Hybrydy, auta elektryczne

Pojazd możemy nazwać hybrydą, jeżeli wykorzystuje on więcej niż jedną formę energii wykorzystywanej do napędu. W praktyce oznacza to, że hybryda może posiadać tradycyjny silnik spalinowy i zbiornik paliwa, jak również posiadać silniki elektryczne oraz zestaw akumuluatorów. Samochody hybrydowe są czasami błędnie mylone z pojazdami elektrycznymi. Hybrydy są najczęściej maszynami spalającymi benzynę, które wykorzystują swoje zespoły elektryczne mogące zbierać i wykorzystywać energię, która normalnie idzie na marne w standardowych samochodach. Teoretycznie, hybrydy elektryczne z silnikiem diesla byłyby jeszcze bardziej wydajne, ale systemy hybrydowe i silniki wysokoprężne stanowią dodatkowy koszt. Do tej pory instalacja zarówno jednego jak i drugiego w tym samym pojeździe okazała się droga.

samochód elektryczny

Napęd elektryczny

Obsluga pojazdu na samej energii elektrycznej jest możliwa, jeśli system hybrydowy ma wystarczającą pojemność elektryczną. Maksymalna prędkość i odległość, na której obsługa elektryczna może zostać podtrzymana waha się od zera do kilku mil, i ma wiele wspólnego z wagą i aerodynamiką pojazdu, mocą silnika-generatora, oraz przede wszystkim - pojemnością baterii.

Wszystko o bateriach

Hybrydy wykorzystują dwa rodzaje baterii. Niklowo-wodorkowe są stosowane w prawie wszystkich obecnych hybrydach, ale nie są one wystarczająco wydajne i kompaktowe w użytkowaniu. Akumulatory litowo-jonowe, które są wystarczająco wytrzymałe dla przemysłu motoryzacyjnego są bateriamy wyboru dla wtyczek i coraz nowszych modeli konwencjonalnych modeli hybrydowych. Są lżejsze i bardziej wydajne energetycznie niż akumulatory niklowo-wodorkowe. Inżynierowie baterii nadal szukają hybryd nowej generacji lub akumulatorów pojazdu elektrycznego, które będą jeszcze lżejsze, prze czym zapewnią niższe koszty i większy zasięg.

Pojazdy z systemem start-stop

Jest to inna klasa pojazdów inspirowanych hybrydami, które pojawiły się na rynku, korzystających z systemu start-stop, który jest wykorzystywany w hybrydach Nie są hybrydami, ponieważ nie posiadają przynajmniej dwóch systemów zasilania (choć niektórzy w branży nazywają je mikro-hybrydami). Zamiast tego używają podrasowanego rozrusznika i akumulatora lub kondensatora, aby zapewnić funkcję stop-start. Nie mają jednak elektrycznego wspomagania przyspieszania i żadnych innych aspektów charakterystycznych dla pojazdów hybrydowych.

Samochody elektryczne

Samochody elektryczne korzystają wyłącznie z energii zmagazynowanej w baterii (lub zestawie baterii) do napędzania pojazdu. Silniki elektryczne stanowią czystą i bezpieczną alternatywę dla silnika spalania wewnętrznego. Jest wiele argumentów za używaniem takich pojazdów, jak i wiele wad samochodów elektrycznych. Pojazdy elektryczne mają lepsze przyspieszenie, ale mniejszy zasięg niż silniki konwencjonalne. Nie wytwarzają one żadnych spalin, ale wymagają długiego czasu ładowania.

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

BMW X6 F16 - Cena wymiany rozrządu

BMW X6 F16 - Cena wymiany rozrządu

  Produkcja BMW X6 F16 rozpoczęła się w 2014 roku i trwa do dnia dzisiejszego. To kontynuacja nowo powstałego segmentu samochodów SAC. Poza nieznacznym zwiększeniem rozmiaru jest to...

więcej

Volkswagen Touran I - Cena wymiany rozrządu

Volkswagen Touran I - Cena wymiany rozrządu

  Produkowany w latach 2003 - 2010 Touran I generacji to średniej wielkości van w ofercie Volkswagena. W 2006 roku model ten przeszedł facelifting, a w 2007 został według holendrów Samochodem...

więcej

BMW X5 E53 - Cena wymiany rozrządu

BMW X5 E53 - Cena wymiany rozrządu

  Największy z SUV-ów oferowanych przez BMW to model X5 E53. Produkcję pojazdu rozpoczęto w 2000 roku, a zakończono 6 lat później, w roku 2006. W ofercie było 5 silników benzynowych o mocach...

więcej

Audi A5 I - Cena wymiany rozrządu

Audi A5 I - Cena wymiany rozrządu

  Audi A5 I generacji można porównać do Audi A4 w nadwoziu coupe i liftback. Jego produkcja rozpoczęła się w 2007 i trwała do 2016, przechodząc facelifting w 2011 roku. W ofercie znalazło się...

więcej