Naprawa manualnych skrzyń biegów

Wyskakują Ci biegi podczas jazdy? A może słyszysz zgrzyty przy ich zmienianiu? Niewątpliwie Twoja manualna skrzynia biegów uległa awarii. Konieczne będzie jej wymontowanie z samochodu, wymiana łożysk, uszczelniaczy, uszkodzonych kół zębatych, a także zapinek i sprężynek. Są to czynności, których powinien dokonać doświadczony fachowiec. Ręczne skrzynie biegów uchodzą za dość wytrzymałe, a co za tym idzie, wiele osób nie kontroluje ich stanu. Zobacz, po czym rozpoznać, że z twoją przekładnią dzieje się coś niedobrego.

naprawa manualnej skrzyni biegów

Od lat panuje mit, że ręczne skrzynie biegów wypadają od automatów o wiele lepiej pod względem awaryjności. Niestety, powoli przestaje być to zgodne z prawdą. Wynika to z faktu, że przekładnie poddawane są coraz większym obciążeniom, a produkuje się je coraz częściej z elementów kiepskiej jakości. Na rynku nie brakuje modeli, które charakteryzują się naprawdę dużym stopniem wadliwości.

Jeśli zauważysz, że biegi w twojej przekładni ciężko wchodzą, w pierwszej kolejności powinieneś sprawdzić poziom środka smarnego – z reguły do zbiornika wchodzi 1,5-2,5 l płynu. Oprócz ilość oleju, należy także sprawdzić, czy nie ma w układzie wycieków – nawet niewielki ubytek może znacznie pogorszyć pracę skrzyni.

Innym symptomem alarmowym jest zgrzytanie w trakcie zmiany biegów – z reguły przyczyną są źle wyregulowane linki i wybierak. Można to jednak naprawić za niewielką kwotę u mechanika. Gorzej, jeśli problem tkwi w synchronizatorach, które znajdują się wewnątrz skrzyni – odpowiadają one za wyrównywanie prędkości kół zębatych. W przypadku długotrwałej jazdy z taką usterką koła zębate nadadzą się już tylko do wymiany, a to wiąże się ze sporymi kosztami.

Wielu kierowców uskarża się na charakterystyczny dźwięk pukania przy zmianie przełożeń, co może oznaczać wyrobienie się poduszek mocujących skrzynię lub zużycie dwumasowego koła zamachowego i sprzęgła. Niestety naprawa w tym przypadku jest kosztowna i wynosi od kilkuset do nawet 2 tys. zł. Z kolei uciążliwe wycie przy przyspieszaniu i hamowaniu wiąże się ze zużyciem łożyska, którego nie należy lekceważyć. Długotrwała jazda z tym defektem doprowadzi bowiem do pęknięcia obudowy skrzyni biegów, a wtedy będziemy musieli wymienić całą przekładnię.

Jak dbać o skrzynię biegów, aby służyła nam jak najdłużej bez awarii? Przede wszystkim unikać jazdy na dużych obrotach. Jednym z podstawowym błędów popełnianych przez kierowców w trakcie jazdy jest niedociskanie pedału sprzęgła do końca – w wielu przypadkach możliwa jest zmiana biegów, ale nie powinno się nigdy tego robić. Grozi to bowiem awarią synchronizatorów. Nie należy też jeździć na półsprzęgle, ponieważ mechanizm jest wtedy narażony na znaczne przegrzanie, a więc szybsze zużycie. Przy zachowaniu tych kilku prostych zasad z pewnością będziesz mógł przez długi czas cieszyć się sprawną przekładnią.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Skrzynia automatyczna czy manualna?

Skrzynia automatyczna czy manualna?

To chyba jeden z najbardziej kontrowersyjnych tematów dyskusji wśród kierowców. Zarówno w Polsce, jak i za granicą nie brakuje zwolenników jednej i drugiej przekładni. Która jest więc lepsza?...

więcej

Gdy psuje się skrzynia biegów - ciag dalszy zakupów

Awaria skrzyni biegów nie jest zjawiskiem rzadkim. Jeśli ta przypadłość dotknie nasze autko, warto byłoby wiedzieć co z tym począć.

więcej

Gdy psuje się skrzynia biegów.

Gdy psuje się skrzynia biegów.

Samochody z natury się psują. W takich sytuacjach powstaje pytanie – co dalej ? Przy drobnych naprawach zazwyczaj korzystamy z zaprzyjaźnionego lub przygodnego warsztatu. Czasem majstrujemy sami....

więcej

Co zrobić, gdy nie można zmienić biegu?

Co zrobić, gdy nie można zmienić biegu?

Jazda z niesprawną skrzynią biegów może doprowadzić do bardzo kosztownej usterki, dlatego najlepiej jak najszybciej umówić się do warsztatu na kontrolę. Problem ze zmianą biegów może powodować...

więcej