się z problemem. Amatorskie naprawy nie popłacają i mogą się skończyć naprawdę dużym ubytkiem dla portfela.

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

Jak zabezpieczyć samochód na zimę?

Jak zabezpieczyć samochód na zimę?

Zima jest trudnym okresem dla samochodów, zwłaszcza tych parkowanych na zewnątrz. Negatywnie na poszczególne części auta wpływają niskie temperatury, opady śniegu, szron osadzający się na szybach...

więcej

Raport awaryjności Volksawagen Passat B3-B7

Raport awaryjności Volksawagen Passat B3-B7

Volkswagena Passata zna chyba każdy. Obiekt wielu kawałów, dowcipów i drwin. Model poddawany mniej lub bardziej profesjonalnym tunningom. Wół roboczy taksówkarzy, przedstawicieli handlowych, ale...

więcej

Czy mechanik zregeneruje silnik za 73 zł?

Czy mechanik zregeneruje silnik za 73 zł?

Dobry mechanik to zbawienie każdego kierowcy. Można mu zaufać zarówno pod względem fachowości wykonania naprawy jak i przy uczciwym rozliczeniu. Niestety naprawy związane z silnikiem lub skrzynią...

więcej

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka kontroli trakcji TC?

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka kontroli trakcji TC?

Jazda z uszkodzonym układem kontroli trakcji stwarza poważne zagrożenie, tym bardziej, że może być to powiązane z układem ABS. Zapalenie kontrolki kontroli trakcji może być spowodowane awarią...

więcej