Średnia cena usługi: od 557,39 PLN do 1.035,65 PLN
Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów z pewnością nie należy do najtańszych czynności eskploatacyjnych, jednak dla przeciętnego kierowcy wystarczy ona na kilka lat jazdy. Zdecydowanie droższe w naprawie będą konsekwencje wynikające z zaniedbań. Cena samej usługi zawiera się w przedziale 460 a 860 zł. Jest to koszt podłączenia specjalistyczej maszyny do płukania skrzyni oraz czas pracy mechanika, który spędzi przy tym kilka godzin. Kolejny czynnik wpływający na cenę to typ i ilość potrzebnego oleju. W dynamicznej wymianie oleju kilka litrów oleju zostaje zużyte na przepłukanie układu, stąd sam olej stanowi spory udział w cenie. Cena litra zawiera się średnio w kwocie 30 do 70 zł. Litrów może być potrzebne nawet 11. Jeżeli w danym modelu występuje wymienny filtr oleju, również podlega on wymianie. Jego cena to średnio 40 - 200 zł w zależności od typu. Uszczelka miski to koszt kilkudziesięciu złotych o ile dana skrzynia nie jest wyposażona w zintegrowany układ miski olejowej, z wbudowanym fitrem i uszczelką. Takie rozwiązane znane np. w BMW kosztuje ponad 1000 zł. Na koniec konieczne może być przeprowadzenie adaptacji skrzyni do pracy w nowych warunkach. Można uznać, że w standardowym samochodzie koszt dynamicznej wymiany oleju automatycznej skrzyni biegów zawiera się w przedziale 900 - 1500 zł, jednak ostateczna cena ustalana jest pod konkretny model auta.
Do dynamicznej wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów potrzebne jest specjalne urządzenie. Jego zakup to inwestycja co najmniej kilkunastu tysięcy złotych, dlatego jego obecność nie jest on standardem w każdym serwisie. W celu znalezienia profesjonalnego warsztatu świadczącego tę usługę polecamy zapoznać się z listą poniżej.
Zobacz gdzie wymienisz olej w ASB w Twojej okolicy | ||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Niestety wielu nabywców nowych aut zostaje informowanych w salonie o bezobsługowych skrzyniach biegów i braku konieczności okresowej wymiany oleju przekładniowego. Jeżeli kierowca nie zgłębi tajników tej wiedzy indywidualnie, może wpakować się w nie lada kłopoty. Dożywotnia trwałość oleju w teorii zakłada użytkowanie samochodu do przebiegu 150 - 200 tys. km. W praktyce, auto z takim przebiegiem trafia w kolejne ręce, gdzie kierowca liczy na przejechanie jeszcze raz takiej wartości. Niestety, przekroczenie już 100 tys. km. bez wymiany oleju może być niezdrowe dla skrzyni, a brak jego wymiany do 200 tys. km. oznacza prawie pewną usterkę w najbliższym czasie. Olej w automatycznej skrzyni biegów powinien być zmieniony po pierwszych 60 - 120 tys. km. w zależności od modelu skrzyni, a kolejne wymiany co 40 - 100 tys. km. Rozstrzał dystansu do pokonania jest duży, jednak skrzyń biegów na rynku i zastosowanych technologii także wiele. Jeżeli olej zostanie wymieniony "za szybko", na pewno kierowca na tym nie straci. Interwał wymiany warto skrócić jeżeli auto używane jest w sposób sportowy, w ciężkich warunkach, do ciągnięcia przyczep czy jazdy po górach.
Procedura jest nieco bardziej skomplikowana od statycznej wymiany oleju i składa się z następujących etapów:
Usługa wymiany oleju w skrzyni biegów przy użyciu specjalnej maszyny jest dość czasochłonna. Płukanie specjalnym środkiem czyszczącym, wymiana filtra i uszczelki miski olejowej skrzyni, przepłukiwanie układu nowym olejem, a następnie ustalenie jego odpowiedniego poziomu oraz adaptacja skrzyni może zająć od 4 do 8 godzin.
Statyczną wymianę oleju w skrzyni biegów wykonać może każdy serwis samochodowy. Przebiega ona bardzo podobnie do wymiany oleju silnikowego. Wystarczy odkręcić korek spustowy i zlać olej. Po spuszeniu oleju warto wymienić filtr oleju i uszczelkę miski olejowej skrzyni. W przeciwieństwie do silnika, olej w skrzyni w ten sposób nie zostaje całkowicie spuszczony. Nawet połowa jego ilości zostaje w przewodach czy konwerterze. Metoda ta jednak jest tańsza z uwagi na brak potrzebnej maszyny oraz mniejszą ilość zużytego na płukanie i napełnienie oleju. Metoda statycznej wymiany oleju w ASB zalecana jest samochodom z większymi przebiegami powyżej 200 tyś i w silnikach, w których dawno olej nie był wymieniany mimo niższego przebiegu. Podczas dynamicznej płukanki układu smarowania skrzyni może dojść do zatkania zaworów zebranymi zanieczyszczeniami i pogorszenia jej pracy. Cena statycznej wymiany oleju wynosi ok. połowy ceny dynamicznej wymiany w danym modelu.
Dynamiczna wymiana oleju zalecana jest do skrzyń biegów z niższymi przebiegami o które regularnie dbano. Wtedy nie ma zagrożenia zatkania zanieczyszczeniami zaworów. To też jedyna metoda na całkowitą wymianę oleju przekładniowego w układzie. Jest zdecydowanie droższa ponieważ wykorzystać trzeba do tego maszynę, w którą zainwestować musiał serwis + użyć o kilka litrów więcej nowego oleju przekładniowego w celu przepłukania układu i wymiany go w całkowitej ilości, a nie dolania połowy jak ma to miejsce w przypadku wymiany statycznej.
Ford Fiesta Mk6 to mniejszy odpowiednik Forda Focusa. Jest też do niego w kilku miejscach podobny. W europie produkowany był w latach 2001-2008, a w takich miejscach jak RPA czy Brazylia...
Generacja C5 produkowana była w latach 1997 - 2005, a w 2001 roku A6 przeszło delikatny facelifting. Audi A6 C5 to auto wyższej klasy średniej, które jest większym i bardziej prestiżowym...
Trzecią generacje Forda Mondeo zaczęto produkować w 1999 roku. W porównaniu do niezwykle krągłego Forda Mondeo Mk2, nowa generacja nabrała kwadratowych kształtów. Do wyboru klienci mieli 11...
Ford Fiesta to auto klasy miejskiej segmentu B, które było produkowane od 1976 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 8 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, sedan i van. Głównymi...