Hybrydy, auta elektryczne

Pojazd możemy nazwać hybrydą, jeżeli wykorzystuje on więcej niż jedną formę energii wykorzystywanej do napędu. W praktyce oznacza to, że hybryda może posiadać tradycyjny silnik spalinowy i zbiornik paliwa, jak również posiadać silniki elektryczne oraz zestaw akumuluatorów. Samochody hybrydowe są czasami błędnie mylone z pojazdami elektrycznymi. Hybrydy są najczęściej maszynami spalającymi benzynę, które wykorzystują swoje zespoły elektryczne mogące zbierać i wykorzystywać energię, która normalnie idzie na marne w standardowych samochodach. Teoretycznie, hybrydy elektryczne z silnikiem diesla byłyby jeszcze bardziej wydajne, ale systemy hybrydowe i silniki wysokoprężne stanowią dodatkowy koszt. Do tej pory instalacja zarówno jednego jak i drugiego w tym samym pojeździe okazała się droga.

samochód elektryczny

Napęd elektryczny

Obsluga pojazdu na samej energii elektrycznej jest możliwa, jeśli system hybrydowy ma wystarczającą pojemność elektryczną. Maksymalna prędkość i odległość, na której obsługa elektryczna może zostać podtrzymana waha się od zera do kilku mil, i ma wiele wspólnego z wagą i aerodynamiką pojazdu, mocą silnika-generatora, oraz przede wszystkim - pojemnością baterii.

Wszystko o bateriach

Hybrydy wykorzystują dwa rodzaje baterii. Niklowo-wodorkowe są stosowane w prawie wszystkich obecnych hybrydach, ale nie są one wystarczająco wydajne i kompaktowe w użytkowaniu. Akumulatory litowo-jonowe, które są wystarczająco wytrzymałe dla przemysłu motoryzacyjnego są bateriamy wyboru dla wtyczek i coraz nowszych modeli konwencjonalnych modeli hybrydowych. Są lżejsze i bardziej wydajne energetycznie niż akumulatory niklowo-wodorkowe. Inżynierowie baterii nadal szukają hybryd nowej generacji lub akumulatorów pojazdu elektrycznego, które będą jeszcze lżejsze, prze czym zapewnią niższe koszty i większy zasięg.

Pojazdy z systemem start-stop

Jest to inna klasa pojazdów inspirowanych hybrydami, które pojawiły się na rynku, korzystających z systemu start-stop, który jest wykorzystywany w hybrydach Nie są hybrydami, ponieważ nie posiadają przynajmniej dwóch systemów zasilania (choć niektórzy w branży nazywają je mikro-hybrydami). Zamiast tego używają podrasowanego rozrusznika i akumulatora lub kondensatora, aby zapewnić funkcję stop-start. Nie mają jednak elektrycznego wspomagania przyspieszania i żadnych innych aspektów charakterystycznych dla pojazdów hybrydowych.

Samochody elektryczne

Samochody elektryczne korzystają wyłącznie z energii zmagazynowanej w baterii (lub zestawie baterii) do napędzania pojazdu. Silniki elektryczne stanowią czystą i bezpieczną alternatywę dla silnika spalania wewnętrznego. Jest wiele argumentów za używaniem takich pojazdów, jak i wiele wad samochodów elektrycznych. Pojazdy elektryczne mają lepsze przyspieszenie, ale mniejszy zasięg niż silniki konwencjonalne. Nie wytwarzają one żadnych spalin, ale wymagają długiego czasu ładowania.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Ile kosztuje naprawa zawieszenia pneumatycznego?

Ile kosztuje naprawa zawieszenia pneumatycznego?

Kluczem do oszacowania kosztów konkretnej naprawy zawieszenia pneumatycznego jest dokładne sprawdzenie całego układu i wyselekcjonowanie części, które nadają się do wymiany. Koszt usługi...

więcej

Audi A8 D3 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Audi A8 D3 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Żywotność zawieszenia pneumatycznego przewidziana jest na 10 lat lub na przebieg około 200 000 km. Jednak długość eksploatacji jest w dużej mierze uzależniona od jakości dróg na jakich użytkowane...

więcej

Audi A6 C6 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Audi A6 C6 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Żywotność zawieszenia pneumatycznego przewidziana jest na 10 lat lub na przebieg około 200 000 km. Jednak długość eksploatacji jest w dużej mierze uzależniona od jakości dróg na jakich użytkowane...

więcej

Czy warto kupować auto z zawieszeniem pneumatycznym?

Czy warto kupować auto z zawieszeniem pneumatycznym?

Zawieszenie pneumatyczne to rozwiązanie stosowane od lat głównie przez producentów marek premium, ale nie tylko. Jakie korzyści w codziennej eksploatacji daje? Czym różni się pneumatyka od...

więcej