Opona Run Flat pozwala na kontynuowanie jazdy z przebitą oponą. Oczywiście jej możliwości są ograniczone i określone średnio na 80km jazdy z prędkością 80 km/h. Opony Run Flat są cięższe, twardsze i droższe, jednak zapewniają bezpieczeństwo nieporównywalne do standardowych opon. Jednocześnie wiążą się z nimi pewnie utrudnienia. Opony Run Flat nie mogą być wymieniane w pierwszym lepszym serwisie wulkanizacji. Dodatkowo samochód powinien być wyposażony w czujniki ciśnienia w kołach, ponieważ opona Run Flat z za niskim ciśnieniem powietrza będzie wyglądała naturalnie, ale dalsza jazda będzie powodowała jej niszczenie.
Jazda samochodem, gdy dochodzi do nagłej utraty ciśnienia w oponie jest bardzo niebezpieczna i grozi wypadkiem. Z reguły kierowca nie potrafi zapanować nad pojazdem w takiej sytuacji. Producenci wyszli więc naprzeciw oczekiwaniom i stworzyli opony typu run flat, które umożliwiają kontynuowanie jazdy po utracie ciśnienia bez żadnych utrudnień. Opony te wymagają jedna specjalnego traktowania, dlatego warto przemyśleć ich zakup.
Istnieją pewne ograniczenia w użytkowaniu, jeśli dojdzie do przebicia opon typu run flat. Po pierwsze, jazda z prędkością nie większą niż 80-90 km/h i po drugie, maksymalny dystans od 80 do 200km (zależy od konkretnego producenta).
Jak działają opony typu run flat? W bocznych ściankach znajduje się gumowa wkładka, która usztywnia oponę i zmniejsza efekt utraty ciśnienia. Konstrukcja sprawia, że kierowca praktycznie nie odczuje momentu przebicia opony. Aby więc móc korzystać z tego rozwiązania, trzeba mieć zamontowane w aucie specjalne czujniki ciśnienia. Ich brak sprawiłby bowiem, że kierowca nie wiedziałby o usterce opony i normalnie użytkował samochód. W efekcie po przejechaniu wyznaczonych kilometrów opona nadawałaby się tylko do wyrzucenia, a mogłoby jeszcze przy tym dojść do groźnego w skutkach wypadku.
Ogromną zalety tych opon jest fakt, że po wykryciu spadku ciśnienia, nie musimy zatrzymywać auta i przystępować do wymiany koła w niebezpiecznym miejscu. Pomoc drogowa też nie będzie potrzebna. W takim wypadku wystarczy tylko dojechać do warsztatu i oddać oponę do naprawy. Niestety, nie każdy mechanik jest w stanie wymienić czy nprawić taką oponę. Naprawa wymaga bowiem wyspecjalizowanego sprzętu, który posiadają naprawdę dobre serwisy. Zanim więc zdecydujesz się na konkretny warsztat, sprawdź, czy wykonuje tego typu usługi. W końcu nie możesz jeździć bez końca na uszkodzonej oponie. Tym bardziej, że przekroczenie dystansu podanego przez producenta skutkuje całkowitym zniszczeniem opony. A jej wymiana nie należy do tanich…
Niewątpliwym plusem jest też dodatkowe miejsce w aucie, ponieważ nie musisz już wozić ze sobą koła zapasowego. W okresie wakacyjnym, gdy często przewozi się samochodem masę bagaży, to niewątpliwa zaleta.
Minusy? Oczywiście też są. Podstawowym jest wciąż zbyt mała ilość serwisów w Polsce, które zajmują tego typu oponami – wynika to z braku specjalistycznego sprzętu. Nieodpowiednie zamontowanie opony może prowadzić do wypadku, dlatego trzeba zlecić to renomowanemu warsztatowi. Poza tym trzeba mieć też na uwadze wysoką cenę samych opon i większe spalanie auta podczas ich użytkowania. Wybór należy jednak wyłącznie do ciebie.
Przy każdorazowej wymianie opon pojawia się problem – co zrobić ze zdjętym ogumieniem? Pytanie to może wydawać się banalne, jednak odpowiednie przechowywanie opon ma niezwykle istotne znaczenie -...
Bez dobrego ogumienia samochód daleko nie zajedzie, dlatego też wysoka ich jakość jest bardzo ważnym elementem każdego samochodu Każdy sezon niesie ze sobą inne warunki atmosferyczne i drogowe,...
Prawidłowa kondycja ogumienia jest bardzo istotna, jeśli zależy nam na bezpieczeństwie i komforcie jazdy. Duże znaczenie ma w tym przypadku głębokość bieżnika, którego stan powinien kierowca na...
Kwestia bieżnikowania opon jest bardzo zróżnicowana, ponieważ są zwolennicy oraz przeciwnicy, a każda ze stron ma całą masę argumentów na ten temat. Jedni uważają, że bieżnikowane opony to dobre i...