Centralne zamki

Zamek centralny jest najważniejszym elementem ochronnym Twojego pojazdu. Nie pozwala potencjalnym złodziejom oraz włamywaczom dostać się do auta, a także ułatwia szybkie zamykanie i otwieranie drzwi. W wyniku tego, niedziałający zamek centralny jest sytuacją niepokojącą, ponieważ zmniejsza poziom bezpieczeństwa w Twoim pojeździe.

centralne zamki

Jak ten system działa?

System zamka centralnego jest wyjątkowo prostym systemem. Kiedy wciskając odpowiedni przycisk (znajdujący się na Twoich kluczach lub wewnątrz pojazdu) zamykasz lub otwierasz drzwi pojazdu, system wysyła specjalny sygnał do siłownika sterującego zamkiem centralnym. Drzwi, po odebraniu wysłanego sygnału, zamykają się lub otwierają na Twoje życzenie, przy pomocą specjalnie zamontowanego systemu mechanicznego.
 

Najczęstsze powody uszkodzenia zamka centralnego:

  • Wypalony bezpiecznik: Bezpiecznik jest to opornik, który działa jak elektryczne zabezpieczenie zamka. Przyjmuje on duże dawki prądu elektrycznego i przemienia je w mniejsze, bardziej kontrolowalne dawki elektryczności, które siłownik zamku centralnego może odebrać. Wypalenie bezpiecznika nie jest wcale zjawiskiem rzadkim. Wypalony bezpiecznik sprawia, że prąd przestaje płynąć w systemie zamka, co sprawia, przez co przestaje on działać i staje się bezużyteczny.
  • Zepsuty przełącznik zasilania zamka: Przełącznik zasilania zamka jest dosyć prostym przełącznikiem elektrycznym. Reaguje on na wciśnięcie przycisków włącz/wyłącz wysyłając prosty sygnał to siłownika zamku. Podobnie jak przełącznik światła, przełącznik zasilania może się zużyć w wyniku częstego używania.
  • Zakłócenia w siłowniku zamka centralnego: Siłownik zamka centralnego jest tą częścią systemu, która faktycznie kontroluje zamki w drzwiach. Siłownik złożony jest z zestawu kół zębatych oraz mechanizmu zębatkowego, które otwierają zamki. Kiedy siłownik otrzymuje sygnał od przełącznika zasilania zamka, mały silniczek zaczyna obrazać koła zębate. Mechanizm zębatkowy jest w stanie przekształcać ruch obrotowy w ruch pionowy, który zamyka i otwiera zamki. Tak jak w przełączniku zasilania, mogą wystąpić usterki w działaniu siłownika zamka centralnego w skutek częstego używania.

Doświadczony mechanik często po samym dźwięku dochodzącym z zamka centralnego potrafi stwierdzić, czy problem leży w bezpieczniku, w przełączniku zasilania czy w siłowniku zamka centralnego. Po zdiagnozowaniu usterki systemu, element powodujący usterkę zostaje wymieniony. W rzadkich przypadkach zepsuty siłownik zamka może zostać naprawiony, jednak przeważnie każda z części systemu musi zostać zastąpiona nową, jeśli nie działa poprawnie.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Koszt przeglądu auta. Ile zapłacisz za przegląd techniczny samochodu?

Koszt przeglądu auta. Ile zapłacisz za przegląd techniczny samochodu?

Jak wygląda przegląd techniczny samochodu? Jaka jest cena przeglądu? Jak często należy wykonywać przegląd techniczny auta? Jak wygląda przegląd auta z gazem? Jaki jest koszt przeglądu auta z...

więcej

Czy sprawdzenie historii pojazdu przed zakupem jest opłacalne?

Czy sprawdzenie historii pojazdu przed zakupem jest opłacalne?

Wielokrotnie zakup samochodu na rynku wtórnym to dobra okazja do tego, aby w atrakcyjne cenie nabyć egzemplarz ekonomiczny, dynamiczny i komfortowy. Niezależnie od tego, jakiego samochodu szukamy,...

więcej

Awaria centralnego zamka

Awaria centralnego zamka

Centralny zamek to absolutne must have dla każdego szanującego się posiadacza auta. Użytkowanie tego ulepszenia znacznie poprawia komfort życia. Niestety, element ten ulega często usterkom, które...

więcej